Fysioterapeutin hoidontarpeenarviointi ja monikanavainen fysioterapeutin suoravastaanotto
Kanta-Hämeessä, Janakkalan sote-keskuksessa pilotoidaan fysioterapeutin Tule-hoidontarpeenarviointia ja suoravastaanoton monikanavaisia käytäntöjä: puhelinohjausta, etä- ja lähivastaanottoa sekä chat-palvelua.
Palvelujen oikea-aikaisuuden näkökulmasta on tärkeää, että tuki- ja liikuntaelinvaivainen asiakas pääsee suoraan asiantuntevan fysioterapeutin vastaanotolle. Kuntoutustoimet päästään aloittamaan viiveettä ja toipuminen voi alkaa. Asiakkaat, joilla on riski oireiden pitkittymiseen, saadaan tehokkaamman kuntoutuksen piiriin.
Kun fysioterapeutti tekee hoidontarpeenarvioinnin, tarve hoitajien perehdyttämiseen vähenee ja hoitajien aikaa vapautuu mm. monialaista palvelua tarvitsevien asiakkaiden proaktiiviseen hoitoon. Tuki- ja liikuntaelinasiakkaiden ohjautuessa suoraan fysioterapeutille lääkärissä käynnin sijaan, vapautuu lääkäriresurssia ja asiakas saa kerralla tarvitsemansa palvelun. Etävastaanoton käyttöönotto lisää tasa-arvoa palvelujen saatavuudessa.
Etäasioinnin kehittäminen on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palvelustrategian mukaista toimintaa.