Asiakas määrittää hoidon/palvelun tuloksen, joten PROM-tieto tarvitaan vaikuttavuusperusteisen johtamisen tueksi.

Käytetään geneeristä elämänlaatukyselyä (EQ-5D-5L) ja kytketään tiedonkeruu osaksi asiakkaan dynaamista palvelupolkua. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on ollut nostaa potilas/asiakas keskiöön ja tarjota kullekin tarpeen mukaiset ja vaikuttavat palvelut. Vaikuttavuuden arvioinnin tueksi tarvitaan potilaan/asiakkaan itsensä arvioimaan tietoa tuotettujen palvelujen vaikutuksista. Tiedon keruu tulee tehdä systeemistason arvioinnin tueksi geneerisellä elämänlaatukyselyllä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointialueen vaikuttavuuden arvioinnin ja johtamisen tueksi tarvitaan kattavaa ja yhteismitallista tietoa palveluista laaja-alaisesti. Kyselyn kohderyhmien tulee edustaa hyvinvointialueen palvelujen käyttäjiä mahdollisimman kattavasti. 

Ratkaisun perusidea

PROM-tiedot kytketään osaksi vaikuttavuusperusteisen johtamisen viitekehystä. Toimintamallin vaiheita ovat:

  1. Elämänlaatumittarin valinta (EQ-5D-5L)
  2. Kohderyhmän/ryhmien valinta (Kanta-Hämeessä ensi vaiheessa 14 asiakasryhmää: Toimeentulotuki, IBD, Riippuvuushoito, Masennus, Uniapnea, Alaraajahaava, Flimmeri, Raskauden ehkäisy, Rintasyöpä, Tekonivelleikkaus, Kaihileikkaus, Selkäleikkaus, ADHD (aikuiset), Lastensuojelun jälkihuolto)
  3. Teknologiahankinta (kyselyjen toteutus ja kiinnitys palvelupolkuihin)
  4. Kohderyhmien määrittely (työpajat)
  5. Teknologiatoteutus
  6. Kyselyiden lähettäminen
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönoton ehtona on koko organisaation sitoutuminen vaikuttavuuteen strategisena menestystekijänä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu kaikille kohderyhmille sosiaali- ja terveydenhuollossa. Geneerisen kyselyn (EQ-5D-5L) yhteyteen voi liittää kohderyhmäkohtaisia kysymyksiä

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallista on saatu hyviä kokemuksia hyvinvointialueen henkilöstöltä, kokemusta potilailta/asiakkailta ei vielä saatu.