Etäryhmätoiminta tukee asiakkaiden hyvinvointia, toimintakykyä ja omien voimavarojen säilymistä. Etäryhmätoimintaa tuotetaan etäkotihoidon tablet-laitteen välityksellä. 

Toimintaympäristö

Suomen väestö ikääntyy syntyvyyden vähenemisen ja elinajanodotteen kasvun seurauksena. Väestöennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden osuus Suomessa kasvaa 25,6 %:iin väestöstä vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa ikääntyneistä kuitenkin elää arkeaan itsenäisesti. Hyvin iäkkäillä on eniten terveys- ja toimintakykyongelmia. Suomessa suuntauksena on ollut tukea ikäihmisten kotona asumista sekä vähentää palveluasumista ja laitoshoitoa.

Koronaviruspandemian aiheuttamat rajoitukset ovat muuttaneet vanhuspalveluja käyttävien ihmisten arkea. Sosiaalisia kontakteja, ulkona liikkumista ja itsemääräämisoikeutta on rajoitettu. VANKO-kyselyn (ks. linkki) perusteella harrastus- ja virkistysmahdollisuuksia oli kotihoidon asiakkailla hyvin rajoitetusti. Vain hyvin pieni joukko kotihoidon asiakkaista oli päässyt osallistumaan harrastustoimintaan korona-aikana. Osa kotihoidon asiakkaista vietti lähes pelkästään aikaa sisätiloissa, vain alle puolet kaikista vanhuspalvelujen asiakkaista pääsi ulkoileman mielestään riittävästi. Pandemia-aika vähensi kontakteja läheisiin ihmisiin ja lisäsi yksinäisyyttä verrattuna ennen rajoituksia tehtyyn kyselyyn. Virikkeiden vähentymisen pitkittyminen voi aiheuttaa muutoksia kognitiivisessa toimintakyvyssä, mikä voi kiihdyttää muistisairauden kehittymistä, joten ryhmätoiminnot tulisi pystyä palauttamaan mahdollisimman nopeasti.

Hallituksen 2020 päivitetyn Terveysalan tutkimus- ja innovaatiostrategian mukaan ihmisten hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja palvelujärjestelmän tehokkuuden lisäämiseksi on tärkeää panostaa uusien innovaatioiden, toimintamallien sekä teknologioiden käyttöönottoa sote-alalla. Teknologialla pyritään myös helpottamaan erittäin kuormittavaksi koettua kotihoidon työtä; saamaan kustannussäästöjä, korjaamaan työvoimapulaa sekä tehostamaan työn tekemisen tapoja.

Vanhusten palvelujärjestelmän kantokykyä uhkaa erityisesti pula riittävästä henkilöstöstä, tilanne on pahentunut edelleen vuoden 2022 aikana. Kotiin vietävillä kuntoutuspalveluilla tulee olemaan jatkossa merkittävä rooli ikäihmisten toimintakyvyn kohentamisessa sekä ylläpitämisessä. Etänä toteutettavien ryhmätoimintojen avulla kuntoutus saadaan tuotua osaksi asiakkaan arkea.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ikääntyneiden palveluissa on palveluvajetta, jota on vaikea kuroa kiinni henkilöstöpulan vuoksi. Kiireisin henkilöstön tarve on kotihoidossa. THL:n selvityksen mukaan neljännes kotihoidoista toimi riittämättömillä resursseilla vuoden 2021 lopussa viikoittain tai useammin. 43 prosentissa kotihoidon yksikössä tehdään ylitöitä omalla henkilöstöllä viikoittain tai useammin.

Kotihoidon asiakkaat tarvitsevat virkistystä ja ryhmätoimintoja, mutta niukoilla resursseilla kyetään usein tarjoamaan vain hoito- ja palvelusuunnitelman mukainen hoito. Täytyy löytää uusia tapoja toteuttaa virkistystä olemassa olevilla resursseilla. Etänä annettava palvelu tuo myös uusia mahdollisuuksia työskennellä ja näin voi houkutella alalle työvoimaa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Kotihoidon asiakkaiden liikkuminen kotoa hyvin vähäistä
  • Fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi tarvitaan jumppaa
  • Tylsistyminen uhkaa kognitiivista toimintakykyä - pahentaa muistisairautta
  • Korona-aikana asiakkaita tippunut pois päivätoiminnista ja ryhmistä, palveluissa vajetta
  • Kotihoidossa pulaa resursseista, käytettävissä olevat resurssit menevät välttämättömän hoitamiseen
  • Päivätoiminnassa jonoja ja asiakkaiden päivätoiminta jaksotettua
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
  • Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeen työntekijät
  • Etäkotihoidon työntekijät
  • Kotikuntoutuksen työntekijät
  • Päivätoiminnan työntekijät
  • Kotihoidon geronomit
  • Oppilaitosyhteistyö
  • Kolmas sektori
Tavoiteltu muutos
  • Kaikille halukkaille etäkotihoidon asiakkaille kalenteriin tekemistä vähintään kerran viikossa
  • Tarjotaan erilaisia ryhmiä asiakkaiden kiinnostuksen mukaan
  • Mahdollisuus tavata muita virtuaalisesti, sosiaalisuus, kognitiivisen toimintakyvyn ylläpito
  • Kuntouttavaa ja fyysistä toimintakykyä ylläpitävää kevyttä harjoittelua
  • Rentoutusta, virkistystä ja hyvää oloa
Muutoksen mittaaminen
  • Aloituskysely, jatkokyselyt asiakkaille
  • Asiakastyytyväisyyskyselyt
  • RAI-arviot
  • Palaute kotihoidon ja etäkotihoidon kautta
  • Havainnointi käynneillä, kognitiivisen ja fyysisen toimintakyvyn arviointi ja merkitseminen hoitokertomukseen rakenteisesti
Toteutussuunnitelma
  • Verkostoituminen
    • Tietohallinto- ja digipalveluyhteistyö
    • Kotihoito
    • Päivätoiminta
    • Kotikuntoutus
    • Vanhuspalvelut (asiakasohjaus, osallisuustiimi)
    • Terveyspalvelut
    • Hankeyhteistyö
    • Seurakunnat, järjestöt ja yhdistykset
  • Palvelualustan toiminnallisuuden varmistaminen
  • Aikataulutus
  • Työnjako
  • Yhteistyö
  • Asiakashankinta 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pääasiallisena kohderyhmänä ovat ne etäkotihoidon asiakkaat, jotka ovat halukkaita ja motivoituneita sekä toimintakyvyltään kykeneviä osallistumaan etäryhmätoimintoihin. Lisäksi  kohderyhmänä on omaishoitoperheet ja muut ikääntyneet,  jotka eivät pääse osallistumaan ryhmätoimintaan oman kodin ulkopuolelle.

Etähoitajat ovat jatkuvasti etäkäynneillä kartoittaneet asiakkaiden halukkuutta osallistumiseen sekä mielenkiinnon kohteita, jotta voidaan perustaa erilaisia etäryhmiä ja löytää niihin riittävästi osallistujia. Myös omaisia on etäkotihoidon laitteenvientikäynnin yhteydessä osallistettu sopivien asiakkaiden löytämiseksi etäryhmätoimintaan.

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Käytämme hyödyksi muiden julkaisemia materiaaleja verkossa. Youtube-kanavat sekä muut sivustot.

Liitteet
Verkkosivun osoite
Vahvike - ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki (Vanhustyön Keskusliitto)
https://www.vahvike.fi/
Idean konkretisointi ja visualisointi

Ryhmämuotoisten etätapaamisten sisältö vaihtelee tavoitteen mukaan: fyysistä toimintakykyä ylläpitävää tuolijumppaa tai rentoutusta, kognitiivisia ja sosiaalisia taitoja ylläpitävää muistelua ja muuta virkistystä, esimerkiksi visailua tai toivemusiikin kuuntelua sisältäen myös vuorovaikutteista osuutta.

Fyysistä toimintakykyä tukevat ryhmät

Etänä toteutettava fyysistä toimintakykyä tukeva harjoittelu on turvallisuuden takaamiseksi asiakasmateriaalin vuoksi lähinnä tuolijumppaa ilman välineitä. Ei voida olettaa että jokaiselta asiakkaalta löytyisi valmiiksi kotoaan esimerkiksi jumppakuminauhaa, painovastuksia tai jumppakeppiä. 

