Etätutkimusvälineiden hyödyntäminen suun terveydenhuollon vastaanotoilla

Hyödyntämällä digitaalisia apuvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti suun terveydenhuollon vastaanotoilla voidaan lisätä palveluiden saatavuutta ja oikea-aikaisuutta, sujuvoittaa etäkonsultointia ja parantaa informaation laatua Satakunnassa.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Etätutkimusvälineiden hyödyntäminen suun terveydenhuollon vastaanotoilla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyödyntämällä digitaalisia apuvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti suun terveydenhuollon vastaanotoilla voidaan lisätä palveluiden saatavuutta ja oikea-aikaisuutta, sujuvoittaa etäkonsultointia ja parantaa informaation laatua Satakunnassa.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Satakunta
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Sohvi Hienonen

Luotu

11.10.2023

Viimeksi muokattu

21.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Etätutkimusvälinepilotin osana toteutetun suukamerakokeilun tarkoituksena oli lisätä ja sujuvoittaa ammattilaisten välistä konsultointia mahdollistamalla reaaliaikainen videokonsultaatio suun terveydenhuollossa, ja tällä tavoin kehittää hoidon laatua. Tavoitteena oli myös parantaa konsultaatioissa välitettävän informaation laatua.

Pilotissa kokeiltiin toimintaa, jossa voidaan suukameran avulla hyödyntää sekä suun video- että kuvakonsultaatiota joko reaaliaikaisesti LC Videon välityksellä tai siten, että video tai kuva tallennetaan Lifecaren mediakeskukseen. Jokaiseen kokeiluyksikköön tilattiin vähintään yksi suukamera, joka on siirrettävissä työpisteestä toiseen tarpeen mukaan. Suuhygienisti tai hammaslääkäri voisi konsultoida tarpeen mukaan toista hammaslääkäriä. Konsultaatiota antava lääkäri vastaisi konsultaatiopyyntöihin oman muun työnsä ohessa. Konsultaatioita pyydettäisiin aiempaan tapaan joko soittamalla tai LC viestillä. 

Pilotin aikana kuitenkin selkiytyi, että suun terveydenhuollon tarve painottui vahvasti kuvien ja videoiden ottamiseen ilman reaaliaikaista vastaanottoa.  Pilotissa suukameran kokeilukäyttö painottuikin toimintatapaan, jossa suun terveydenhuollon ammattilaiset hyödynsivät suukameraa ottamalla still-kuvia sopivaksi katsomiensa aiemmin sovittujen käyttöaiheiden mukaisesti esimerkiksi limakalvomuutoksista dokumentaatiota, seurantaa tai ei-reaaliaikaista konsultaatiota varten. 

Toimintaympäristö **

Satakunnan Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeessa päämääränä on valtakunnallisen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteiden mukaisesti, että asiakkaat saavat tarpeidensa mukaisia oikeita palveluja, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Tätä tavoitetta voidaan tukea hyödyntämällä digitaalisia apuvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Hankkeen toiminta-aikana tarkoituksena on mahdollistaa uusien etätutkimusvälineitä hyödyntävien toimintamallien käyttöönotto.  

Osana tätä hankekokonaisuutta toteutettiin vuoden 2023 aikana Satakunnan hyvinvointialueella etätutkimusväline-pilotti, jonka osana syksyn 2023 aikana Satakunnan hyvinvointialueella suun terveydenhuollon yksiköissä toteutui suukamera-kokeilu. Satakunnassa Porin Perusturvan suun terveydenhuollossa oli tunnistettu tarve hyödyntää digitaalisia palveluja ammattilaisten välisissä konsultaatioissa. Suurimmassa osassa yksiköitä etävastaanottoja ei oltu otettu käyttöön ja etätutkimusvälineitä ei ollut käytössä lainkaan. 

