Fiksu Hoitola-hanke, Helsingin suun terveydenhuolto, v. 2019-2022

Tavoitteena innovoida uudenlainen suun terveydenhuollon toimintamalli ja – kulttuuri sekä Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kilpailukyvyn parantaminen. Pyrkimyksenä siirtyä toimenpidekeskeisyydestä vaikuttavuuteen huomioiden asiakasnäkökulma.

Toimintaympäristö

Julkisen suun terveydenhuollon toimintamallien kehittäminen ja käytäntöön vieminen ovat riippuvaisia hyvinvointialueiden valtion rahoituksesta, hoitotakuulainsäädännöstä ja palvelujen tuotantotapavalinnoista. Uusia toimintamalleja voidaan soveltaa käytäntöön, mikäli henkilöstö- ja talouden resurssit kehittämiseen ovat riittävät ja niiden nähdään tuovan terveysvaikuttavuuden lisäksi myös taloudellisia säästöjä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Suun terveydenhuollon toimintamalleja tulee kehittää, jotta palvelut voidaan toteuttaa asiakkaille hoitotakuulainsäädäntöä noudattaen, taloudellisesti ja moniammatillisesti huomioiden asiakasnäkökulma, erityisesti terveysvaikuttavuus. Toiminnan ja osaamisen kehittäminen ovat merkittäviä tekijöitä  henkilöstön pito- ja vetovoiman näkökulmasta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeen kohderyhmä oli Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon asiakkaat. Lisäksi hankkeen avulla kehitettiin suun terveydenhuollon henkilöstön moniammatillista tiimityötä.  Toimintamallin kokeilussa kerättiin asiakaspalautetta eri menetelmin. Potilaiden oikeanlainen segmentointi oli kriittistä toimintamallien onnistuneen toteutuksen osalta. Hankkeen edetessä opittiin, että potilaiden segmentointi on yksi tärkeimmistä edellytyksistä vaikuttavuutta ja tuottavuutta parantavien suun terveydenhuollon toimintamallien käyttöönottamiselle.

Ratkaisun perusidea

Fiksu Hoitola- hankkeen tavoitteena oli innovoida uudenlainen toimintamalli ja – kulttuuri, jota olisi mahdollista skaalata muihin Helsingin  hammashoitolohin sekä laajemmin maakuntaan ja kansallisesti.

Kaiken perustana oli sujuva asiakassegmentointi. Hankkeessa pyrittiin siirtymään toimenpidekeskeisyydestä vaikuttavuusperusteisiin tavoitteisiin hyödyntämällä eri asiakassegmenteille suunnattuja toimintamalleja, joiden avulla potilas saisi kokonaisvaltaisempaa hoitoa ja joiden avulla potilaan olisi helpompi ymmärtää hoidon sisältö, tavoitteet ja kustannukset. Tavoitteena oli myös järjestää hoito potilaan tarpeen perusteella, nopeuttaa hoidon saatavuutta sekä tehostaa hoitoepisodin läpimenoaikaa

Kokeilussa kehitettiin myös henkilöstön moniammatillista tiimityötä siten, että se tukisi hoidon vaikuttavuutta, kustannustehokkuutta sekä parantaisi asiakas- ja henkilöstökokemusta.

Lisäksi tavoitteena oli Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kilpailukyvyn arvioiminen ja parantaminen. Tarkoituksena oli luoda nykyistä laadukkaampi ja vaikuttavampi suun terveydenhuollon palveluiden tuottamismalli, jonka työmalleja ja työkaluja sekä käytännön kokemuksia voitaisiin hyödyntää laaja-alaisesti.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallista saatuja tuloksia ja kokemuksia voidaan hyödyntää Helsingin kaupungin suun terveydenhuollossa asiakassegmentoinnin ja eri asiakassegmenttien toimintamallien suunnittelussa. Tuloksia voidaan myös hyödyntää muissa kokeiluissa, joissa on samoja osatavoitteita.  Hankkeen toimintamallit nojasivat vahvasti siihen, että oikeanlaiset potilaat saadaan ohjattua niille suunniteltuihin toimintamalleihin. Lisäksi hankkeessa kokeiltiin henkilöstön osalta uudenlaista palkkiomallia; yksi hankkeen kunnianhimoisimmista tavoitteista liittyi tiimipohjaisen palkkiomallin muodostamiseen aikaisemman toimenpidepohjaisen palkkiomallin sijaan. Uusi palkkiomalli myös todennäköisesti tuki osaltaan henkilöstön tiimiytymistä. Tätä voisi hyvin skaalata valtakunnallisesti, jotta moniammatillinen tiimityö kehittyisi.

Hankkeen mittarointiin liittyvistä haasteista huolimatta hankkeen tavoitteiden arviointi ja tavoitteiden saavuttamisen seuranta  yhdessä hankkeen henkilöstön ja projektiryhmän kanssa tukivat osaltaan hankkeen eri osatavoitteiden saavuttamista. Hanke siten osoittaa yleiselläkin tasolla, että tavoitteisiin pääsyä tulee tarkoin mitata, jotta onnistumiset ja haasteet voidaan tarkoin todentaa ja sitoutua jatkuvaan kehittämiseen pdsa-syklin mukaisesti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hanke, jossa suun terveydenhuollon toimintaa kehitetään  henkilöstön kanssa,  vaatii  riittävän ja pysyvän henkilöstöresurssin ja varahenkilövalmiuden ilman suuria henkilöstövaihdoksia.  Hankkeeseen sitoutunut henkilöstö tarvitsee koulutusta ja perehdytystä onnistuneen toiminnan toteutukseen ja onnistuneeseen tiimityöskentelyyn.  Haasteeksi voi osoittautua suuri vaihtuvuus hankkeen osallistujissa koskien  hankekoordinaattoreita, esihenkilöitä ja hankkeessa työskenteleviä ammattilaisia.  On välttämätöntä, että hankkeessa työskentelevä henkilöstö osallistuu toimintamallien suunnitteluihin ja arviointeihin.

Hankkeen toimipisteen tulisi olla oikein mitoitettu suhteessa toimintamalleihin ja henkilöstömäärään.  Potilastietojärjestelmien toimivuus on osaltaan erittäin tärkeää moniammatillisissa prosesseissa.

Hankkeen toteutusta voi vaikeuttaa sen pitkäkestoisuus, yhdistettynä  henkilöstövaihdoksiin, järjestelmäuudistuksiin ja organisaatiomuutoksiin. 

 Asiakasohjauspolkujen tulisi olla sujuvat ja yhteistyö saumatonta asiakaspalvelukeskuksen kanssa; oikeanlaiset asiakkaat tulisi voida  ohjata niille suunniteltuihin toimintamalleihin. Asiakkaiden oikeanlainen segmentointi on kriittinen tekijä ja edellytys vaikuttavuutta ja tuottavuutta parantavien toimintamallien käyttöönottamiselle.

Fiksu Hoitola- hankkeen toimintamalleja voidaan soveltaa valtakunnallisesti. Helsingin kaupungin suun terveydenhuollossa on hankkeen toimintamalleista saatuja oppeja hyödynnetty  suun terveydenhuollon prosessien kehittämiseen, ml. muiden toimintamallien  kehittämishankkeissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Helsingin suun terveydenhuollossa on hyödynnetty Fiksu Hoitola-hankkeessa saatu oppeja, erityisesti eri asiakassegmenteille suunnattujen  toimintamallien suunnittelussa ja myös moniammatillisen tiimityön kehittämisessä.