Fysioterapian etäsuoravastaanotto Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Fysioterapian suoravastaanottotoiminta tarjotaan lähivastaanottojen lisäksi etävastaanottoina. Etäsuoravastaanottoja tarjotaan koko hyvinvointialueelle. Tavoitteena on suoravastaanottojen parempi saatavuus ja saavutettavuus. 

Model name
Fysioterapian etäsuoravastaanotto Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Fysioterapian suoravastaanottotoiminta tarjotaan lähivastaanottojen lisäksi etävastaanottoina. Etäsuoravastaanottoja tarjotaan koko hyvinvointialueelle. Tavoitteena on suoravastaanottojen parempi saatavuus ja saavutettavuus. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

31.07.2025

Viimeksi muokattu

08.08.2025
Ratkaisun perusidea

Etäsuoravastaanottopalvelun tavoitteena on, että asiakkaat pääsisivät mahdollisimman sujuvasti ja tasavertaisesti koko hyvinvointialueella fysioterapeutin vastaanotolle tuki- ja liikuntaelinoireissa. Hoidontarpeen arvioinnin etäsuoravastaanotolle voi tehdä fysioterapeutti (puhelin- tai chat-palvelussa) tai hoitajan ohjaamana. Suoravastaanottotoiminnan tarkoituksena on asiakkaiden ohjautuminen oikea aikaisesti oikean asiantuntijan vastaanotolle. Alueella on ollut yhtenäiset suoravastaanotolle ohjautumisen kriteerit, jotka on samat myös etäsuoravastaanotolle.  

Toimintaympäristö

Fysioterapian etäsuoravastaanotto toiminnan tavoitteena on parantaan hoidon saatavuutta, saavutettavuutta sekä oikea-aikaisuutta. Etäsuoravastaanottopalvelu on koko hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Fysioterapeutin etäsuoravastaanotto on tarkoitettu lääkärin vastaanoton korvaava käynti tuki- ja liikuntaelinvaivoja poteville asiakkaille, joilla on selkeä toimintakyvyn haitta. Etäsuoravastaanotto kriteerit ovat samat kuin lähisuoravastaanotolle. 

Etäsuoravastaanottoja on markkinoitu myös äitiysneuvolaan tavoitteena tavoittaa raskaana olevat, suoravastaanotolle soveltuvat asiakkaat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan kehittämisessä aktiivisessa roolissa ovat olleet kuntoutuspalveluiden esihenkilöt ja ammattilaiset sekä palvelua käyttäneet asiakkaat. Palveluun ohjautuminen on tyypillisesti tapahtunut fysioterapeutin ohjaamana, muiden ammattiryhmien tietoisuutta palvelusta tulee vielä lisätä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäsuoravastaanottotoiminta tulee jatkumaan pilottikauden jälkeen ja tavoitteena on laajentaa palvelua sekä siihen ohjautumista. Etäsuoravastaanotto on vaihtoehto lähivastaanotolle. Etäsuoravastaanottotoiminta tukee kuntoutuspalveluiden tavoitteita palveluiden digitalisoinnista.  Asiakkaat ovat suhtautuneet palveluun kiinnostuneena. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuntoutuspalveluiden digitalisoinnissa rohkea ideoiminen, kokeileminen, parhaimpien ideoiden jalostaminen ja toimimattomien kokeilujen purkaminen ovat tärkeää. Sidosryhmien ja asiakkaiden osallistaminen ja palautteiden hyödyntäminen mahdollistaa palvelun jatkuvan kehittymisen. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä