Fysioterapeutin hoidontarpeenarviointi ja monikanavainen fysioterapeutin suoravastaanotto
Kanta-Hämeessä, Janakkalan sote-keskuksessa pilotoidaan fysioterapeutin Tule-hoidontarpeenarviointia ja suoravastaanoton monikanavaisia käytäntöjä: puhelinohjausta, etä- ja lähivastaanottoa sekä chat-palvelua.
Toimintamallin nimi
Kanta-Hämeessä, Janakkalan sote-keskuksessa pilotoidaan fysioterapeutin Tule-hoidontarpeenarviointia ja suoravastaanoton monikanavaisia käytäntöjä: puhelinohjausta, etä- ja lähivastaanottoa sekä chat-palvelua.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksissa ollaan erivaiheissa suoravastaanoton käyttöönotossa. Käytössä on ollut etävastaanottoa vain yhdessä sote-keskuksessa ja sähköinen ajanvarauskäytäntö samoin yhdessä.
Tulsote-hankkeessa on kuvattu fysioterapeutin tule-suoravastaanottoprosessi. Tämä kuvattu prosessi on pohjana Janakkalassa toteutettavassa pilotissa. Pilotti liittyy Hyvä vastaanotto -hankkeeseen, johon silloinen Janakkalan terveyspalvelut osallistui. Hyvä vastaanotto -hankkeessa keskityttiin hoidon saatavuuden parantamiseen ja monialaiseen työskentelyyn. Hyvä vastaanotto -hankkeessa kehitettiin uudenlainen takaisinsoittopalvelun malli, jossa asiakas itse valitsee oireenmukaisesti palvelulinjan asiantuntijalle. Kun asiakas valitsee takaisinsoittovalikosta tule-oireen, ohjautuu puhelu fysioterapeutin takaisinsoittojonoon. Fysioterapeutti tekee hoidontarpeenarvioinnin, jonka pohjalta hän voi ohjata asiakasta jo puhelimessa. Fysioterapeutti arvioi hoidon kiireellisyyden ja sopii ajan 1-3 vuorokauden sisällä omalle lähi- tai etäsuoravastaanotolleen tai lääkärin vastaanotolle. Jos asiakkaan tule-oire ei vaadi nopeaa reagointia, fysioterapeutti varaa tavallisen etä- tai lähivastaanottoajan. Lisäksi asiakkaat voivat olla yhteydessä fysioterapeuttiin chat-kanavan kautta ja tarvittaessa keskustelu voidaan muuttaa tunnisteiseksi videoyhteydeksi.
Pilotti kestää 6kk ja sitä arvioidaan säännöllisesti. Tulosten pohjalta arvioidaan että jatketaanko ja laajennetaanko käytäntöä koko hyvinvointialueelle.
- Pilotin aikana fysioterapeutti on hoitanut 2094 takaisinsoittoa
- Hoidontarpeen arvioinnin perusteella 18,1% asiakkaista on ohjattua lääkärin vastaanotolle ja 6,7% on ohjattu lääkärin konsultaatioajalle
- Fysioterapeutti on hoitanut 75,2% puhelinvalikosta "oikein" valinnan tehneistä asiakkaista itse tai muiden fysioterapeuttien vastaanotoilla
- Fysioterapeutin suoravastaanoton jälkeen lääkärin vastaanotolle on ohjattu 1,2% asiakkaista.
- Fysioterapeutin suoravastaanottoaikojen täyttöaste 93%
- Etävastaanottojen määrä: tunnistautuneet 9 (chat yhteensä 32 asiakasta). Chat yhteydenottoja myös muualta Kanta-Hämeen hyvinvointialueen alueelta kuin Janakkalasta.