Etäpalvelut terveyskeskukseen
Etäpalveluiden tuominen osaksi Sastamalan terveyspalveluita.
Suomessa ollaan siirtymässä laajasti sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta hyvinvointialueisiin, mikä on luonut mahdollisuuden tarkastella kuntien tarjoamia terveydenhuollon palveluita kriittisesti. Hyvinvointialueen yhtenä tarkoituksena on yhdenmukaistaa palveluita ja niiden saatavuutta, toimintatapoja sekä käyttöjärjestelemiä. Sastamala liittyy Pirkanmaan hyvinvointialueeseen tammikuussa 2023.
Yksityisellä sektorilla etäpalvelut ovat olleet osana terveyspalveluita onnistuneesti jo pidemmän aikaa. Julkisella puolella digitaalisten palveluiden tarjonta on ollut toistaiseksi vähäistä. Yhteiskunnan luontainen digitaalinen kehitys on luonut tarpeen, mutta myös mahdollistanut digitaalisten terveyspalveluiden laajenemisen ja käyttöön ottamisen. Väestön ikääntyminen ja kasvavat terveydenhuollon kulut pakottavat pohtimaan kustannustehokkaita keinoja hoitaa koko väestöä tarvelähtöisesti ja tarjota jokaiselle sopiva asiointimuoto.
Sosiaali- ja terveysalan uudistus tuo myös mukanaan sen, että kiireettömään perustason hoitoon tulisi päästä seitsemässä vuorokaudessa. Lain on määrä tulla voimaan alkuvuodesta 2023. Tällä hetkellä hoitotakuu kiireettömään perustason hoitoon on kolme kuukautta. Jotta seitsemän vuorokauden hoitotakuuseen päästäisiin, terveydenhuollossa täytyy kehittää uusia toimintatapoja ja palvelumuotoja.
Sastamalassa väestöpohja on hyvin iäkästä ja monisairasta. Tästä johtuen potilaiden hoito painottuu iäkkäiden ihmisten pitkäaikaissairauksien hoitoon ja seurantaan. Työikäisille on ollut ajoittain haastavaa tarjota oikea-aikaista ja oikein kohdennettua hoitoa. Myös perheille tarjottavat palvelut ovat olleet ajoittain riittämättömiä tarpeeseen nähden.
Yhtenä lähtökohtana etäpalveluiden kehittämistarpeelle on myös ollut Sastamalan maantieteellinen sijainti. Välimatkat ovat monilla alueilla pitkiä ja julkisen liikenteen palvelut ovat niukkoja. Terveyskeskuksen palveluihin pääseminen konkreettisesti on voinut olla haastavaa.
Yhteiskunnalliset muutokset ja koronaepidemia ovat vauhdittaneet digipalveluiden kehittämistä. Yhä useampi kokee etäpalvelut helpoksi ja nopeaksi tavaksi asioida terveyspalveluissa. Monilla muilla yhteyskunnan osa-alueilla etäpalvelut ja sähköiset asiointimahdollisuudet ovat olleet jo pidempään integroituneena osaksi palveluvalikoimaa.
Ennen kehitystyön aloittamista Sastamalan terveyskeskuksessa ei ole ollut etäpalveluita käytössä.
Sastamalassa kuten monessa muussakin kunnassa puhelinpalveluiden jonot ovat olleet pitkät ja yhteyden saaminen on voinut kestää useita päiviä.
Jonot lääkäreiden ja hoitajien kiireettömille vastaanotoille ovat olleet pitkiä. Osittain tästä johtuen potilailla on useita asioita, joihin toivoisivat ratkaisua tai hoitoa. Tämän vuoksi vastaanottoajat ovat pitkiä ja työlistoihin ei mahdu kovinkaan montaa vastaanottoaikaa päivässä.
On myös olemassa potilaita, joiden vaivat ovat kertaluontoisesti ja nopeasti hoidettavissa. Näitä potilaita kutsumme episodiasiakkaiksi. Episodiasiakkaiden vaiva ei vaadi kiireellistä hoitoa, mutta olisi hyvä hoitaa parin viikon sisällä ensimmäisestä yhteydenotosta. Tämä on osaltaan myös ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, jotta hyvänlaatuiset vaivat eivät pääse kehittymään vaikeasti hoidettaviksi. Näille potilaille on ollut haastavaa tarjota oikea-aikaista hoitoa.
Tuleva hyvinvointialue edellyttää etävastaanottopalveluiden olemassaoloa kunnissa, joten niiden kehittäminen ja käyttöönotto on ollut ajankohtaista vuoden 2022 aikana.
Johtava ylilääkäri Urpo Hautala, ylin päätösvalta
Avohuollon ylilääkäri Jaana Heinäkallio, lääkärien lähiesimies, työntekijöiden ohjaus, resursointi
Johtava hoitaja Anne Kantola, ylin päätösvalta
Osastonhoitaja Tuula-Kaarina Nieminen, työntekijöiden resursointi
Sh, digitaalisten palveluiden asiantuntija Ida Kärki, etäpalveluiden kehittämisen ja toteutuksen vastuuhenkilö
LL, terveyskeskuslääkäri Henni Häihälä, etäpalveluiden kehittämisen ja toteutuksen vastuuhenkilö
Sh, Erikoissuunnittelija Sari Hukkanen, digitaalisten palveluiden suunnittelu Sotesissa
Th Essi Vesterinen, pääkäyttäjä, digitiimin jäsen
Ft Katariina Tavast, pääkäyttäjä, digitiimin jäsen
Sh Marika Valkama, pääkäyttäjä, digitiimin jäsen
Ammattilaiset, toteutus
Ammattilaisia koulutetaan ja perehdytetään porrastetusti etävastaanoton pitämiseen ja VideoVisit-alustan käyttöön. Kaikille annetaan mahdollisuus löytää itse keinot tuoda etävastaanotto sujuvasti osaksi omaa työtä ja osaamista. Kaikille on tarjolla tukea ja lisäopastusta tarpeen vaatiessa. Pyrimme reflektoimaan toimintaa säännöllisin väliajoin ja tekemään tarpeen mukaan muutoksia.
Helpommin tavoitettavat ja oikea-aikaiset palvelut potilaille kaikissa ikä- ja sosiaaliryhmissä.
Työn hallinnan ja mielekkyyden lisääminen. Joustavampi työskentelytapa.
- etävastaanottojen käyttöraportit
- henkilöstökyselyt
- säännölliset henkilöstökatsaukset
- digitiimin kehitysriihet
Elokuuhun 2022 mennessä etävastaanotot ja Videovisit-alusta on otettu käyttöön lääkärien ja hoitajien vastaanotoilla, kiirevastaanotolla, fysioterapiassa ja kotisairaalassa. Kaikki etävastaanottotyötä tekevät työntekijät on perehdytetty ohjelman käyttöön.
Syyskuussa 2022 mielenterveys- ja päihdepalveluissa alkavat ensimmäiset etävastaanotot.
Lokakuussa 2022 lastenneuvolassa otetaan käyttöön chat-palvelu. Lastenneuvolan terveydenhoitajat on perehdytetty VideoVisitin käyttöön.
Digi-tiimin kokoaminen yksiköistä. Tällä hetkellä fysioterapian puolelta on jo olemassa yhteyshenkilö, jolla on pääkäyttäjäoikeudet. Jokaiselle yksikölle sovitaan oma digi-yhteyshenkilö, joka pystyy tarvittaessa luomaan nopeasti uudet tunnukset, muokkaamaan chatin aikatauluja ja neuvomaan alustan käytössä.
Yksiköiden digi-vastaavien kanssa sovitaan säännölliset teams- tai live palaverit kuulumisista, kehityskohteista ja ongelmatilanteista. Näitä voidaan hyödyntää jatkossa kuukausittaisissa digi- kuulumisissa.
Toteutetaan kohdennetumpaa markkinointia chatin mahdollisuuksista. Tähän hyödynnetään mm. ammattikoulun ja lukion terveydenhoitajia.
Jatkamme ammattilaisten kanssa toiminnan kehittämistä. Yhteistyön vaikutus chatin käyttöön on suorassa yhteydessä työn toteutukseen.
Ammattilaisten innostaminen.
Kohderyhmänä ovat kaikki kuntalaiset. Vaikka etävastaanotto palvelee kaikkia ikä- ja potilasryhmiä, se ei kuitenkaan sovellu käytettäväksi kaikille. Esimerkiksi fyysistä tutkimista vaativat potilaat vaativat yleensä tavallisen vastaanoton. Myöskään potilaat, joilla ei ole tietoteknisiä välineitä tai eivät osaa käyttää digitaalisia palveluita, eivät sovellu potilaiksi etävastaanotoille.
Potilaita ja asiakkaita pyydetään antamaan etävastaanottojen yhteydessä sanallista ja kirjallista palautetta.