Haasteista huolimatta tulevaisuuteen - NUPA, nuorten autististen kehitysvammaisten tavoitteellinen välietappi
Toimintamalli on pienryhmissä tapahtuvaa päivätoimintaa autistisille ja haastavasti käyttäytyville kehitysvammaisille nuorille. Tavoitteena on auttaa nuoria löytämään oma elämänpolkunsa koulutukseen tai työ- ja päivätoimintaan sekä asumiseen.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 22.12.2016, viimeksi muokattu 3.1.2017).
Alkuvuodesta 2014 olimme edellisten vuosien tapaan tutussa tilanteessa, jossa tulevana kesänä joutuisimme miettimään useamman peruskoulunsa päättäneen nuoren kehitysvammaisen palveluja seuraavaa syksyä varten. Vuosittain noin 10 nuorta oli jäänyt vaille heille sopivaa jatko-opiskelu ja/tai päivätoiminta paikkaa. Nämä tilanteet olivat hankalia, sekä organisaation että erityisesti nuorten ja heidän perheidensä osalta. Missä meidän perheen nuoren paikka on syksyllä? Aikaa ratkaisujen löytymiselle oli käytännössä heinäkuuuhun.
Joensuun sosiaali-ja terveyslautakunnan tavoitteet kehitysvammapalveluiden toimintojen kehittämiseksi vuosina 2013-2016 perustuivat pitkälti valtakunnalisen KEHAS-ohjelman tavoitteisiin. KEHAS-ohjelman keskeinen tavoite on ollut purkaa kehitysvammaisten laitosasuminen vuoteen 2020 mennessä ja myös lisätä asiakaslähtöisiä avohuollon palveluja kehitysvammaisille.
Joensuun kaupunki, vammaispalvelut. Kehittämispäällikkö Karri Poutanen, vammaispalvelupäällikkö Tarja Hallikainen, sosiaalipalvelujenjohtaja Leena Korhonen, palveluvastaava Tuula Malinen, Nupa-toimintojen ohjaajat.
KEHAS-ohjelman keskeinen tavoite on ollut purkaa kehitysvammaisten laitosasuminen vuoteen 2020 mennessä ja myös lisätä asiakaslähtöisiä avohuollon palveluja kehitysvammaisille. Yhtenä toimintamallin tavoitteena on laitosasumisen purku sekä mahdollistaa päivätoiminta avohuollon palveluissa. Päivätoiminnan lisäksi nuoria ja heidän vanhempiaan tuetaan kotoa pois muuttamisen prosessissa ja mahdollistetaan asumiskokeiluja tarpeen mukaan.
Yksilötasolla tavoite on, että nuorilla olisi edellytyksiä päästä toiseen asteen koulutukseen tai tarkoituksen mukaiseen työ- tai päivätoimintaan. Tämä edellyttää, että nuoren haastava käyttäytyminen vähenee, sosiaaliset taidot, sekä kommunikaatio taidot vahvistuvat ja arkielämän taidot kehittyvät. Toimintamallilla kehitetään nuoren taitoja osallisuuteen ja itsemääräämisoikeuteen.
Toiminta on tavoitteellista ja sitä arvioidaan säännöllisin väliajoin erilaisin menetelmin. Arviointi menetelminä käytetään mm. nuorilta ja heidän läheisiltään saatua suullista ja kirjallista palautetta (2krt / vuosi) palautetta. Palautteista kirjoitetaan kooste, joka käydään yhdessä läpi. Jos palautteesta on noussut kehitettävää tai toiveita, niihin reagoidaan ja pyritään, ettei seuraavassa palautteessa tulisi enää samoja kehittämisen toiveita.
Päivittäiseen toimintaan kuuluu ohjaajien havainnointi. Asiakkaan toiminnasta ja ohjaajan antamasta tuesta tehdään päivittäiset kirjauksen. Niistä laaditaan yhteenvedot säännöllisin väliajoin, joiden pohjalta määritellään uudet tavoitteet.
Mahdollisista uhka-ja vaaratilanteista raportoidaan ja etsiään rajoitustoimenpiteille vaihtoehtoisia toimintatapoja. Uhka- ja vaaratilanne raportit toimivat arviointimenetelmänä, koska niistä nähdään haastavien tilanteiden määrä, eli ovatko haastavat tilanteet vähentyneet. Raportit antavat myös tietoa siitä, millä keinoin haastavat tilanteet on saatu ratkaistua, eli ovatko rajoittamistoimenpiteet vähentyneet. Siun Sotella on vielä kehitteillä yhtenäinen arviointimittari kehitysvammapalveluihin.
Toiminta oli alusta saakka menestys. Nuorten vanhemmat antoivat positiivista palautetta, heidän mukaansa nuorten toimintakyvyssä oli tapahtunut lyhyessä ajassa paljon kohennusta. Toiminta oli myös kustannustehokasta verrattuna kuntayhtymän tuottamaan palveluun. Näistä syistä yksikön toiminta vakinaistettiin 2015. Elokuussa 2015 alkoi toisen yksikön toiminta Uimaharjussa. Tilanne oli samankailtainen, kuin vuotta aikaisemmin Joensuun keskustassa. Tarvittiin nopeasti paikallinen ratkaisu neljälle nuorelle, jotka päättivät peruskoulunsa kesällä 2015. Normaali tilanteessa palvelu olisi löytynyt 30 km päästä kuntayhtymän päivätoiminnasta. Nyt palveluun sopivat tilat remontoitiin tyhjään rivitaloasuntoon kylän keskustaan ja määräaikainen henkilöstö palkattiin 2 vuodeksi. Toiminnan sisällön kehittämisestä vastasi sama lähiesimies, jonka vastuulla oli myös ensimmäisen yksikön toiminnan kehittäminen. Malli oli siis jo olemassa ja sitä edelleen kehitettiin toisen yksikön toiminnassa. Samoilla periaatteilla syksyllä 2016 aloitettiin kolmannen yksikön toiminta. Tällä hetkellä kolmessa yksikössä on yhteensä 12 nuorta.
Asiakkaina ovat peruskoulun päättäneet haastavasti käyttäytyvät autistiset kehitysvammaiset nuoret.