Fysioterapeutin hoidontarpeenarviointi ja monikanavainen fysioterapeutin suoravastaanotto

Kanta-Hämeessä, Janakkalan sote-keskuksessa pilotoidaan fysioterapeutin Tule-hoidontarpeenarviointia ja suoravastaanoton monikanavaisia käytäntöjä:  puhelinohjausta, etä- ja lähivastaanottoa sekä chat-palvelua. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Fysioterapeutin hoidontarpeenarviointi ja monikanavainen fysioterapeutin suoravastaanotto
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kanta-Hämeessä, Janakkalan sote-keskuksessa pilotoidaan fysioterapeutin Tule-hoidontarpeenarviointia ja suoravastaanoton monikanavaisia käytäntöjä:  puhelinohjausta, etä- ja lähivastaanottoa sekä chat-palvelua. 

Toteutuspaikka
Janakkalan sote-keskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Tekijä

Päivi Kallio

Luotu

20.07.2023

Viimeksi muokattu

30.10.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksissa ollaan erivaiheissa suoravastaanoton käyttöönotossa. Käytössä on ollut etävastaanottoa vain yhdessä sote-keskuksessa ja sähköinen ajanvarauskäytäntö samoin yhdessä.

Tulsote-hankkeessa on kuvattu fysioterapeutin tule-suoravastaanottoprosessi. Tämä kuvattu prosessi on pohjana Janakkalassa toteutettavassa pilotissa. Pilotti liittyy Hyvä vastaanotto -hankkeeseen, johon silloinen Janakkalan terveyspalvelut osallistui. Hyvä vastaanotto -hankkeessa keskityttiin hoidon saatavuuden parantamiseen ja monialaiseen työskentelyyn. Hyvä vastaanotto -hankkeessa kehitettiin uudenlainen takaisinsoittopalvelun malli, jossa asiakas itse valitsee oireenmukaisesti palvelulinjan asiantuntijalle. Kun asiakas valitsee takaisinsoittovalikosta tule-oireen, ohjautuu puhelu fysioterapeutin takaisinsoittojonoon. Fysioterapeutti tekee hoidontarpeenarvioinnin, jonka pohjalta hän voi ohjata asiakasta jo puhelimessa. Fysioterapeutti arvioi hoidon kiireellisyyden ja sopii ajan 1-3 vuorokauden sisällä omalle lähi- tai etäsuoravastaanotolleen tai lääkärin vastaanotolle.  Jos asiakkaan tule-oire ei vaadi nopeaa reagointia, fysioterapeutti varaa tavallisen etä- tai lähivastaanottoajan. Lisäksi  asiakkaat voivat olla yhteydessä fysioterapeuttiin chat-kanavan kautta ja tarvittaessa keskustelu voidaan muuttaa tunnisteiseksi videoyhteydeksi.

Pilotti kestää 6kk ja sitä arvioidaan säännöllisesti. Tulosten pohjalta arvioidaan että jatketaanko ja laajennetaanko käytäntöä koko hyvinvointialueelle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  • Pilotin aikana fysioterapeutti on hoitanut 2094 takaisinsoittoa
  • Hoidontarpeen arvioinnin perusteella 18,1% asiakkaista on ohjattua lääkärin vastaanotolle ja 6,7% on ohjattu lääkärin konsultaatioajalle
  • Fysioterapeutti on hoitanut 75,2% puhelinvalikosta  "oikein" valinnan  tehneistä asiakkaista itse tai muiden fysioterapeuttien vastaanotoilla
  • Fysioterapeutin suoravastaanoton jälkeen lääkärin vastaanotolle on ohjattu 1,2% asiakkaista.
  • Fysioterapeutin suoravastaanottoaikojen täyttöaste 93%
  • Etävastaanottojen määrä: tunnistautuneet 9 (chat yhteensä 32 asiakasta). Chat yhteydenottoja myös muualta Kanta-Hämeen hyvinvointialueen alueelta kuin Janakkalasta.
Kansikuva
Janakkalan pilotti. Uudenlainen takaisinsoittopalvelun malli ja fysioterapeutin suoravastaanotto.  Asiakas itse valitsee oireenmukaisesti palvelulinjan asiantuntijalle.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä