Fysioterapeutin hoidontarpeenarviointi ja monikanavainen fysioterapeutin suoravastaanotto

Kanta-Hämeessä, Janakkalan sote-keskuksessa pilotoidaan fysioterapeutin Tule-hoidontarpeenarviointia ja suoravastaanoton monikanavaisia käytäntöjä:  puhelinohjausta, etä- ja lähivastaanottoa sekä chat-palvelua. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Palvelujen oikea-aikaisuuden näkökulmasta on tärkeää, että tuki- ja liikuntaelinvaivainen asiakas pääsee suoraan asiantuntevan fysioterapeutin vastaanotolle. Kuntoutustoimet päästään aloittamaan viiveettä ja toipuminen voi alkaa. Asiakkaat, joilla on riski oireiden pitkittymiseen, saadaan tehokkaamman kuntoutuksen piiriin. 

Kun fysioterapeutti tekee hoidontarpeenarvioinnin, tarve hoitajien perehdyttämiseen vähenee ja hoitajien aikaa vapautuu mm. monialaista palvelua tarvitsevien asiakkaiden proaktiiviseen hoitoon.  Tuki- ja liikuntaelinasiakkaiden ohjautuessa suoraan fysioterapeutille lääkärissä käynnin sijaan, vapautuu lääkäriresurssia ja asiakas saa kerralla tarvitsemansa palvelun. Etävastaanoton käyttöönotto lisää tasa-arvoa palvelujen saatavuudessa. 

Etäasioinnin kehittäminen on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palvelustrategian mukaista toimintaa.

Ratkaisun perusidea

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksissa ollaan erivaiheissa suoravastaanoton käyttöönotossa. Käytössä on ollut etävastaanottoa vain yhdessä sote-keskuksessa ja sähköinen ajanvarauskäytäntö samoin yhdessä.

Tulsote-hankkeessa on kuvattu fysioterapeutin tule-suoravastaanottoprosessi. Tämä kuvattu prosessi on pohjana Janakkalassa toteutettavassa pilotissa. Pilotti liittyy Hyvä vastaanotto -hankkeeseen, johon silloinen Janakkalan terveyspalvelut osallistui. Hyvä vastaanotto -hankkeessa keskityttiin hoidon saatavuuden parantamiseen ja monialaiseen työskentelyyn. Hyvä vastaanotto -hankkeessa kehitettiin uudenlainen takaisinsoittopalvelun malli, jossa asiakas itse valitsee oireenmukaisesti palvelulinjan asiantuntijalle. Kun asiakas valitsee takaisinsoittovalikosta tule-oireen, ohjautuu puhelu fysioterapeutin takaisinsoittojonoon. Fysioterapeutti tekee hoidontarpeenarvioinnin, jonka pohjalta hän voi ohjata asiakasta jo puhelimessa. Fysioterapeutti arvioi hoidon kiireellisyyden ja sopii ajan 1-3 vuorokauden sisällä omalle lähi- tai etäsuoravastaanotolleen tai lääkärin vastaanotolle.  Jos asiakkaan tule-oire ei vaadi nopeaa reagointia, fysioterapeutti varaa tavallisen etä- tai lähivastaanottoajan. Lisäksi  asiakkaat voivat olla yhteydessä fysioterapeuttiin chat-kanavan kautta ja tarvittaessa keskustelu voidaan muuttaa tunnisteiseksi videoyhteydeksi.

Pilotti kestää 6kk ja sitä arvioidaan säännöllisesti. Tulosten pohjalta arvioidaan että jatketaanko ja laajennetaanko käytäntöä koko hyvinvointialueelle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Pilotin aikana fysioterapeutti on hoitanut 2094 takaisinsoittoa
  • Hoidontarpeen arvioinnin perusteella 18,1% asiakkaista on ohjattua lääkärin vastaanotolle ja 6,7% on ohjattu lääkärin konsultaatioajalle
  • Fysioterapeutti on hoitanut 75,2% puhelinvalikosta  "oikein" valinnan  tehneistä asiakkaista itse tai muiden fysioterapeuttien vastaanotoilla
  • Fysioterapeutin suoravastaanoton jälkeen lääkärin vastaanotolle on ohjattu 1,2% asiakkaista.
  • Fysioterapeutin suoravastaanottoaikojen täyttöaste 93%
  • Etävastaanottojen määrä: tunnistautuneet 9 (chat yhteensä 32 asiakasta). Chat yhteydenottoja myös muualta Kanta-Hämeen hyvinvointialueen alueelta kuin Janakkalasta.