Tavoitteena oli tuottaa etävastaanottoihin sovellettava ja ketterästi muokattava toimintamalli. Toimintamallia pilotointiin eri palvelukokonaisuuksissa ja tavoitteena oli, että etävastaanotot jäävät pysyväksi osaksi palveluita. 

Toimintamallin nimi
Etävastaanottotoimintamalli POSOTE20
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena oli tuottaa etävastaanottoihin sovellettava ja ketterästi muokattava toimintamalli. Toimintamallia pilotointiin eri palvelukokonaisuuksissa ja tavoitteena oli, että etävastaanotot jäävät pysyväksi osaksi palveluita. 

Toteutuspaikka
Kysteri (PSSHP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savo
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Päivi Soininen

Luotu

19.10.2022

Viimeksi muokattu

02.12.2022
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli kuvaa etävastaanottojen toteutusta ja siihen liittyvä asioita. Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin. 

Toimintaympäristö

Terveydenhuollon toimintaympäristö ja palvelutarpeet muuttuvat väestön ikääntyessä ja palvelujen keskittyessä isompiin taajamiin. Hallituksen esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi (18.8.2014) nostettiin esille sähköisten palveluiden mahdollisuudet kansalaisten lähipalveluiden tuottamiseksi. Myös sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää uusissa digitalisaatiolinjauksissaan, että tulevaisuudessa digitaalisia palveluita on oltava tarjolla ajasta ja paikasta riippumattomasti. Väljästi asutuilla alueilla erilaisten sähköisten ja etä- ja mobiilipalvelujen avulla voidaan vaikuttaa kansalaisten tasavertaiseen asemaan terveyspalvelujen saatavuudessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli organisaation ammattilaiset moniammattillisesti sekä heidän asiakkaansa. Etävastaanottotoimintamallia on sovellettu neljään eri palvelukokonaisuuteen. 

Asiakasraatitoiminta. 

Asiakaspalautteet. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii henkilökunnan kouluttamista (etävastaanotolla toimiminen sekä tekninen koulutus) sekä resurssointia uuden toimintamallin opetteluun. 

Uuden toimintamallin jalkauttamiseen on henkilökunnalla saatavissa tukea säännöllisesti ja heillä pitää olla selkeä tieto keneen ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etävastaanotot on otettu käyttöön kolmessa palvelukokonaisuudessa toimintamallin kehittämisen myötä. 

Organisaatiossa on olemassa suunnitelma etävastaanottojen käytön laajentamiseen jatkossa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallista on pyritty kehittämän helposti muokattava ja eri palvelukokonaisuuksissa hyödynnettävä. Etävastaanottotoimintamalli soveltuu etävastaanottojen pitämiseen tulevalla hyvinvointialueella soveltaen. 

Etävastaanottotoimintamallin jalkauttaminen eri palveluihin vaatii organisaatiolta yhteistä tahtotilaa sekä resurssointia toteutuakseen. 

Kansikuva
Toimintamallikaavio

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä