Farmaseutti osallistuu organisaation chat-portaalin yhtenä monesta ammattilaisesta. Farmaseutti vastailee chatissa lääkkeisiin liittyviin kysymyksiin. Chatissa palvellaan syksyllä 2022 Essoten asukkaita ja jatkossa 2023 alkaen Eloisa Hyvinvointialueen asukkaita.

Toimintamallin nimi
Farmaseutin chat
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Farmaseutti osallistuu organisaation chat-portaalin yhtenä monesta ammattilaisesta. Farmaseutti vastailee chatissa lääkkeisiin liittyviin kysymyksiin. Chatissa palvellaan syksyllä 2022 Essoten asukkaita ja jatkossa 2023 alkaen Eloisa Hyvinvointialueen asukkaita.

Toteutuspaikka
Kehitys Etelä-Savon Terveyspalvelujen kuntayhtymä; Toimeenpano Etelä-Savon Hyvinvointialue ELOISA
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Savonlinna
Pieksämäki
Mikkeli
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Luotu

30.09.2022

Viimeksi muokattu

21.11.2023
Ratkaisun perusidea

Farmaseuttiin saa viesti-yhteyden organisaation nettisivun kautta nopeasti.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vaatii toimivan chat-väylän

Chatin pitäjä: farmaseutti ~3-5h päivässä

Suunnittelu: farmaseutti/proviisori (oman muun työn ohella)

Chatin ylläpito: Terveyspalvelut/perusterveydenhuolto it-työntekijä

Mainostus: viestinnästä vastaava

Chatin käyttö vaatii kouluttautumista ja perehtymistä käyttöliittymään sekä ymmärrystä mitattavista ominaisuuksista esim. vastaamisviive (s). Palvelumahdollisuuksiin perehtyminen ja toiselle ammattilaiselle siirtäminen vaatii toimintaympäristön tuntemusta. Farmaseutin vastaanoton yhteistyö mahdollistaa lisäväylän asiakkaiden hankintaan vastaanotolle ja syventää palvelujen laatua.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mainostus lienee merkittävässä roolissa chatin käyttömääriin nähden.

Myös chatin tekninen toiminta on tärkeä ja eri ammattilaisten nopea ja vähäisten klikkausta avulla saavutettavuus on tärkeä panostuksen kohde.

Tähän käytetty resurssi on meillä tuntimäärällisesti vähentynyt vuoden aikana 5h->3h, mutta tavoite on lisätä resurssia kohti hyvinvointialuetta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vahva tunnistautuminen chatissa mahdollistaa asiakkaan potilastietojen käsittelyn ja ratkaisun saamisen jo chatissa vaativimmissakin tapauksissa.

Työntekijän tauot (kahvi, lounas) ovat haasteellisia toteuttaa yhdellä henkilöllä, sillä chatin vastausviive tulee olla nopea tai asiakas katoaa.

Chat toimii myös ammattilaisten mobiililaitteissa.

Kansikuva
Virtuaaliapuri Essi Essotessa

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä