Etäpäivätoiminnan toimintamallin kuvaamisen ja käyttöönoton tavoitteena oli yhtenäistää Keusoten tarjoaman etäpäivätoiminnan toimintatapa ja yhdenvertaistaa asiakkaiden arviointiin käytettävää mittaristoa. 

Toimintamallin nimi
Etäpäivätoiminnan toimintamalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etäpäivätoiminnan toimintamallin kuvaamisen ja käyttöönoton tavoitteena oli yhtenäistää Keusoten tarjoaman etäpäivätoiminnan toimintatapa ja yhdenvertaistaa asiakkaiden arviointiin käytettävää mittaristoa. 

Toteutuspaikka
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Keusote
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

27.02.2024

Viimeksi muokattu

27.02.2024
Ratkaisun perusidea

Keusoten etähoivayksikkö tarjoaa etäpäivätoimintaa etähoivan ja omaishoidon tuen asiakkaille. Etäpäivätoiminnalla tarkoitetaan etäyhteyksin järjestettävää ääni- ja kuvavälitteistä fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä edistävää ryhmämuotoista toimintaa, joka tarjoaa asiakkaalle psykososiaalista tukea ja yksinäisyyttä ehkäisevää 
palvelua. Etäpäivätoimintaa tarjotaan neljänä päivänä viikossa ja asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus osallistua viikoittain kahteen etäpäivätoiminnan ryhmään. Toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja sidosryhmien koordinoinnista vastaa etähoivan työntekijä. Etäpäivätoiminnan tarjoama sisältö tukee asiakkaiden toimintakykyä ja kotona asumista.  

Toimintaympäristö

Väestö ikääntyy ja yksinäisyyttä kokevien sekä palveluja tarvitsevan väestön osuus kasvaa, jolloin sote-henkilöstön riittävyyden takaamiseksi on löydettävä palveluratkaisuja, jotka korvaavat kotikäynnin mutta tuottavat ikääntyneelle toimintakyvyn tukea. Etäpäivätoiminnalla pystytään tuottamaan ikääntyneelle psykososiaalista tukeva ja yksinäisyyttä ehkäisevää palvelua. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kehittämisen tueksi hanke toteutti 
etäpäivätoiminnan asiakkaille asiakaskyselyn, jolla kartoitettiin toiveita palvelun sisällölle ja ajankohdalle. Toiveet palvelujen sisällöstä on huomioitu nykyisessä toiminnassa mahdollisuuksien mukaan. Tulevaisuuden tahtotilana on tarjota etäpäivätoimintaa ennaltaehkäisevänä ja varhaisen tuen palveluna asiakkaille, jotka eivät ole vielä Keusoten palvelujen piirissä. Tulevaisuudessa on tarkoitus hyödyntää laajemmin eri sidosryhmiä etäpäiväryhmien palvelusisältöjen tuottamisessa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hankkeen aikana toimintamalli kuvattiin ja asiakkaille tarjottavia etäpäivätoiminnan ryhmiä lisättiin. Hankesuunnitelmassa kuvattuja 
vaikutuksia ei kuitenkaan ollut mahdollista mitata ja arvioida hankkeen aikana. Kehitettyä toimintamallia pystytään tuottamaan nykyisillä resursseilla, mutta tulevaisuuden tahtotilana on tarjota etäpäivätoimintaa ennaltaehkäisevänä ja varhaisen tuen palveluna asiakkaille, jotka eivät ole vielä Keusoten palvelujen piirissä. Tällöin henkilöstö- ja laitekustannuksia tulisi pohtia, kustantaisiko niistä syntyvät kustannukset yhteistyötahot (koulut, järjestöt, kunnat), esim. laitteet kunnalta ja toimintaa ohjaava henkilöstö kolmannen sektorin kautta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankesuunnitelman mukaiset tuotos- ja toimenpidetavoitteet saavutettiin toimintamallin avulla: tuotostavoitteena oli kuvata etäpäivätoiminnan toimintamalli etäteknologioiden kautta tuotettuja palvelukokonaisuuksia varten ja laajentaa etähoiva-asiakkaiden laitteiden käyttöä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hankkeen aikana toimintamalli kuvattiin ja asiakkaille tarjottavia etäpäivätoiminnan ryhmiä lisättiin. Hankesuunnitelmassa kuvattuja vaikutuksia ei kuitenkaan ollut mahdollista mitata ja arvioida hankkeen aikana. Etäpäivätoiminnan toimintamallin vaikutuksia voi arvioida toimintamallin jatkokehittämiseksi käyttöönoton aikana ja sen jälkeen. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa muille hyvinvointialueille vastaaviin toimintoihin.

Kansikuva
Etäpäivätoiminnan toimintamallin yleiskuva

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä