Haavahoito sujuvaksi yhtenäisillä hoitokäytänteillä

Kroonisten haavojen hoito perusterveydenhuollossa lisääntyy väestön ikääntymisen ja sairastavuuden myötä. Lisääntyvä hoitohenkilökunnan tarve ja yhtenäisten hoitokäytänteiden puute lisää kustannuksia. Tavoitteena on luoda tehokas haavahoitomalli terveysasemalle.

Toimintaympäristö **

Kroonisten haavojen hoito on arkipäivää terveysasemilla. Väestön ikääntyessä ja pitkäaikaissairauksien lisääntyessä haavojen esiintyvyys kasvaa. Kokemuksen mukaan haavojen hoito ja hoitosuunnitelman tekeminen ovat pääasiassa hoitajavetoista, ja yleislääkärin osuus hoidossa jää usein varsin pieneksi. Valtakunnallisen Käypä hoito -suosituksen mukaisesti hoidon perustana on lääkärin tekemä haavadiagnoosi ja hoitosuunnitelma. Varhainen diagnostiikka ja selkeä hoitosuunnitelma ehkäisevät haavaa kroonistumasta ja nopeuttavat paranemista.

Haavojen hoito ei ole vain terveydenhuollon haaste. Potilaalle haava voi aiheuttaa elämänlaadun heikkenemistä, sosiaalisesta toiminnasta eristäytymistä, kipua, esteettistä haittaa, taloudellisia vaikeuksia sekä ylimääräisiä käyntejä terveydenhuollossa. Näiden ilmiöiden ehkäisemiseksi oikea-aikainen ja moniammatillinen hoito on tärkeää. Hoitajien ja lääkärien lisäksi tulee muistaa mm. fysio-, jalka- ja ravitsemusterapeuttien konsultaatio.

Haavahoito ei ole ainoastaan paikallishoitoa. Hoidon kulmakivenä on paranemisen esteenä olevien tekijöiden hoito, kuten heikentynyt verenkierto, diabetes, tupakointi ja ylipaino. Merkittävimpiä konservatiivisia hoitokeinoja ovat haavan terävä puhdistaminen, kosteustasapainosta huolehtiminen, turvotusten hoito sekä pitkäaikaissairauksien hoito (mm. diabeteksen hoitotasapaino). Haavahoitotuotteet ovat vain 10 % kokonaishoidosta ja näiden käyttö tulee olla mahdollisimman yksinkertaista. Haavan paranemishaasteiden sekä epätyypillisten ja kirurgista hoitoa vaativien haavojen kohdalla tulee muistaa varhainen erikoissairaanhoidon konsultaatio. 

Haavapotilaiden määrä lisääntyy väistämättä, jonka myötä myös kustannukset nousevat. Tarvitsemme yhtenäiset ja ajantasaiset hoitokäytänteet, jotta hoitotulokset paranevat ja kustannukset vähenevät.

"It's not the hole in the patient, it's the whole patient."  -tuntematon

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tampereella Tipotien terveysasemalla on huomattu suurentuneet haavapotilaiden hoitokustannukset. Samalla hoitohenkilökunnan haavahoito-osaamisen ja vastaanottoaikojen tarve on lisääntynyt. Useasti hoitajat ovat joutuneet tekemään haavahoitoja muulle työlle tarkoitetulla ajalla. Puutteet toimintatavoissa ovatkin aiheuttaneet sen, että potilaita on hoidettu väärässä paikassa väärään aikaan. Ammattilaisten työn kehittämisen lisäksi myös potilaan omahoitoon tulisi panostaa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Haavahoidot vaativat usein viikoittain monta käyntiä terveysasemalla, minkä vuoksi hoitoaikoja pitäisi olla tarpeeksi ja helposti saatavilla. Terveysasemallamme jatkohoitoaikojen suunnittelu on ollut haasteellista ja haavoja on jouduttu hoitamaan esimerkiksi päivystyksessä tai ajanvaraustyön päällä. Ajanvaraushaasteiden seurauksena haavapotilasta on voinut hoitaa monta eri hoitajaa, mikä on heikentänyt hoidon jatkuvuutta. Hoitajanäkökulmasta hoitoaikojen vähäisyys ja toistuva uusiin haavapotilaisiin perehtyminen on aiheuttanut lisäkuormitusta. Lisäksi potilasnäkökulmasta hoitajien vaihtuvuus on koettu hoitoa huonontavana tekijänä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyön suunnittelussa ja ratkaisutyössä ovat olleet mukana terveysaseman hoitajat ja lääkärit. Pidimme kaksi työpajaa, ensimmäisessä löydettiin tärkeimmät kehityskohteet ja toisessa näihin ratkaisuvaihtoehtoja. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteenamme on yhtenäistää terveysaseman haavapotilaiden hoitokäytänteitä, joilla mahdollistetaan hoidon jatkuvuus ja suunnitelmallisuus, aikojen hyvä saatavuus ja osaamisen lisääminen. Kokemuksemme mukaan haavojen hoito on pääasiassa hoitajavetoista, joten tavoitteena on myös lisätä lääkärien osuutta hoidossa.

