Etätuki tarkoittaa etäyhteyksillä toteutettavaa ohjausta, neuvontaa sekä tukea. Etätukea voi hyödyntää esimerkiksi osana erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden itsenäistä asumista.
Teknologia ja digitaalisuus ovat tuoneet mukanaan uusia muotoja osallisuuteen, toimijuuteen ja kokonaisvaltaiseen kansalaisuuteen. Lisäksi se on tuonut mukanaan uudenlaisia kohtaamisen muotoja ja sitä kautta tuonut uusia ulottuvuuksia palveluiden asiakaslähtöiseen räätälöintiin.
#Ihan Diginä! -hankkeen kehittämistoiminnan kokeilut ovat omalta osaltaan pyrkineet tukemaan digitalisaation tuottamiin mahdollisuuksiin tarttumista.
Etätuen kokeiluja toteutettiin neljässä eri yhteisössä ja ne olivat kestoltaan noin kolme kuukautta. Kehittäjäkumppaneina toimi seitsemän ammattihenkilöä ja seitsemän digitoimijaa.
Kokeilut käynnistyivät alkukartoituksella, jossa selvitettiin osallistujien olemassa oleva digiosaaminen ja käytettävissä olleet digilaitteet. Kokeiluissa digitoimijat käyttivät omia, jo olemassa olleita älylaitteitaan (tabletti, älypuhelin).
Ammattihenkilöillä oli puolestaan käytössä mikrofonilla ja kameralla varustetut työtietokoneet. Kokeilujen videoneuvottelualusta oli tietosuojallinen ja –turvallinen.
Osallistujat tallensivat ajatuksiaan kokeilusta kokemuskirjausten avulla, jotka tehtiin jokaisen etäkohtaamisen yhteydessä. Kirjauksia oli mahdollista tehdä kuvatuetuilla ja sähköisillä lomakkeilla. Kokemuskirjausten avulla kartoitettiin
etäkohtaamiseen liittyneet tunteet, kohtaamisen kesto ja aihe sekä onnistumiset ja mahdolliset tekniikkaan liittyneet haasteet. Lisäksi osallistujat arvioivat etäyhteyden soveltuvuutta asian hoitamiseen. Kokemuskirjauksia kertyi yhteensä
81 kappaletta.
Etätuen toimintamallin muotouttamisessa hyödynnettiin kokemuskirjausten lisäksi osallistujien väli- ja loppuhaastatteluja.