Etätyöpajamallin pilotointi ja kehittäminen
HAPPY:D KUNTA -hankkeessa Pohjois-Savossa kehitetyn muotoilun etätyöpajamallin tavoitteena oli aktivoida nuoria ja mahdollistaa heille mielestä tekemistä ja elämyksiä koronakriisin aikana digiympäristöjä hyödyntäen. Toisena tavoitteena oli tukea kuntien nuorisotyötä. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimi kolmentoista pohjoissavolaisen kunnan nuorisotoimijoita.
Mallin pilotointi ja kehittäminen tapahtui kuuden kuukauden aikana vuonna 2020. Hanke sai rahoitusta noin 70 000 euroa. Hankkeen rahoituksesta vastasivat Etelä-Savon ELY-keskus ja Kuopion Rouvasväenyhdistys ry. Toimintamalli jää elämään ja se on sovellettavissa Muotoiluakatemian verkkosivuilta erilaisten etätyöpajojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Mallin työpajaideoita on käytetty sellaisenaan ja niitä on sovellettu muihinkin kuin muotoilun etätyöpajasisältöihin.
Etätyöpajojen toteuttaminen
Etätyöpajat toteutuivat kesän ja syksyn 2020 aikana. Pajoissa nuoret oppivat muotoilun menetelmistä ja muotoiluprosessista luovan alan ammattilaisten ohjaamina sekä pääsivät testaamaan erilaisia materiaaleja ja työskentelymenetelmiä.
Etätyöpajoissa hyödynnettiin Googlen sähköisiä alustoja ja sovelluksia: ilmoittautuminen toteutettiin Forms- lomakkeella, videokokoukset Meet-sovelluksella, oppimisympäristö Classroom-sovelluksella ja verkkosivut Sites-verkkosivutyökalulla. Lisäksi perustoiminnoissa hyödynnettiin WhatsApp-pikaviestinpalvelua.
Etätyöpajaryhmiä oli kolme ja niissä oli nuoria mukana yhdeksältä eri paikkakunnalta. Ryhmät muun muassa suunnittelivat ja toteuttivat pohjoissavolaisiin kuntiin tilateoksia. Toteutus tapahtui tiimityönä, jossa jokaisella ryhmän jäsenellä oli tärkeä rooli projektin onnistumisessa.
Lue lisää:
Tarkemmat tiedot ja huomiot etätyöpaja-alustoista (Muotoiluakatemia.fi)
Vinkkejä hyödynnettävistä ilmaisohjelmista (Muotoiluakatemia.fi)
Tarkemmat tiedot etätyöpajaryhmistä ja tuotoksista (Muotoiluakatemia.fi)
Kuvablogit (Sites.Google.com)
EtäMuotoiluakatemia-ryhmä
Kuopion Muotoiluakatemia perusti HAPPY:D KUNTA -hankkeen kokemusten myötä taiteen perusopetusta tarjoavan etäMuotoiluakatemia-ryhmän, jossa voi suorittaa suomalaisen muotoilun historiaan perustuvaa muotoiluun painottuvaa taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää. Ryhmässä on mukana oppilaita eri puolilta Suomea. Erityisen hienoa on, että ryhmässä on mukana hankkeessa mukana olleita pohjoissavolaisia nuorten työtoiminnan järjestäjiä, jotka ovat sitoneet etäMuotoiluakatemian osaksi omaa viikottaista päivätoimintaansa.
KEHITTÄJÄT
Tässä kuvattu ja Sokran arvioima toimintamalli perustuu HAPPY:D KUNTA -hankkeessa tehtyyn kehittämistyöhön. HAPPY:D KUNTA on Kuopion Rouvasväenyhdistys ry:n Muotoiluakatemian hanke. Hankkeen rahoittajina olivat Euroopan sosiaalirahasto ja Kuopion Rouvasväenyhdistys ry. Toiminta on toteutunut pääsääntöisesti sähköisessä toimintaympäristössä.
Hanke toteutui yhteistyössä kolmentoista pohjoissavolaisen kunnan nuorisotoimijoiden kanssa. Mukana olleet kunnat olivat Vieremä, Vesanto, Varkaus, Tervo, Suonenjoki, Sonkajärvi, Siilinjärvi, Rautalampi, Pielavesi, Leppävirta, Kuopio, Kiuruvesi ja Kaavi.
Hanketta suunnitteli ja koordinoi kolmen muotoilijan tiimi: hankepäällikkö Maiju Tiitto, työpajavastaava Anna Räisänen ja digivastaava A-P Inkinen.
Kehittäjien yhteystiedot:
- Anna Räisänen, Kuopion Muotoiluakatemia, p. 044 731 8003, anna.raisanen(at)muotoiluakatemia.fi
Lisätietoa HAPPY :D KUNTA -hankkeesta (Muotoiluakatemia.fi)