Etäpalveluiden tuominen osaksi Sastamalan terveyspalveluita.

Toimintamallin nimi
Etäpalvelut terveyskeskukseen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etäpalveluiden tuominen osaksi Sastamalan terveyspalveluita.

Toteutuspaikka
Sastamalan terveyspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaa
Sastamala
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Ida Kärki

Luotu

05.05.2022

Viimeksi muokattu

01.02.2024
Ratkaisun perusidea

Sastamalan terveyspalveluihin etävastaanottopalveluiden kehittäminen ja niiden aloittaminen.

Kevään ja kesän 2022 aikana on saatu luotua toimintaperiaatteet etävastaanotoille, käynnistettyä ammattilaisten perehdytys, aloitettua hoitajien ja lääkärien etävastaanotot/chat sekä laajennettu toimintaa eri yksiköihin. 

Tavoitteena on vakiinnuttaa toimintamalli mahdollisimman laajasti Sastamalan terveyspalveluiden käyttöön vuoden 2022 aikana. 

Toimintaympäristö

Suomessa ollaan siirtymässä laajasti sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta hyvinvointialueisiin, mikä on luonut mahdollisuuden tarkastella kuntien tarjoamia terveydenhuollon palveluita kriittisesti. Hyvinvointialueen yhtenä tarkoituksena on yhdenmukaistaa palveluita ja niiden saatavuutta, toimintatapoja sekä käyttöjärjestelemiä. Sastamala liittyy Pirkanmaan hyvinvointialueeseen tammikuussa 2023. 

Yksityisellä sektorilla etäpalvelut ovat olleet osana terveyspalveluita onnistuneesti jo pidemmän aikaa. Julkisella puolella digitaalisten palveluiden tarjonta on ollut toistaiseksi vähäistä. Yhteiskunnan luontainen digitaalinen kehitys on luonut tarpeen, mutta myös mahdollistanut digitaalisten terveyspalveluiden laajenemisen ja käyttöön ottamisen. Väestön ikääntyminen ja kasvavat terveydenhuollon kulut pakottavat pohtimaan kustannustehokkaita keinoja hoitaa koko väestöä tarvelähtöisesti ja tarjota jokaiselle sopiva asiointimuoto. 

Sosiaali- ja terveysalan uudistus tuo myös mukanaan sen, että kiireettömään perustason hoitoon tulisi päästä seitsemässä vuorokaudessa. Lain on määrä tulla voimaan alkuvuodesta 2023. Tällä hetkellä hoitotakuu kiireettömään perustason hoitoon on kolme kuukautta. Jotta seitsemän vuorokauden hoitotakuuseen päästäisiin, terveydenhuollossa täytyy kehittää uusia toimintatapoja ja palvelumuotoja.

Sastamalassa väestöpohja on hyvin iäkästä ja monisairasta. Tästä johtuen potilaiden hoito painottuu iäkkäiden ihmisten pitkäaikaissairauksien hoitoon ja seurantaan. Työikäisille on ollut ajoittain haastavaa tarjota oikea-aikaista ja oikein kohdennettua hoitoa. Myös perheille tarjottavat palvelut ovat olleet ajoittain riittämättömiä tarpeeseen nähden. 

Yhtenä lähtökohtana etäpalveluiden kehittämistarpeelle on myös ollut Sastamalan maantieteellinen sijainti. Välimatkat ovat monilla alueilla pitkiä ja julkisen liikenteen palvelut ovat niukkoja. Terveyskeskuksen palveluihin pääseminen konkreettisesti on voinut olla haastavaa.

Yhteiskunnalliset muutokset ja koronaepidemia ovat vauhdittaneet digipalveluiden kehittämistä. Yhä useampi kokee etäpalvelut helpoksi ja nopeaksi tavaksi asioida terveyspalveluissa. Monilla muilla yhteyskunnan osa-alueilla etäpalvelut ja sähköiset asiointimahdollisuudet ovat olleet jo pidempään integroituneena osaksi palveluvalikoimaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki kuntalaiset. Vaikka etävastaanotto palvelee kaikkia ikä- ja potilasryhmiä, se ei kuitenkaan sovellu käytettäväksi kaikille. Esimerkiksi fyysistä tutkimista vaativat potilaat vaativat yleensä tavallisen vastaanoton. Myöskään potilaat, joilla ei ole tietoteknisiä välineitä tai eivät osaa käyttää digitaalisia palveluita, eivät sovellu potilaiksi etävastaanotoille.

Potilaita ja asiakkaita pyydetään antamaan etävastaanottojen yhteydessä sanallista ja kirjallista palautetta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen:

- Yksikkö- ja tarvittaessa yksilökohtainen perehdytys etäpalveluiden käyttöön.

- Helposti saatavilla oleva perehdytysmateriaali. 

- Yksiköiden kustomoitu käyttöönotto.