Muutoksen mittaaminen

Kehitystyön alussa toteutettiin Forms-kyselyt lääkäreille ja hoitajille kehitysaiheeseen liittyen. Tarkoituksena oli teettää kysely uudestaan toimintamallin käyttöönoton jälkeen. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen täysin samojen kyselyiden toistaminen ei ollut enää mielekästä. Muutosta tullaan arvioimaan keväällä 2023 henkilöstön työpajassa. Mahdollisuuksien mukaan tarkastelemme terveysaseman haavahoitokustannusten muutoksia. 

Toteutussuunnitelma

Terveysasemalle perustettiin erillinen ajanvarauslista haavapotilaille, jossa on huomioituna haavahoitoresurssi ja riittävät vastaanottoajat. Listan avulla saadaan nopeasti käsitys haavapotilaiden määrästä ja pystytään reagoimaan muutoksiin esimerkiksi aikoja lisäämällä. Haavapotilaita hoitaa jatkossa kolme nimettyä hoitajaa, jolloin hoidon jatkuvuus toteutuu paremmin. Haavojen seurannan selkeyttämiseksi ja kirjaustyön helpottamiseksi tehtiin kirjallinen ohje havainnoitavista asioista, jotka tarkistetaan ja kirjataan hoitokäynneillä. Ohje tukee samalla haavahoito-osaamista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kehitystoimet kohdistuvat hoitohenkilökunnan toimintaan, jonka kautta saadaan parannettua hoitotyötä ja potilaiden haavahoitopolkua.

Ideointi

Ensimmäisestä pajasta tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousi haavahoitoaikojen ja haavahoito-ohjeiden puute sekä hoitohenkilökunnan vaihtuvuus. Toisessa työpajassa pyrittiin löytämään konkreettisia ratkaisuja. Ehdotuksia olivat esimerkiksi 2-3 hoitajasta koostuvat haavahoitotiimit, vastuuhaavahoitajat, erillinen ajanvarauslista haavapotilaille, yhtenäiset kirjausohjeet ja lääkärikonsultaatiota helpottamaan terveysaseman haavapoliklinikka. Lisäkoulutuksen tarve nousi vahvasti esille. 

Idean valinta

Saadaksemme lisää hoitoaikoja, perustimme haavapotilaille oman ajanvarauslistan. Ajanvarauslista oli helposti toteutettavissa ja selkeyttää haavapotilaiden määrän hahmottamista. Potilaiden määrää seuraamalla aikoja pystytään lisäämään tai vähentämään jatkossa helpommin. Hoidon jatkuvuuden lisäämiseksi jatkossa kaikkia haavapotilaita hoitaa nimetyt hoitajat. Myös työnantaja on toivonut, että jatkossa terveysasemalla haavoja hoitaa enimmäkseen nämä nimetyt hoitajat.  

Idean testaus asiakkaalla

Asiakkailta saatu palaute on ollut tähän mennessä positiivista. Asiakkaat ovat kokeneet hyvänä sen, että vain tietyt hoitajat hoitavat haavoja ja hoidon eteneminen on sujuvampaa.

