Fysioterapian etäsuoravastaanotto Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Fysioterapian suoravastaanottotoiminta tarjotaan lähivastaanottojen lisäksi etävastaanottoina. Etäsuoravastaanottoja tarjotaan koko hyvinvointialueelle. Tavoitteena on suoravastaanottojen parempi saatavuus ja saavutettavuus. 

Toimintaympäristö

Fysioterapian etäsuoravastaanotto toiminnan tavoitteena on parantaan hoidon saatavuutta, saavutettavuutta sekä oikea-aikaisuutta. Etäsuoravastaanottopalvelu on koko hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaalla suoravastaanotto palveluita on tarjolla eri sote-keskuksissa, tarjonnan määrä ja kysyntä vaihtelevat. Etäsuoravastaanotoilla pyritään mahdollistamaan tasapuolinen suoravastaanotolle pääsy koko hva:n alueella. 

Digipalveluiden kehittäminen nivoutuu hyvinvointialueen palvelu- ja digistrategiaan. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Etäsuoravastaanottotoiminnan kehitystyön ovat tehneet kuntoutuspalveluiden esihenkilöt ja fysioterapeutit yhteistyössä vastaanotto- ja neuvolapalveluiden kanssa. Toimintaa kehitetään asiakaspalautteiden mukaan. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että asiakkaiden pääsy kuntoutuspalveluiden suoravastaanottokriteerein tasapuolistuu, kun palvelua tarjotaan etävastaanottona koko hyvinvointialueelle. Tavoitteena on palvelun saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen sekä ammattilaisten työnkuvan monipuolistuminen. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan käyntimäärin sekä asiakastyytyväisyydellä. Uuden etäpalvelun myötä pyritään monipuolistamaan myös ammattilaisten työtä ja mahdollistamaan modernit työntekotavat ja -ympäristöt.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Fysioterapeutin etäsuoravastaanotto on tarkoitettu lääkärin vastaanoton korvaava käynti tuki- ja liikuntaelinvaivoja poteville asiakkaille, joilla on selkeä toimintakyvyn haitta. Etäsuoravastaanotto kriteerit ovat samat kuin lähisuoravastaanotolle. 

Etäsuoravastaanottoja on markkinoitu myös äitiysneuvolaan tavoitteena tavoittaa raskaana olevat, suoravastaanotolle soveltuvat asiakkaat. 

Ratkaisun perusidea

Etäsuoravastaanottopalvelun tavoitteena on, että asiakkaat pääsisivät mahdollisimman sujuvasti ja tasavertaisesti koko hyvinvointialueella fysioterapeutin vastaanotolle tuki- ja liikuntaelinoireissa. Hoidontarpeen arvioinnin etäsuoravastaanotolle voi tehdä fysioterapeutti (puhelin- tai chat-palvelussa) tai hoitajan ohjaamana. Suoravastaanottotoiminnan tarkoituksena on asiakkaiden ohjautuminen oikea aikaisesti oikean asiantuntijan vastaanotolle. Alueella on ollut yhtenäiset suoravastaanotolle ohjautumisen kriteerit, jotka on samat myös etäsuoravastaanotolle.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan kehittämisessä aktiivisessa roolissa ovat olleet kuntoutuspalveluiden esihenkilöt ja ammattilaiset sekä palvelua käyttäneet asiakkaat. Palveluun ohjautuminen on tyypillisesti tapahtunut fysioterapeutin ohjaamana, muiden ammattiryhmien tietoisuutta palvelusta tulee vielä lisätä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuntoutuspalveluiden digitalisoinnissa rohkea ideoiminen, kokeileminen, parhaimpien ideoiden jalostaminen ja toimimattomien kokeilujen purkaminen ovat tärkeää. Sidosryhmien ja asiakkaiden osallistaminen ja palautteiden hyödyntäminen mahdollistaa palvelun jatkuvan kehittymisen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäsuoravastaanottotoiminta tulee jatkumaan pilottikauden jälkeen ja tavoitteena on laajentaa palvelua sekä siihen ohjautumista. Etäsuoravastaanotto on vaihtoehto lähivastaanotolle. Etäsuoravastaanottotoiminta tukee kuntoutuspalveluiden tavoitteita palveluiden digitalisoinnista.  Asiakkaat ovat suhtautuneet palveluun kiinnostuneena.