Fysioterapian chat-palvelu, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Kymenlaakson hyvinvointialueella on kehitetty reaaliaikainen fysioterapian chat-palvelu, jossa asiakkailla on mahdollisuus kysyä matalalla kynnyksellä kuntoutukseen liittyvistä asioista fysioterapeutilta. Toiminta käynnistyi joulukuussa 2023.
Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia digitaalisia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. Syrjäseuduilta on matkaa lähivastaanotoille ja etävaihtoehdot tukevat palveluvalikkoa. Etäpalveluita voidaan hyödyntää moniin asiakkaiden tarpeisiin muun muassa omahoidon ja kuntoutumisen tukena.
Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntoutuspalveluihin perustettiin vuonna 2023 digiterapiakeskus. Fysioterapian chat käynnistyi digifysioterapeuttien voimin, hankkeen tuella, joulukuussa 2023. Chatin kautta tapahtuvalle matalan kynnyksen ohjaukselle ja neuvonnalle oli todettu olevan tarvetta.
Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitettiin neljää chattia yhtäaikaisesti ja perustettiin investointi 1:n ja investointi 4:n projektipäälliköistä ja projektikoordinaattoreista vertaiskehittäjäryhmä, joka kokoontui säännöllisesti käsittelemään ajankohtaisia chattien kehittämiseen liittyviä asioita ja sopi yhteisistä käytännöistä. Chattien tekninen osuus toteutettiin yhteistyössä palvelujen, vertaiskehittäjäryhmän ja chat-palvelutuottajan kanssa.
Fysioterapian chat käynnistyi 7.12.2023 kahden digiterapeutin, yhden projektikoordinaattorin sekä yhden esihenkilön voimin yhdessä palveluntuottajan kanssa. Chatin suunnittelu aloitettiin keväällä 2023 ja syksyn aikana valmistui tekninen toteutus yhteistyössä palveluntuottajan kanssa. Kuntoutuspalveluiden digiterapeutit olivat aktiivisesti mukana kehittämisen vaiheissa projektikoordinaattorin tuella.
Fysioterapian chat on tarkoitettu kaikille yli 16-vuotiaille alueen asukkaille, ketkä ovat digikykyisiä tai kenellä on mahdollisuus puolesta asiointiin. Chat palvelut ovat maksuttomia ja matalan kynnyksen palvelua joko anonyymisti tai vahvan tunnistaumisen kautta.
Chatistä kerätään asiakaspalautetta keskustelun jälkeen ilmestyvän linkin kautta.