Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, Lapin HVA, (RRP, P4, I4)
Lapin hyvinvointialueella kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lapin hyvinvointialue on laaja maantieteellisesti sekä alue on harvaanasuttua. Etävastaanottojen avulla parannetaan palveluiden saatavuutta.
Toimintamallin nimi
Lapin hyvinvointialueella kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lapin hyvinvointialue on laaja maantieteellisesti sekä alue on harvaanasuttua. Etävastaanottojen avulla parannetaan palveluiden saatavuutta.
Pilotteja:
- Sallan palveluasumisyksiköissä pilotoidaan etälääkärinkiertoa. Etälääkärinkierrolla mukana on palvelukodin hoitaja ja tarvittaessa asukas osallistuu hoitajan kanssa videovastaanotolle. Etäkierrolle voidaan kutsua mukaan myös kaukana asuvat omaiset.
- Muonion avustettu lääkärin etävastaanotto. Muonio-Enontekiö on hyvin harvaan asuttua aluetta, jolloin välimatkat voivat olla pitkät palveluihin. Lääkärin palvelut voidaan turvata alueelle avustetun etävastaanoton avulla, jossa potilaat tulevat hoitajan luokse ja lääkäri osallistuu etänä.
- Fysioterapeutin etävastaanotto Rovaniemen kuntoneuvolassa. Kuntoneuvolan etävastaanotolla fysioterapeutti antaa ohjausta, neuvontaa ja liikeharjoitteita tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin.
- Perheoikeudellisten palveluiden etätapaamiset koko hyvinvointialueella. Perheoikeudellisia palveluita ovat adoptiopalvelut, lastenvalvojapalvelut ja tuomioistuimelle annettavat palvelut. Etätapaamisten avulla työtä voidaan tehdä yli palvelurajojen, jolloin hoitojonot tasaantuvat alueiden välillä ja palveluihin pääsy on yhdenvertaista.
- MARAK- avustettu etäkokous Lounaisella ja Pohjoisella alueella. MARAK on vakavan parisuhdeväkivallan riskiarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä. Etäryhmäkokouksen avulla alueille voidaan saada sellaista erityisosaamista, jota alueella ei olisi muuten tarjota.
Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä mukaan hyvinvointialueella on oltava valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen on huolehdittava asukkaiden palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja hyvin harvaan asuttua. Kaikkia palveluita ei voida toteuttaa kivijalkapalveluna lähellä asiakkaita. Etävastaanottojen ja -tapaamisten avulla saadaan tuotettua asiakkaille sellaisia palveluita, joita heidän kotipaikkakunnassa ei olisi muuten tarjolla lähellä asiakasta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että etäpalvelut ovat pääosin rinnastettavissa perinteisiin vastaanottokäynteihin. Etäpalveluiden tulee olla asianmukaisia ja potilas/asiakasturvallisuus tulee ottaa huomioon. Digitaalisten palveluiden tarjoamisesta -lain mukaan viranomaisen on suunniteltava ja ylläpidettävä digitaalisia palveluita niin, että niiden tietoturvallisuus, tietosuoja, löydettävyys ja helppokäyttöisyys on varmistettu.
Hyvinvointialueella ei ole käytössä vahvaa tunnistautumista etävastaanotoissa ja -tapaamisissa. Asiakkaan tai potilaan tunnistamisen on perustuttava luotettavaan menetelmään, jollaisena pidetään ainakin vahvaa tunnistamista. Tunnistamiseen käytetty menetelmä on oltava todennettavissa jälkikäteen. Pelkän henkilötunnuksen tai henkilötunnuksen ja asiakkaan/potilaan nimen käyttö tunnistamiseen ei täytä luotettavan menetelmän vaatimusta.
Kohderyhmänä toimii koko Lapin hyvinvointialueen asiakkaat. Etävastaanottojen ja -tapaamisen päätteeksi asiakkaille lähetetään linkki palautekyselyyn keskustelukenttään.
Toimintamalli koskee kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.