Geneeriset elämänlaatukyselyt (PROM)
Asiakas määrittää hoidon/palvelun tuloksen, joten PROM-tieto tarvitaan vaikuttavuusperusteisen johtamisen tueksi.
Käytetään geneeristä elämänlaatukyselyä (EQ-5D-5L) ja kytketään tiedonkeruu osaksi asiakkaan dynaamista palvelupolkua.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Asiakas määrittää hoidon/palvelun tuloksen, joten PROM-tieto tarvitaan vaikuttavuusperusteisen johtamisen tueksi.
Käytetään geneeristä elämänlaatukyselyä (EQ-5D-5L) ja kytketään tiedonkeruu osaksi asiakkaan dynaamista palvelupolkua.
Toimintamallin kuvaus
PROM-tiedot kytketään osaksi vaikuttavuusperusteisen johtamisen viitekehystä. Toimintamallin vaiheita ovat:
- Elämänlaatumittarin valinta (EQ-5D-5L)
- Kohderyhmän/ryhmien valinta (Kanta-Hämeessä ensi vaiheessa 14 asiakasryhmää: Toimeentulotuki, IBD, Riippuvuushoito, Masennus, Uniapnea, Alaraajahaava, Flimmeri, Raskauden ehkäisy, Rintasyöpä, Tekonivelleikkaus, Kaihileikkaus, Selkäleikkaus, ADHD (aikuiset), Lastensuojelun jälkihuolto)
- Teknologiahankinta (kyselyjen toteutus ja kiinnitys palvelupolkuihin)
- Kohderyhmien määrittely (työpajat)
- Teknologiatoteutus
- Kyselyiden lähettäminen
Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on ollut nostaa potilas/asiakas keskiöön ja tarjota kullekin tarpeen mukaiset ja vaikuttavat palvelut. Vaikuttavuuden arvioinnin tueksi tarvitaan potilaan/asiakkaan itsensä arvioimaan tietoa tuotettujen palvelujen vaikutuksista. Tiedon keruu tulee tehdä systeemistason arvioinnin tueksi geneerisellä elämänlaatukyselyllä.
Hyvinvointialueen vaikuttavuuden arvioinnin ja johtamisen tueksi tarvitaan kattavaa ja yhteismitallista tietoa palveluista laaja-alaisesti. Kyselyn kohderyhmien tulee edustaa hyvinvointialueen palvelujen käyttäjiä mahdollisimman kattavasti.
Käyttöönoton ehtona on koko organisaation sitoutuminen vaikuttavuuteen strategisena menestystekijänä.
Toimintamallista on saatu hyviä kokemuksia hyvinvointialueen henkilöstöltä, kokemusta potilailta/asiakkailta ei vielä saatu.