- Jatkuva ja saatavilla oleva tuki.

- Käytön volyymin nostaminen asteittain. 

- Positiivisen ajatusmallin luominen ja siihen kannustaminen. 

- Avoin vuorovaikutus johdon kanssa kehityksestä ja muutoksesta. 

- Prosessin säännöllinen reflektointi palautteen ja kehitysideoiden perusteella.

 

Resurssit:

- Etävastaanoton kehittämisestä, ammattilaisten perehdyttämisestä ja toiminnan aloittamisesta kaikissa yksiköissä vastuussa ovat olleet sh Ida Kärki ja ll Henni Häihälä. 

- Sh Kärki on pohtinut etävastaanottopalveluiden käyttöönottoa laajasti sairaanhoitajan näkökulmasta ja kouluttanut terveyspalveluiden hoitajia. Kärki on ollut myös vastuussa tiedottamisesta nettisivujen ja sosiaalisen median kautta. Ll Häihälä on pohtinut asiaa lääkärien näkökulmasta ja luonut tämän lisäksi kriteeristön lääkärien etävastaanotoille. Häihälä on myös osallistunut hoitajien kouluttamiseen ja on jatkossa vastuussa lääkärien kouluttamisesta etävastaanoton käyttöön.

- Kärki ja Häihälä ovat tehneet työtä pääosin muiden töiden ohella haasteellisten aikaresurssien vuoksi.

 

Prosessi:

- Alkuun luotiin ohjeet etävastaanotoista asukkaille ja ammattilaisille. Ammattilaisten perehdytysohjeet luotiin ammattilaisten tarpeita ja toiveita mukaillen. Sastamalan terveyspalveluiden nettisivuja uudistettiin ja ohjeita tuotiin paremmin näkyville.  

- Ammattilaisten perehdyttäminen yksikkökohtaisesti. 

- Yksiköiden pääkäyttäjistä kootaan Digitiimi, joka kehittää toimintaa kentältä tulevien kokemusten perusteella. Digitiimiläisillä on myös valmiudet perehdyttää uusia käyttäjiä ja muokata VideoVisit-alustaa oman yksikön tarpeiden mukaisesti. 

- Palveluiden markkinointi sosiaalisen median kanavissa, lehdessä, vastaanotoilla sekä puhelimessa. 

- Säännöllinen henkilöstön informointi sähköpostitse. Jatkossa myös säännölliset Teams-kokoukset. 

- Toiminnan aloittaminen asteittain ja yksikkö kerrallaan. 

- Jatkuva toiminnan kehittäminen, jossa otetaan huomioon asukkaiden ja ammattilaisten käyttökokemukset. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etävastaanottojen aloitus on sujunut hyvin, eikä tarvetta ole ollut tehdä suuria muutoksia toimintaan. Etävastaanotot ovat käynnistyneet suunnitellusti ja palveluja on pystytty laajentamaan jatkuvasti. Odottamattomia tai yllättäviä muutoksia ei ole tullut. Asukkaat ja ammattilaiset ovat olleet tyytyväisiä. Asukkaat ovat löytäneet etävastaanottopalveluiden piiriin jatkuvasti paremmin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etävastaanoton käyttöönottaminen vaatii vähintään 1-2 ammattilaista, jotka ovat sitoutuneet perehdyttämään henkilöstöä ja ottamaan vetovastuun etävastaanottojen toiminnasta. Tämän jälkeen vastuuta tulisi jakaa nopeasti pienempien yksiköiden nimetyille pääkäyttäjille, jotta toiminta saataisiin aktiivisesti käyttöön eikä toiminta olisi niin haavoittuvainen. Aluksi aikaresurssia vie laajempi perehdytys ja tälle olisi suotava antaa riittävästi aikaa. Hyvällä pohjatyöllä työn aloittaminen ja toteutus tapahtuvat tehokkaasti. Tavoitteena on saada etävastaanotto osaksi muuta päivittäistä työtä. Perehdyttämisvaiheessa ei kannata oikoa. Perehdytys tulisi suunnata mahdollisimman laajasti koko henkilöstölle. Perehdyttämisessä voi toimia luovasti. Perehdytys ei vaadi tunteja kestävää koulutusaikaa, joten perehdytyksen voi ajoittaa esimerkiksi vuoronvaihtoon, jolloin henkilöstöä on paikalla enemmän. Hyvällä ennakkomateriaalilla ja perehdytyksen suunnittelulla aikaa voidaan käyttää tehokkaasti.

Jatkossa ammattilaisten ja potilaiden palautteen vastaanottaminen ja hyödyntäminen on tärkeä osa toiminnan kehitystä. Muutos ja uuden toimintamallin käyttöönotto voi olla henkilöstölle raskasta, joten on tärkeää markkinoida ja tuoda asia esiin positiivisessa valossa.