Farmaseutti osallistuu organisaation chat-portaalin yhtenä monesta ammattilaisesta. Farmaseutti vastailee chatissa lääkkeisiin liittyviin kysymyksiin. Chatissa palvellaan syksyllä 2022 Essoten asukkaita ja jatkossa 2023 alkaen Eloisa Hyvinvointialueen asukkaita.

Ratkaisun perusidea **

Farmaseuttiin saa viesti-yhteyden organisaation nettisivun kautta nopeasti.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vaatii toimivan chat-väylän

Chatin pitäjä: farmaseutti ~3-5h päivässä

Suunnittelu: farmaseutti/proviisori (oman muun työn ohella)

Chatin ylläpito: Terveyspalvelut/perusterveydenhuolto it-työntekijä

Mainostus: viestinnästä vastaava

Chatin käyttö vaatii kouluttautumista ja perehtymistä käyttöliittymään sekä ymmärrystä mitattavista ominaisuuksista esim. vastaamisviive (s). Palvelumahdollisuuksiin perehtyminen ja toiselle ammattilaiselle siirtäminen vaatii toimintaympäristön tuntemusta. Farmaseutin vastaanoton yhteistyö mahdollistaa lisäväylän asiakkaiden hankintaan vastaanotolle ja syventää palvelujen laatua.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Vahva tunnistautuminen chatissa mahdollistaa asiakkaan potilastietojen käsittelyn ja ratkaisun saamisen jo chatissa vaativimmissakin tapauksissa.

Työntekijän tauot (kahvi, lounas) ovat haasteellisia toteuttaa yhdellä henkilöllä, sillä chatin vastausviive tulee olla nopea tai asiakas katoaa.

Chat toimii myös ammattilaisten mobiililaitteissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Mainostus lienee merkittävässä roolissa chatin käyttömääriin nähden.

Myös chatin tekninen toiminta on tärkeä ja eri ammattilaisten nopea ja vähäisten klikkausta avulla saavutettavuus on tärkeä panostuksen kohde.

Tähän käytetty resurssi on meillä tuntimäärällisesti vähentynyt vuoden aikana 5h->3h, mutta tavoite on lisätä resurssia kohti hyvinvointialuetta.