Fiksu Hoitola-hanke, Helsingin suun terveydenhuolto, v. 2019-2022
Tavoitteena innovoida uudenlainen suun terveydenhuollon toimintamalli ja – kulttuuri sekä Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kilpailukyvyn parantaminen. Pyrkimyksenä siirtyä toimenpidekeskeisyydestä vaikuttavuuteen huomioiden asiakasnäkökulma.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Tavoitteena innovoida uudenlainen suun terveydenhuollon toimintamalli ja – kulttuuri sekä Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kilpailukyvyn parantaminen. Pyrkimyksenä siirtyä toimenpidekeskeisyydestä vaikuttavuuteen huomioiden asiakasnäkökulma.
Toimintamallin kuvaus
Fiksu Hoitola- hankkeen tavoitteena oli innovoida uudenlainen toimintamalli ja – kulttuuri, jota olisi mahdollista skaalata muihin Helsingin hammashoitolohin sekä laajemmin maakuntaan ja kansallisesti.
Kaiken perustana oli sujuva asiakassegmentointi. Hankkeessa pyrittiin siirtymään toimenpidekeskeisyydestä vaikuttavuusperusteisiin tavoitteisiin hyödyntämällä eri asiakassegmenteille suunnattuja toimintamalleja, joiden avulla potilas saisi kokonaisvaltaisempaa hoitoa ja joiden avulla potilaan olisi helpompi ymmärtää hoidon sisältö, tavoitteet ja kustannukset. Tavoitteena oli myös järjestää hoito potilaan tarpeen perusteella, nopeuttaa hoidon saatavuutta sekä tehostaa hoitoepisodin läpimenoaikaa.
Kokeilussa kehitettiin myös henkilöstön moniammatillista tiimityötä siten, että se tukisi hoidon vaikuttavuutta, kustannustehokkuutta sekä parantaisi asiakas- ja henkilöstökokemusta.
Lisäksi tavoitteena oli Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kilpailukyvyn arvioiminen ja parantaminen. Tarkoituksena oli luoda nykyistä laadukkaampi ja vaikuttavampi suun terveydenhuollon palveluiden tuottamismalli, jonka työmalleja ja työkaluja sekä käytännön kokemuksia voitaisiin hyödyntää laaja-alaisesti.
Julkisen suun terveydenhuollon toimintamallien kehittäminen ja käytäntöön vieminen ovat riippuvaisia hyvinvointialueiden valtion rahoituksesta, hoitotakuulainsäädännöstä ja palvelujen tuotantotapavalinnoista. Uusia toimintamalleja voidaan soveltaa käytäntöön, mikäli henkilöstö- ja talouden resurssit kehittämiseen ovat riittävät ja niiden nähdään tuovan terveysvaikuttavuuden lisäksi myös taloudellisia säästöjä.
Hankkeen kohderyhmä oli Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon asiakkaat. Lisäksi hankkeen avulla kehitettiin suun terveydenhuollon henkilöstön moniammatillista tiimityötä. Toimintamallin kokeilussa kerättiin asiakaspalautetta eri menetelmin. Potilaiden oikeanlainen segmentointi oli kriittistä toimintamallien onnistuneen toteutuksen osalta. Hankkeen edetessä opittiin, että potilaiden segmentointi on yksi tärkeimmistä edellytyksistä vaikuttavuutta ja tuottavuutta parantavien suun terveydenhuollon toimintamallien käyttöönottamiselle.
Toimintamallista saatuja tuloksia ja kokemuksia voidaan hyödyntää Helsingin kaupungin suun terveydenhuollossa asiakassegmentoinnin ja eri asiakassegmenttien toimintamallien suunnittelussa. Tuloksia voidaan myös hyödyntää muissa kokeiluissa, joissa on samoja osatavoitteita. Hankkeen toimintamallit nojasivat vahvasti siihen, että oikeanlaiset potilaat saadaan ohjattua niille suunniteltuihin toimintamalleihin. Lisäksi hankkeessa kokeiltiin henkilöstön osalta uudenlaista palkkiomallia; yksi hankkeen kunnianhimoisimmista tavoitteista liittyi tiimipohjaisen palkkiomallin muodostamiseen aikaisemman toimenpidepohjaisen palkkiomallin sijaan. Uusi palkkiomalli myös todennäköisesti tuki osaltaan henkilöstön tiimiytymistä. Tätä voisi hyvin skaalata valtakunnallisesti, jotta moniammatillinen tiimityö kehittyisi.
Hankkeen mittarointiin liittyvistä haasteista huolimatta hankkeen tavoitteiden arviointi ja tavoitteiden saavuttamisen seuranta yhdessä hankkeen henkilöstön ja projektiryhmän kanssa tukivat osaltaan hankkeen eri osatavoitteiden saavuttamista. Hanke siten osoittaa yleiselläkin tasolla, että tavoitteisiin pääsyä tulee tarkoin mitata, jotta onnistumiset ja haasteet voidaan tarkoin todentaa ja sitoutua jatkuvaan kehittämiseen pdsa-syklin mukaisesti.
Helsingin suun terveydenhuollossa on hyödynnetty Fiksu Hoitola-hankkeessa saatu oppeja, erityisesti eri asiakassegmenteille suunnattujen toimintamallien suunnittelussa ja myös moniammatillisen tiimityön kehittämisessä.