Asiakas määrittää hoidon/palvelun tuloksen, joten PROM-tieto tarvitaan vaikuttavuusperusteisen johtamisen tueksi.

Käytetään geneeristä elämänlaatukyselyä (EQ-5D-5L) ja kytketään tiedonkeruu osaksi asiakkaan dynaamista palvelupolkua. 

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on ollut nostaa potilas/asiakas keskiöön ja tarjota kullekin tarpeen mukaiset ja vaikuttavat palvelut. Vaikuttavuuden arvioinnin tueksi tarvitaan potilaan/asiakkaan itsensä arvioimaan tietoa tuotettujen palvelujen vaikutuksista. Tiedon keruu tulee tehdä systeemistason arvioinnin tueksi geneerisellä elämänlaatukyselyllä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Hyvinvointialueen vaikuttavuuden arvioinnin ja johtamisen tueksi tarvitaan kattavaa ja yhteismitallista tietoa palveluista laaja-alaisesti. Kyselyn kohderyhmien tulee edustaa hyvinvointialueen palvelujen käyttäjiä mahdollisimman kattavasti. 

Ratkaisun perusidea **

PROM-tiedot kytketään osaksi vaikuttavuusperusteisen johtamisen viitekehystä. Toimintamallin vaiheita ovat:

  1. Elämänlaatumittarin valinta (EQ-5D-5L)
  2. Kohderyhmän/ryhmien valinta (Kanta-Hämeessä ensi vaiheessa 14 asiakasryhmää: Toimeentulotuki, IBD, Riippuvuushoito, Masennus, Uniapnea, Alaraajahaava, Flimmeri, Raskauden ehkäisy, Rintasyöpä, Tekonivelleikkaus, Kaihileikkaus, Selkäleikkaus, ADHD (aikuiset), Lastensuojelun jälkihuolto)
  3. Teknologiahankinta (kyselyjen toteutus ja kiinnitys palvelupolkuihin)
  4. Kohderyhmien määrittely (työpajat)
  5. Teknologiatoteutus
  6. Kyselyiden lähettäminen
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Käyttöönoton ehtona on koko organisaation sitoutuminen vaikuttavuuteen strategisena menestystekijänä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli soveltuu kaikille kohderyhmille sosiaali- ja terveydenhuollossa. Geneerisen kyselyn (EQ-5D-5L) yhteyteen voi liittää kohderyhmäkohtaisia kysymyksiä

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallista on saatu hyviä kokemuksia hyvinvointialueen henkilöstöltä, kokemusta potilailta/asiakkailta ei vielä saatu.