Suukamera-kokeilu toteutettiin yhteistyössä Satakunnan Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen sekä Kestävän kasvun Satakunta - ja Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeiden kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Suukamera-kokeiluun osallistui suuhygienistejä ja hammaslääkäreitä Satakunnan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon eri yksiköistä, sekä heidän vastaanotoilleen osallistuineita asiakkaita, joiden hoidossa ammattilainen näki soveltuvaksi digitaalisen apuvälineen hyödyntämisen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Uuden toimintatavan suunnittelu ja käyttöönotto tulee tehdä yhteistyössä käyttäjien kanssa, jotta siitä tulee toimiva huomioiden yksiköiden omat vaatimukset ja jotta muutosprosessi voi alkaa nopeammin. Ennen uuden toiminnan käyttöönottoa, on myös hyvä selvittää onko työyhteisö valmis muutokseen (onko yhtä aikaa muita muutoksia käynnissä, resurssit muutokseen).

Ennen uuden toiminnan käyttöönottoa tulee hankkia tarvittavat laitteet (etätutkimusvälineet, koneisiin kamerat ja kaiuttimet, ammattilaisille kuulokkeet) yhteistyössä niitä käyttävien ammattilaisten kanssa, varmistaa laitteiden ja nettiyhteyksien toimivuus. Uutta toimintatapaa varten tulee myös luoda ohjeet (videovastaanotto, etätutkimusvälineet, toimintatapa, vikatilanteen ohje, toiminnan tilastointi) ja henkilöstön osaamista varten tulee hankkia koulutusta (LC video, etätutkimusvälineet). Käyttöönoton tukea tulee tarjota säännöllisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Pilotin käynnistämisvaiheessa havaittiin ennalta tunnistamattomia haasteita liittyen toimintatapoihin ja suukameraan. Näiden haasteiden vuoksi varsinaista suukameran käyttöönottoa ei pystytty toteuttamaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Haasteita aiheuttivat epäselvyydet reaaliaikaisen videovastaanoton tarpeesta sekä suukameran toiminnallisuuden puutteet toivottuihin käyttötapoihin nähden. Suun terveydenhuollon tarve painottui ennakkoselvityksiä vahvemmin kuvien ja videoiden ottamiseen ilman reaaliaikaista vastaanottoa, jolloin päädyttiin lähtemään selvittämään miten toivottu toimintatapa olisi mahdollista toteuttaa. Selvitysten vuoksi kokeilun käynnistyminen viivästyi.

Suukamerakokeilun aikana tunnistettiin suun terveydenhuoltoon parhaiten soveltuvia ja lisäarvoatuovia etätutkimusvälineiden käyttötapoja ja –aiheita sekä suukameran käyttöaiheita. Suukamera koettiin hyödylliseksi erityisesti limakalvomuutosten, purennan ja oikomishoidon seurannassa, dokumentoinnissa ja niihin liittyvissä konsultaatioissa. Kamerasta koettiin hyötyä myös löydösten näyttämisessä potilaalle.​

Lisäksi pilotin aikana tunnistettiin suukameralta vaadittavia toiminnallisuuksia, jotta se tukisi parhaiten suun terveydenhuollon tarpeita. Kokeilussa löydettiin lopulta suun terveydenhuollon tarpeisiin hyvin vastaava toimintatapa, jolla pystyttiin aloittamaan suukameroiden kokeilu käytännössä. Kokeilun myötä vahvistui ymmärrys niistä käyttökohteista ja –tarpeista, joita suun terveydenhuollossa suukameralle on. 

Suukamerakokeilun aikana pystyttiin parantamaan konsultaatioissa välitettävän informaation laatua kuvan avulla. Lisäksi löydettiin potentiaalinen tapa kuvien avulla parantaa dokumentaatiota ja helpottaa seurantaa​.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Lähdettäessä suunnittelemaan uutta toimintamallia ja hankkimaan etätutkimusvälineitä kannattaa ottaa mukaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa myös varsinaista suorittavaa työtä tekeviä ammattilaisia, jotta hankittavat välineet vastaavat mahdollisimman hyvin heidän käyttötarpeitaan. Uusi toimintatapa ja uusien laitteiden käyttö vaativat myös aina harjaannusta, jotta etätutkimusvälineiden käytöstä tulee luontevaa ja vakiintunutta.

Kansikuva
Hammaslääkärin vastaanottohuone.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis