Etävastaanottotoimintamalli POSOTE20
Tavoitteena oli tuottaa etävastaanottoihin sovellettava ja ketterästi muokattava toimintamalli. Toimintamallia pilotointiin eri palvelukokonaisuuksissa ja tavoitteena oli, että etävastaanotot jäävät pysyväksi osaksi palveluita.
Terveydenhuollon toimintaympäristö ja palvelutarpeet muuttuvat väestön ikääntyessä ja palvelujen keskittyessä isompiin taajamiin. Hallituksen esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi (18.8.2014) nostettiin esille sähköisten palveluiden mahdollisuudet kansalaisten lähipalveluiden tuottamiseksi. Myös sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää uusissa digitalisaatiolinjauksissaan, että tulevaisuudessa digitaalisia palveluita on oltava tarjolla ajasta ja paikasta riippumattomasti. Väljästi asutuilla alueilla erilaisten sähköisten ja etä- ja mobiilipalvelujen avulla voidaan vaikuttaa kansalaisten tasavertaiseen asemaan terveyspalvelujen saatavuudessa.
Terveydenhuollon lääkärivajeen paikkaamisessa väljästi asutuilla alueilla on jo usean vuoden ajan testattu etävastaanottoja. Asiakas on hoitajan kanssa terveysaseman vastaanotolla, josta luodaan videovälitteinen etäyhteys lääkäriin. Toimintamalli on osoittautunut toimivaksi sekä yleislääkärin että erikoislääkärin vastaanotoilla. Etänä annettavat terveydenhuollon palvelut ovat pääsääntöisesti verrattavissa lähivastaanottokäynteihin, sillä asiakkaat ovat hoitajalle varatulla vastaanottoajalla terveysasemalla. Asiakkaan tutkiminen, tarkkailu, hoito, diagnostiikka sekä hoitoon liittyvä päätöksenteko ja suositukset perustuvat käytettävissä olevilla viestintäjärjestelmillä välitettyihin tietoihin ja dokumentteihin. Otoskoopin, stetoskoopin, kameran tai kaikukuvauslaitteen ääntä, kuvaa ja tietoa voidaan siirtää sähköisesti. Palvelut voidaan toteuttaa esimerkiksi videovälitteisen internet-yhteyden, suojatun sähköpostiyhteyden, etämonitoroinnin tai välitettyjen kuvien avulla. Näin mahdollistetaan lääkäripalveluiden ja erilaisten erityisasiantuntijapalveluiden saatavuus myös pienemmillä paikkakunnilla.
Etänä tapahtuva terveydenseuranta erilaisten laitteiden välityksellä on osa mobiili- ja etävastaanottotoimintaa. Sovellusten avulla voidaan seurata asiakkaan terveydentilaa, aktiivisuutta tai sijaintia. Tällä voidaan tulevaisuudessa saada kustannussäästöä ja myöskin kohdentaa resursseja paremmin.
Kehittämisessä on keskeistä selvittää, mitä palveluja kannattaa toteuttaa etä- tai mobiilipalveluna. Tavoitteena oli tuottaa eri palveluihin helposti sovellettava etävastaanottojen toimintamalli, jota voidaan jatkossa hyödyntää laajemmin koko hyvinvointialueella. Etävastaanottojen käyttöönoton laajentaminen oli yksi hankkeen keskeinen tavoite.
- Palvelukokonaisuuksien lukumäärä missä etävastaanotot ovat käytössä
- Toteutuneiden etävastaanottojen lukumäärä
Kohderyhmänä oli organisaation ammattilaiset moniammattillisesti sekä heidän asiakkaansa. Etävastaanottotoimintamallia on sovellettu neljään eri palvelukokonaisuuteen.
Asiakasraatitoiminta.
Asiakaspalautteet.
Etävastaanottojen toimintamallin kehittämisessä hyödynnettiin aiemmin tuotettua etäkonsultaatiotoimintamallia. Etävastaanottotoimintamalli kehitettiin samaan pohjaan ja muokattiin soveltuvaksi etävastaanottotoimintaan.
Tavoitteena oli saada kokemusta etävastaanottojen käyttöönotosta eri palveluista. Tavoitteena oli, että kehitetyn toimintamallin avulla etävastaanotot saadaan pysyväksi osaksi perusterveydenhuollon toimintaa ja etävastaanotot voidaan ottaa laajamittaisesti käyttöön hyvinvointialueella hyödyntäen tuotettua toimintamallia.
Toimintamallia on hyödynnetty myös arviointityökaluna, kun on kartoitettu yksikköjen valmiutta ottaa etävastaanotot osaksi palvelutuotantoa.