Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, Lapin HVA, (RRP, P4, I4)

Lapin hyvinvointialueella kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lapin hyvinvointialue on laaja maantieteellisesti sekä alue on harvaanasuttua. Etävastaanottojen avulla parannetaan palveluiden saatavuutta. 

Toimintaympäristö

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä mukaan hyvinvointialueella on oltava valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen  on huolehdittava asukkaiden palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita.  Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja hyvin harvaan asuttua.  Kaikkia palveluita ei voida toteuttaa kivijalkapalveluna lähellä asiakkaita. Etävastaanottojen ja -tapaamisten avulla saadaan tuotettua asiakkaille sellaisia palveluita, joita heidän kotipaikkakunnassa ei olisi muuten tarjolla lähellä asiakasta. 

Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että etäpalvelut ovat pääosin rinnastettavissa perinteisiin vastaanottokäynteihin. Etäpalveluiden tulee olla asianmukaisia ja potilas/asiakasturvallisuus tulee ottaa huomioon. Digitaalisten palveluiden tarjoamisesta -lain mukaan viranomaisen on suunniteltava ja ylläpidettävä digitaalisia palveluita niin, että niiden tietoturvallisuus, tietosuoja, löydettävyys ja helppokäyttöisyys on varmistettu. 

Hyvinvointialueella ei ole käytössä vahvaa tunnistautumista etävastaanotoissa ja -tapaamisissa. Asiakkaan tai potilaan tunnistamisen on perustuttava luotettavaan menetelmään, jollaisena pidetään ainakin vahvaa tunnistamista. Tunnistamiseen käytetty menetelmä on oltava todennettavissa jälkikäteen. Pelkän henkilötunnuksen tai henkilötunnuksen ja asiakkaan/potilaan nimen käyttö tunnistamiseen ei täytä luotettavan menetelmän vaatimusta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapin hyvinvointialueelle ei ole ollut yhtenäistä ja tietoturvallista tapaa toteuttaa etävastaanottoja ja -tapaamisia. Tarve on yhtenäiselle toimintamallille toteuttaa tietoturvallisesti etävastaanottoja ja -tapaamisia koko Lapin hyvinvointialueella. Jotta tietoturva toteutuu etävastaanotoissa, on ammattilaisten ja asiakkaiden käytettävä vahvaa tunnistautumista etäpalveluihin. 

Tavoitteena on, että hyvinvointialueella otetaan käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden väliset tietoturvalliset etävastaanotot ja -tapaamiset Teamsissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat kouluttautuneet etävastaanottojen toimintamalliin ja osa on pilotoinut Teams-yhteydellä etätapaamisia. Lopputavoite on, että etätapaamisten määrä on kasvanut ja käyttöönotto on vakiintunut.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapin hyvinvointialueella tarvitaan yhtenäinen etävastaanottojen ja -tapaamisten käytäntö. Etävastaanotot on toteutettava vahvasti tunnistautuneena.

Asiakkaiden tulee saada yhdenvertaiset palvelut, jotka tuotetaan lähellä asiakkaita. Harvaanasutussa Lapissa ei voida tarjota kaikkea erityisosaamista kivijalkapalveluna, vaan palvelut voidaan toteuttaa etänä lähipalveluna.

Etävastaanottojen tulee olla tietoturvallisia. Ammattilaisen tulee olla varma siitä, että vastaanotolla on juuri se asiakas/potilas, jonka siellä kuuluu olla. Lisäksi ammattilaisten ja palveluiden käyttäjien tulee pystyä luottamaan siihen, että etävastaanotolle ei pääse ulkopuoliset henkilöt.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyöhön on otettu mukaan Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Esihenkilöille ja ammattilaisille on esitelty erilaisia etävastaanottojen ja -tapaamisten -malleja sekä kerrottu mahdollisuudesta osallistua etävastaanottojen ja -tapaamisten pilotteihin. Pilotteihin osallistumalla hankkeesta pystytään tarjoamaan ammattilaisille apua ja tukea etäpalveluiden kehitystyössä. 

Pilotteihin osallistuvien ammattilaisten kanssa suunniteltiin yhdessä millaisia tarpeita heillä on ja millaiset etävastaanotot ja -tapaamiset palvelevat heidän tarpeitaan. 

Kehittäjäasiakkaat otettiin mukaan kehitystyöhön. Kehittäjäasiakkailta saimme arvokasta tietoa, miltä etävastaanotot näyttäytyvät asiakkaan näkökulmasta ja mitä asioita he pitävät tärkeänä etävastaanotolla ja ammattilaisten toiminnassa.

Tavoiteltu muutos

Etävastaanottojen avulla palveluiden saatavuus paranee ja asiakkaat saavat yhdenvertaiset palvelut. Etävastaanottojen avulla hoitojonoja saadaan purettua,  jolloin hoitoon pääsy nopeutuu.  

Tunnistautumisen avulla hyvinvointialueella pystytään takaamaan tietoturva myös etävastaanotoissa ja -tapaamisissa. 

Muutoksen mittaaminen

Seurataan ja arvioidaan palveluiden käytön määriä ja muutosta sekä kerätään palautetta ammattilaisilta ja asiakkailta. 

Hoitojonotustietoja seuraamalla, voimme arvioida onko etävastaanottojen avulla saatu nopeutettua hoitoon pääsyä.

Tarkastelemalla ammattilaisten käyttäjätunnusmääriä ja pidettyjen etätapaamisten määriä, voimme arvioida kuinka paljon tietoturvalliset etätapaamiset on käytössä.

Indikaattorin avulla seurataan digitaalisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa asioineiden määrää. Kansallinen tavoite on 35 % 4/25 mennessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä toimii koko Lapin hyvinvointialueen asiakkaat. Etävastaanottojen ja -tapaamisen päätteeksi asiakkaille lähetetään linkki palautekyselyyn keskustelukenttään. 

Toimintamalli koskee kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.

Ratkaisun testaaminen

Vuoden 2024 alussa valmistui Teams-integraatio eKollegaan, joka mahdollisti tietoturvalliset etävastaanotot ja -tapaamiset. Ensimmäiset pilotit käynnistyivät sosiaalihuollossa keväällä 2024. Kesän ja syksyn 2024 aikana käynnistyi lisää pilotteja sosiaali- ja terveydenhuollossa. 

Elokuussa 2024 saatiin Laphalla linjaus: Jatkossa vahvasti tunnistautuminen on ehdoton edellytys etävastaanottojen ja -tapaamisten pitämisessä. Ammattilaisia tiedotettiin tietoturvallisista etätapaamisista intrassa ja eKollega-verkkosivuilla. Ammattilaisten kiinnostus tietoturvallisiin etätapaamisiin heräsi tiedottamisen jälkeen. Ammattilaisia on valmennettu tietoturvallisiin etätapaamisiin syksyn 2024 aikana. 

Ratkaisun perusidea

Pilotteja:

  • Sallan palveluasumisyksiköissä pilotoidaan etälääkärinkiertoa. Etälääkärinkierrolla mukana on palvelukodin hoitaja ja tarvittaessa asukas osallistuu hoitajan kanssa videovastaanotolle. Etäkierrolle voidaan kutsua mukaan myös kaukana asuvat omaiset.
  • Muonion avustettu lääkärin etävastaanotto. Muonio-Enontekiö on hyvin harvaan asuttua aluetta, jolloin välimatkat voivat olla pitkät palveluihin. Lääkärin palvelut voidaan turvata alueelle avustetun etävastaanoton avulla, jossa potilaat tulevat hoitajan luokse ja lääkäri osallistuu etänä.
  • Fysioterapeutin etävastaanotto Rovaniemen kuntoneuvolassa. Kuntoneuvolan etävastaanotolla fysioterapeutti antaa ohjausta, neuvontaa ja liikeharjoitteita tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin.
  • Perheoikeudellisten palveluiden etätapaamiset koko hyvinvointialueella. Perheoikeudellisia palveluita ovat adoptiopalvelut, lastenvalvojapalvelut ja tuomioistuimelle annettavat palvelut. Etätapaamisten avulla työtä voidaan tehdä yli palvelurajojen, jolloin hoitojonot tasaantuvat alueiden välillä ja palveluihin pääsy on yhdenvertaista.
  • MARAK- avustettu etäkokous Lounaisella ja Pohjoisella alueella.  MARAK on vakavan parisuhdeväkivallan riskiarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä. Etäryhmäkokouksen avulla alueille voidaan saada sellaista erityisosaamista, jota alueella ei olisi muuten tarjota.