Farmasisti osana moniammatillista toimintamallia avosairaanhoidossa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Farmasian ammattilaisten osallistumisella voidaan parantaa lääkitystietojen ajantasaisuuden hallintaa, ennaltaehkäistä lääkehoitoon liittyviä riskejä ja haittoja sekä lisätä potilaiden lääkehoitoon sitoutumista ja tietoisuutta omasta lääkehoidostaan.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Potilastietojärjestelmien lääkelistat eivät tutkimusten mukaan useinkaan vastaa todellisuudessa käytössä ollutta lääkitystä.
  • Lääkkeisiin liittyvät haittatapahtumat ovat yksi yleisimmistä ikääntyneiden sairaalahoidon syistä.
  • Huono lääkehoitoon sitoutuminen on maailmanlaajuisesti tunnistettu keskeiseksi rationaalista lääkehoitoa ja lääkitysturvallisuutta vaarantavaksi tekijäksi.
Tavoiteltu muutos

Lääkitystietojen hallinnan parantaminen

  • Potilastietojärjestelmän lääkelista vastaa todellisuudessa käytössä ollutta lääkitystä
  • Hoitopäätökset perustuvat todelliseen tietoon lääkkeiden käytöstä

Lääkehoitoon liittyvien riskien ja haittojen tunnistaminen & ennaltaehkäiseminen

  • Lääkkeiden käyttö on tarkoituksenmukaista ja turvallista

Potilaiden lääkehoitoon sitoutumisen parantaminen ja ymmärryksen lisääminen omasta lääkehoidosta

  • Potilas tietää, mitä lääkkeitä, miten ja miksi hän käyttää
  • Potilas tunnistaa tyypillisimmät lääkehoitoon liittyvät haitat ja osaa toimia, mikäli näitä ilmenee
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat terveysasemien lääkkeitä käyttävät aikuispotilaat sekä terveydenhuollossa työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset. 

Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on tukea moniammatillisen tiimin muita ammattiryhmiä lääkehoidon ja –huollon asiantuntijana. Farmasian ammattilaisten osallistumisella voidaan parantaa lääkitystietojen ajantasaisuuden hallintaa, ennaltaehkäistä lääkehoitoon liittyviä riskejä ja haittoja sekä lisätä potilaiden lääkehoitoon sitoutumista ja tietoisuutta omasta lääkehoidostaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

HAVAITUT HYÖDYT

Asiakkaat: 

  • Asiakkaat kokeneet positiiviseksi lääkitysasioiden äärelle pysähtymisen ja näiden läpikäymisen perusteellisesti
  • Asiakkaat kokeneet saaneensa lisätietoa koskien omaa lääkitystään

 

Ammattilaiset 

  • Farmasian ammattilaisen työpanos koettu tärkeäksi osaksi moniammatillista tiimiä
  • Lääkitystietojen ajantasaisuus parantanut hoitopäätösten perustumista todelliseen tilanteeseen
  • Runsaasti lääkkeitä käyttävien potilaiden lääkitystä koettu saadun parempaan hallintaan
  • Farmasistin tekemien arvioiden koettu nopeuttavan lääkärin työtä vastaanotolla sekä lääkityksen kokonaisuuksien arvioinnissa