Tuolijumppa voi olla hyödyllistä jakaa kahteen ryhmään: 
1. Helpompi ryhmä, jossa heikompikuntoisia ja liikkeet ainoastaan istuen tehtäviä harjoitteita. 
2. Haastavampi ryhmä, jossa fyysisesti paremmassa kunnossa olevia, tehdään myös joitain seisten tehtäviä harjoitteita, tuolin selkänojasta tukea ottaen. 
Ryhmiin osallistujat ovat valikoituneet etähoitajien arvion perusteella osallistujan fyysisestä toimintakyvystä. 

Maksimi ryhmäkoko tällä hetkellä 6 osallistujaa/ryhmä. Yksi harjoituskerta kestää 30min, ja koostuu alkulämmittelyistä, harjoitteluosiosta, ja lopuksi kevyet venyttelyt ja rentoutukset. On havaittu, että suurimmalle osalle kotihoidon asiakkaista 30 minuutin harjoituskerta on sopivan pituinen, monikaan ei todennäköisesti jaksaisi tehdä pidempää jumppaa. Suurempikin ryhmäkoko voisi onnistua, sillä jumpassa ei ole juurikaan keskustelua, alun tervehtimisiä lukuunottamatta.

On hyvä pohtia ryhmän kestoa, esim. niin että yksi ryhmä kokoontuu 10-12 viikon ajan kerran viikossa, jonka jälkeen osallistujat vaihtuisivat. Näin taataan että mahdollisimman monella etäkotihoidon asiakkaalla on mahdollisuus osallistua ryhmiin.

Tuolijumpan lisäksi on ollut fyysistä toimintakykyä ylläpitävänä rentoutusryhmä, jossa tehtiin istuen hengitysharjoituksia, kehon kuuntelua, rauhoittumista, sekä rauhallista venyttelyä.

Muisteluryhmä teemalla:

Teemoja voi kehitellä työpajatyyppisesti työyhteisön kesken. Tärkeää myös osallistaa asiakkaita teemojen kehittämiseen kutsumalla asiakkaita mukaan työpajaan sekä kuuntelemalla ja keskustelemalla asiakkaiden kanssa etäkotihoidon tapaamisissa ja kirjaamalla ylös asiakkaiden toiveita.

Esimerkkejä teemoista ja sisällöistä:

  • Laulujen sanat -visailu; "näin laulu alkaa entä miten se jatkuu", mukana melodia hyräillen tai laulaen
  • Helpot teemaan sopivat tietokilpailut, jotka voi jakaa näytöllä ryhmän osallistujille
  • Teemaan sopivat hirsipuut esimerkiksi joululaulujen nimet/sanat, jotka voi jakaa näytöllä ryhmän osallistujille
  • Teemaan sopivien runojen lausuntaa tapaamisen lopuksi
  • Erilaisten vanhojen kuvien näyttäminen teeman mukaisesti ja niistä keskustelu: esimerkiksi joulun viettoa 40-luvulla, vanhoja entisaikojen ruokapakkauksia, vanhoja joulukoristeita joita ollut silloin kun itse on ollut lapsi, kuvia perinteisistä jouluruoista tms.
  • Tapaamisen teemaan virittäytyminen, kysytään osallistujilta muistoja elämän varrelta mietittäväksi etukäteen tai tapaamisen aluksi, ryhmän vetäjä voi kertoa myös omia muistojaan aluksi niin muutkin ryhmäläisetkin uskaltavat osallistua
  • Osallistujille kotitehtäväksi löytää esine tai esimerkiksi valokuva seuraavaa tapaamista varten - ryhmän osallistuja kertoo tarinan esineeseen/kuvaan liittyen
  • Ryhmän tapaamisen osuvan juhlapäivän/liputuspäivän teeman käsittely: esimerkiksi itsenäisyyspäivään/laskiaiseen/vappuun sopivia uutisia, kuvia, juhlapäivä-aiheinen visailu, kuvia päivän juhlintaan liittyen tai tarina liittyen juhla-/liputuspäivän historiaan

Visailuryhmät:

  • Visalua pienryhmälle, jokainen saa vastata
  • Kysymykset joko laitteen näytölle jakaen tai suullisesti kysellen
  • Arvoituksia, kompakysymyksiä, sananlaskuja, riimittelyitä yms..
  • Asiakkaat saavat osallistua visailun aiheen valintaan

Musiikkiryhmä:

  • Musiikin kuuntelua, asiakkaat saavat esittää toiveita artisteista
  • Asiakkaat saavat antaa pisteitä kappaleille levyraati-tyyppisesti
  • Voidaan peilata myös musiikkivideoita näytölle
  • Onpa asiakas myös itse laulanut muille ryhmäläisille kokonaisen kappaleen

Lounasryhmä:

  • Ohjattu ruokailu ryhmätoimintona (2-4 asiakasta)
  • Ruokailu sosiaalinen tilanne sisältäen myös keskustelua ruokailun lomassa
  • Toteutetaan asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman mukainen lounaskäynti ryhmämuotoisena
  • Ryhmään valikoidaan toimintakyvyltään saman kuntoisia asiakkaita

Omaishoitoperheiden "Uusia säveliä etsimässä -ryhmä"

  • Ryhmä oli osa Metropolia ammattikorkeakoulun laajempaa hanketta
  • Asiakasohjauksen avulla tavoitettiin 8 omaishoitoperhettä/ 16 osallistujaa
  • Hankkeesta tarjottiin etäyhteysmahdollisuus eli tablet-laitteet ja yhteys osallistujille, ryhmän sisältö täysin opiskelijoilta 
  • Metropolian musiikkiterapia opiskelijat soittivat soittimia ja laulattivat niin omaishoitajia kuin heidän hoidettaviaankin etänä Metropolian kampukselta käsin
  • Hankkeen  työntekijä oli paikalla ryhmien aikana, lähinnä turvaamassa tekniikan toimivuutta. Metropolian opiskelijoille ei voitu tietosuojasyistä luoda omia tunnuksia etäpalvelujärjestelmään. Projektityöntekijä avasi omilla tunnuksillaan yhteyden ja seurasi mukana ryhmän toimintaa.

Päivätoimintakeskuksessa tapahtuva päivätoiminnan asiakkaiden ja etäkotihoidon asiakkaiden yhteinen hybridiryhmä

  • Syyskuussa 2023 käynnistyi päivätoimintakeskuksessa hybripäivätoimintaryhmä, johon osallistui päivätoiminnan asiakkaita 6 henkilöä, sekä viisi etäkotihoidon asiakasta laitteidensa välityksellä .
  • Päivätoiminnan asiakkaat allekirjoittivat suostumuslomakkeen, jossa pyydettiin suostumusta heidän kuvansa ja äänensä välittymiseen etäkotihoidon asiakkaiden kotiin. Etähoidon asiakkaat allekirjoittavat suostumuslomakkeen, kun etähoito alkaa.
  • Projektityöntekijä oli paikalla varmistamassa tekniikan toimivuutta.
  • Käytössä oli web-kamera, ulkoinen kokouskaiutin sekä videotykki, jolla saatiin etäosallistujat heijastettua paikallaolijoille riittävän suurella näytöllä.
  • Päivätoiminnasta oli mukana kaksi ohjaajaa.
  • Päivätoiminnan ohjaajat vastasivat ryhmän sisällön suunnittelusta ja toteutuksesta.
  • Ryhmän kesto oli 1,5 tuntia, aluksi n. 60-75 minuuttia keskustelevaa sisältöä ja esimerkiksi visailua.
  • Lopuksi oli noin 15-30 minuutin mittainen jumppahetki.
  • Lopuksi niin päivätoiminnan asiakkaat kuin etänä osallistuvat etäkotihoidon asiakkaat saivat halutessaan nauttia yhdessä kahvia.
  • Lisäksi hankkeesta oli varahenkilö turvaamaan esimerkiksi sairastapaus tilanteita.
  • Ryhmä kokoontui kerran viikossa, 8 viikon ajan.
  • Palautetta kerättiin niin ohjaajilta, kuin asiakkailtakin. Kaikille eri ryhmille luotiin omat kyselyt Microsoft Forms työkalun avulla.

 

Lisäksi hyvinvointialueella on toiminut jo aiemmin omana toimintanaan seuraavat etäryhmät:

Kotikuntoutuksen etäryhmä

  • tavoitteellista kuntoutusta kotikuntoutuksen fysioterapeuttien vetämänä
  • sisältää alku- ja loppumittaukset läsnä tehtynä (SPBB)
  • 8 viikkoa, 45min jumppa 2 kertaa viikossa (yht. 16 kertaa)

Etäpäivätoiminnan ryhmä

  • Päivätoiminnan korvaavana palveluna tai jonotuksen ajaksi kannattelemaan asiakkaan kotona pärjäämistä
  • Kerran viikossa 1,5h - noin 1h vuorovaikutteista ohjelmaa ja lopuksi ~30min jumppa
Idean testaus asiakkaalla
  • Olemme kokeilleet jumppaa soittaen taustalla hiljaisella musiikkia, joka ei asiakkaiden mielestä juurikaan häirinnyt tai haitannut ohjaajan puheen kuulemista ja sanojen erottumista
  • Ajoittain olemme kokeilleet teemoitettua jumppaa, esim. joulun aikoihin tonttujumppa, keväällä metsäretkelle sijoittuva "retkijumppa"
  • Asiakkaat innostuivat kovasti luontoteemoista. Lintujen kevätseuranta ja lintuaiheiset visat Yle-luonto sivuilla sekä Youtuben Bird's-eye View kanava, jossa piti arvata kuvan ja äänen perusteella mikä lintu laulaa, olivat todella suosittuja asiakkaiden keskuudessa.
Kokeilussa opittua
  • Ryhmäytyminen voi olla hidasta - jos halutaan saada aikaan myös vapaata keskustelua ryhmäläisten kesken, on hyvä jatkaa ryhmää useampi kuukausi
  • Monet asiakkaat ovat muistisairaita, eivät välttämättä pysty osallistumaan ryhmän teemojen kehittämiseen vapaana ideointina, vaihtoehtojen antaminen parantaa osallisuutta
  • Jotta kaikki ryhmäläiset osallistuisivat keskusteluun, kannattaa ryhmän jäseniä aktivoida pyytämällä heiltä kommenttia ja jakamalla puheenvuoroja omalla nimellä puhutellen
  • Ryhmän koostumus kannattaa miettiä tarkkaan - jos kaikki osallistujat ovat kognitioltaan jo heikossa kunnossa on vaikea saada keskustelua aikaiseksi, joten ryhmässä kannattaa aina olla vähintään kaksi keskustelevaa jäsentä
  • Ryhmän mukana voi olla myös hyvin muistisairas henkilö,  jos hän pystyy seuraamaan rauhallisesti toteutusta. Ei haittaa vaikka hän ei pystyisi vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Pääasia että vaikuttaa siltä, että ryhmä vaikuttaa positiivisesti  hänen mielialaansa. Myös ryhmän hiljainen jäsen voi tuntea ryhmän merkitykselliseksi itselleen.
  •  Ryhmän vetäjän tulee kyetä reagoimaan nopeasti yllättäviin tilanteisiin ryhmää ohjatessa, esim.osallistujan mikrofonin mykistämällä tai kameran sulkemalla
Ratkaisun perusidea

Etäkotihoidon ryhmätoiminta on kotihoidon etäpalvelujen asiakkaille järjestettävää ryhmämuotoista toimintaa etäkotihoidon tablet-laitteen välityksellä. Etäryhmätoiminta tukee etäkotihoidon asiakkaiden laaja-alaista toimintakykyä sisältäen fyysisen, sosiaalisen sekä kognitiivisen ulottuvuuden.

Lisäksi etäryhmätoimintaa kokeiltiin myös hybridimuotoisena toimintana, jossa osa asiakkaista osallistui päivätoiminnan ryhmään paikan päältä ja osa etäyhteyden avulla. Omaishoitoperheille järjestetty etäryhmätoiminta toteutettiin oppilaitosyhteistyönä etälaitteiden välityksellä.

Toimintamalli luo edellytyksiä käyttää rajallisia resursseja tehokkaammin asiakkaiden toimintakyvyn ylläpitämiseksi, sekä järjestää palveluja ja kuntouttavaa toimintaa asiakkaiden koteihin kustannustehokkaasti olemassa olevalla resurssilla.

Toimintamalli soveltuu hyvinvointialueiden käyttöön, ja sen avulla voidaan kehittää ja monipuolistaa etäkotihoidon asiakkaiden palveluja.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Resurssit

  • Ryhmän vetäminen tapahtuu etähoitajien toimesta eikä vaadi lisäresurssia yksikköön: ryhmät voidaan suunnitella ja toteuttaa ruuhkahuippujen ulkopuolella, jolla voidaan parantaa etähoitajan välittömään asiakastyöhön käytettävää aikaa
  • Ryhmien vetäjille koulutusta laitetoimittajan ohjelmistosta riippuen ryhmäpuhelun toimintojen opettelemiseen
  • Etähoitajien perehdytys ryhmien ohjaamiseen joko vieriohjauksella tai koulutuksen muodossa

Prosessi

  • Asiakkaiden tarpeiden kartoitus ja toiveiden huomioiminen
  • Etäryhmien ideointi ja koordinointi
  • Ryhmätoimintojen testaus työntekijöiden kesken laiteteknisten toimintojen varmistamiseksi
  • Erilaisten ryhmien perustaminen ja pilotointi asiakkailla
  • Ryhmien hallinnointi (osallistujat, aikataulutus, ryhmien pituuden määrittäminen)
  • Jononhallinta ja uusien ryhmien tarpeen arvioiminen
  • Ryhmien vakiinnuttaminen viikkoaikatauluun
  • Asiakkaiden sitouttaminen ryhmätoimintaan 
  • Seuranta ja arviointi
  • RAI-tiedon hyödyntäminen ryhmätoiminnan aloituksen ja vaikuttavuuden arvioinnissa
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen käytännössä

  • Perehdytykseen kannattaa panostaa erilaisten etäryhmien vetämisessä sekä teknisen toteutuksen että ryhmän ohjaamisen kannalta - erityisesti jos vetäjältä ei löydy aikaisempaa kokemusta etäryhmän vetämisestä
  • Ryhmäpuhelun testisoittoja kannattaa tehdä työyhteisön kesken ennen varsinaisia asiakaskontakteja ja ryhmien alkamista, jotta vetäjä saa kokemusta siitä miten esimerkiksi näytönjako toimii ryhmäpuhelun aikana
  • Ryhmän vetäjälle tulisi järjestää kalenteriin työaikaa valmistautua seuraavaan ryhmätapaamiseen, jotta voi tehdä tarvittavaa  taustatyötä: etsiä netistä tietoa aiheista, musiikkia/musiikkivideoita, visailukysymyksiä yms. Kerättyjä materiaaleja on hyvä koota myös yhteiseen materiaalipankkiin, jotta ne ovat helposti myös muiden hyödynnettävissä.
  • Ryhmän vetäjän on hyvä toimia fasilitoijana ja jakaa osallistujille tasaisesti puheenvuoroja, jotta hiljaisemmatkin asiakkaat pääsevät halutessaan ääneen ja vältetään päällekkäin puhumista
  • Mikäli halutaan saada aikaan myös vapaata keskustelua ryhmäläisten kesken, on hyvä jatkaa ryhmää samoilla osallistujilla useampi kuukausi
  • Muistisairaat voivat nauttia ja hyötyä ryhmiin osallistumisesta vaikka ei haluaisikaan osallistua keskusteltuun
  •  Etähoidon suostumuslomakkeessa on huomioitava myös suostumus ryhmätoimintoihin osallistumisesta
  •  Tietosuojan vaikutusten arviointi tulee suorittaa myös ryhmätoiminnot huomioiden, jotta mahdollisiin tietosuojan vaarantumiseen liittyviin ongelmiin voidaan varautua
  •  Ryhmän vetäjän tulee huomioida ryhmäläisten tietosuoja etäryhmäntoiminnassa, esim. reagoida nopeasti yllättäviin tilanteisiin videoyhteyden aikana

Sudenkuoppia

  • Etäryhmät voivat olla alttiimpia teknisille häiriöille kuin etäkotihoidon yksilötapaamiset
  • Erityisesti liikkuvan kuvan ja äänen jakaminen usealle asiakkaalle samanaikaisesti vaatii hyvää verkkoyhteyttä
  • Yhteydet on hyvä testata sekä mahdolliset ongelmat selvittää mahdollisimman pitkälle ennen ryhmätoimintojen aloitusta
  • Rakentavaa palautetta asiakkailta on tullut lähinnä ajoittaisista yhteysongelmista, äänenlaadusta ryhmissä sekä pienestä ruudusta, jolta heikkonäköisen on vaikea seurata mukana.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäryhmätoimintaa pilotoitiin osana etäkotihoidon palvelua Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeessa. Kyseessä oli uusi palvelu, jota ei ollut aikaisemmin hyvinvointialueen palveluvalikossa. Pilotin aloituksessa hyödynnettiin aikaisempia kokemuksia etäteknologian käytöstä Vantaan etäpäivätoiminnan ja etäkotikuntoutuksen piloteista sekä Keravan etäkotihoidon pilotista. Ryhmätoiminta aloitettiin hankkeen työntekijöiden toimesta asiakkaiden omien tarpeiden ja toiveiden perusteella. 

Etäkotihoidon etäryhmiä perustettiin sitä mukaan, kun etäkotihoidon asiakkaista saatiin koottua riittävästi osallistujia ryhmän perustamiseksi. Etäkotihoidon ryhmätoiminnassa on tuotettu fyysistä toimintakykyä tukevaa tuolijumppaa, kognitiivista toimintakykyä ja yhteisöllisyyttä tukevaa ryhmätoimintaa: muistelu ryhmä, visailuryhmä, teemaryhmä, musiikkiryhmä, lounasryhmä jne. Fyysistä toimintakykyä ylläpitävät ryhmät toteutettiin aluksi hankkeen projektityöntekijän (fysioterapeutti) ohjaamana. Fysioterapeutti suunnitteli ja toteutti kahta eritasoista tuolijumppa ryhmää viikossa, jotta asiakkaiden toimintakyky voitiin ottaa huomioon ryhmävalinnoissa. Etäkotihoidon hoitajien rekrytoinnin myötä ryhmien vetovastuu siirtyi perehdytyksen jälkeen etähoitajille. Vuoden 2023 aikana ryhmätoimintaa on tuotettu kokeiluna noin 30 asiakkaalle viikossa etäkotihoidon hoitajien toteuttamana. Asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin perustuvien ryhmien mahdollistaminen lisäsi asiakkaiden sitoutumista etäryhmätoimintaan ja toi hyötyvaikutuksia asiakkaille.

Asiantuntijapalveluna tilatun Nordic Healthcare Group:n (NHG) Kotihoidon etäpalveluiden vaikuttavuus ja kasvun mahdollisuudet -arvioinnin mukaan etäkotihoidon asiakkaiden toimintakyky säilyy hieman kotihoidon asiakkaita paremmin, kun asiakkaan ADLH-tuloksia (RAI) verrataan ennen ja jälkeen kotihoidon aloituksen. Analyysin mukaan etäkotihoidon asiakkailla myös yksinäisyyden tunne oli vähentynyt huomattavasti pelkkää kotihoitoa saaviin asiakkaisiin verrattuna. Analyysissä ei pystytty erottelemaan kuinka moni etäpalvelua saaneista asiakkaista on osallistunut myös etäryhmätoimintaan, joten tulosten tulkinnassa etäpalveluja tarkastellaan kokonaisuutena. 

Etäryhmätoiminnan asiakkaat ovat antaneet hankkeen aikana positiivista palautetta saamastaan palvelusta ja ovat päässeet myös itse osallistumaan palvelun kehittämiseen. Positiivista palautetta on saatu muun muassa jumpan ajasta, palvelun sisällöstä ja virtuaalitoteutuksesta. Osa asiakkaista kokee, että etäryhmät antavat jotain, mitä odottaa kyseisinä päivinä. Myös omaisten antama spontaani palaute sekä omaiskyselyt osoittavat, että etäryhmätoiminta koetaan tärkeäksi asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa. Asiakastyytyväisyyskyselyissä asiakkaat arvioivat tyytyväisyytensä etäryhmätoimintaan korkeaksi: 4,39/5 (asteikolla 1–5). Etäryhmien asiakkaiden suositteluhalukkuus on todella korkea (NPS = 79). 

Hankkeen tuella toteutettu omaishoitoperheille suunnattu Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogi opiskelijoiden toteuttama ryhmätoiminta sai paljon positiivista palautetta omaishoitoperheiltä. Tarkoituksena oli vahvistaa omaishoitoperheiden voimavaroja, mielen hyvinvointia ja vähentää omaishoitajien kokemaa yksinäisyyttä.  Palautteiden perusteella ryhmä toi osallistujilleen musiikin lisäksi myös vertaistukea. Omaishoitoperheille suunnattuun etäryhmätoimintaan osallistui yhteensä kahdeksan omaishoitoperhettä kahdessa eri ryhmässä syksyllä 2022 ja keväällä 2023. Pilotti antoi hyvää kokemusta hyvinvointialueen ulkopuolisen toteuttajan tuottamasta ryhmätoiminnasta, jota oli myös tavoitteena kokeilla hankkeen aikana. 

Hybridipäivätoiminnan pilotti toteutettiin hankkeen ja kuntouttavan päivätoiminnan yhteistyönä. Osa asiakkaista osallistui päivätoimintaryhmään paikan päällä ja osa etäyhteyksien kautta. Hybriditoteutuksesta saatiin positiivista palautetta läsnä olleilta ja etänä ryhmään osallistuneilta asiakkailta sekä ryhmän ohjaajilta. Pilotista saatujen kokemusten mukaan päivätoiminnan hybriditoteutus tukee molempien asiakasryhmien toimintakyvyn säilymistä ja hyvinvointia. Hybridipäivätoiminnan pilottiin osallistuvat asiakkaat kokivat pilotin onnistuneeksi: Paikan päällä osallistuneet antoivat palvelulle 5/5 tähteä ja etäosallistujat 4,75/5 tähteä (asteikolla 1–5). 

Hybridipäivätoiminnan pilotin arvioinnin myötä havaittiin, että olemassa olevaan päivätoiminnan toimintatuokioihin voidaan ottaa mukaan asiakkaita myös etänä, joka mahdollistaa olemassa olevan palvelun jakamisen kerralla suuremmalle asiakaskunalle ilman lisäresurssin tarvetta. Ohjaajille tehdyssä kyselyssä hybridimuotoinen toteutus sai ohjaajilta 4,78/5 tähteä (asteikolla 1–5). Ennakko oletuksista huolimatta työntekijät kokivat hybridimuotoisen päivätoiminnan hyvänä vaihtoehtona etäpäivätoiminnalle ja kokivat sen olevan hyvä toteutusmuoto myös jatkossa.

Etäkotihoidon ryhmätoiminta jatkuu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella myös hankkeen jälkeen. Etäkotihoidon asiakkaille toiminta jatkuu osana hoito- ja palvelusuunnitelmaan mukaista palvelua. Hankkeessa saatujen tulosten perusteella etäpalvelujen palveluvalikkoa on laajennettu myös tukipalveluna myönnettävään etäryhmätoimintaan. Etäryhmätoimintaa tukipalveluna tuottaa jatkossa päivätoiminnan sekä etäkotihoidon ja kotikuntoutuksen yksiköt, jolloin etäryhmätoimintaa on tarjolla laajemmin myös asiakkaille, joilla ei ole etäkotihoidon palvelua, mukaan lukien omaishoitoperheet. Etäryhmätoimintaa tukipalveluna myönnetään asiakasohjauksen palveluntarpeen arvioinnin perusteella asiakkaille, jotka hyötyvät ryhmätoiminnasta, mutta eivät rajoitteiden takia pääse osallistumaan toimintaan oman kodin ulkopuolelle.