Ratkaisun testaaminen

- Haavapotilaiden ajanvarauslista avattiin 11/2022

- Haavoja hoitavat kolme hoitajaa nimettiin 11/2022 (yksi hoitajista käynyt haavahoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutuksen)

- Kirjausohjeet/check-lista haavahoitokäynneille 11/2022

- Haavapotilaan opas 4/2023

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on parantaa haavapotilaiden moniammatillista hoitoa, jossa huomioidaan mm. varhainen haavadiagnoosi, asianmukainen hoito oikeassa paikassa ja oikea-aikainen erikoissairaanhoidon konsultaatio. Toisena tärkeänä tavoitteena pyritään parantamaan potilastyytyväisyyttä ja hoidon jatkuvuutta.

Kokeilussa opittua

Uuden toimintamallin luominen ei ole nopeaa ja sen käyttöönotto vaatii osallistumista koko työyhteisöltä.

Kehittäminen on antoisaa, kun tekijöillä on rehellistä kiinnostusta muutosta kohtaan.

Tehdyn työn positiivinen tulos on motivoivaa ja palkitsevaa, mikä lisää työhyvinvointia. Tämä kannustaa myös jatkossa kehittämään ja lisää sitoutumista omaan työhön.

Ratkaisun perusidea **

Terveysasemalle perustettiin erillinen ajanvarauslista haavapotilaille, jossa on huomioituna haavahoitoresurssi ja riittävät vastaanottoajat. Listan myötä hoitajien kuormaa on saatu vähennettyä ja aikoja ei tarvitse varata muun työn päälle. Listan avulla saadaan nopeasti käsitys haavapotilaiden määrästä ja pystytään reagoimaan muutoksiin esimerkiksi aikoja lisäämällä. Haavapotilaita hoitaa kolme nimettyä hoitajaa, jolloin hoidon jatkuvuus toteutuu paremmin. Haavojen seurannan selkeyttämiseksi ja kirjaustyön helpottamiseksi tehtiin kirjallinen ohje havainnoitavista asioista, jotka tarkistetaan ja kirjataan hoitokäynneillä. Ohje tukee samalla haavahoito-osaamista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Uudet toimintatavat muodostuivat työyhteisön kehityspajoissa. Näiden käyttöönotto toteutettiin hoitaja-lääkäri -työparin toimesta. Tiedotimme työyhteisöä tasaisesti uudesta toimintamallista yhteisissä tapaamisissa ja sähköpostitse.

Ajanvarauslista oli ensimmäinen konkreettinen muutos, jonka luominen tapahtui nopeasti ilman haasteita. Listan aukioloajan (vastaanottoaikojen määrä) suunnittelussa oli mukana myös esihenkilö. Hoitoaikojen pituudeksi määriteltiin 30-60 min.

Haavapotilaiden hoidon jatkuvuuden parantamiseksi nimettiin kolme vapaaehtoista hoitajaa, jotka vuorotellen hoitavat terveysaseman haavapotilaat. Hoitajista löytyi riittävästi halukkaita ja muutoksiin on pystytty vastaamaan uusilla hoitajilla. Hoitajien työtä helpottamaan teimme Käypä hoito -suositusta ja Hoitukea hyödyntäen kirjausohjeen, jossa käy ilmi haavahoidossa huomioitavat asiat. Ohjeet helpottavat haavan kehityksen seurantaa ja lääkärin konsultaatiota, kun haavasta on tehty samat huomiot systemaattisesti.

Viimeisenä kehitystyön osana on tehdä haavapotilaille opas, jossa kerrotaan haavan kehittymiseen ja paranemiseen vaikuttavista asioista, joihin potilas pystyy myös itse vaikuttamaan. Oppaan tekeminen on vaatinut eniten resurssia työparilta. Tarkoituksena on jakaa opas potilaille, joilla on riski saada kroonistunut haava.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallista saatiin tehtyä selkeä, jonka myötä sen toteutus ja soveltaminen eri toimipaikoissa, erityisesti terveysasemilla, on mahdollista. Toteutus vaatii haavahoidosta kiinnostuneita hoitajia, joilla haavahoidon perustaidot ovat hallinnassa. Hoitajien ja lääkäreiden yhteistyö on välttämätöntä, jotta hoito etenee oikealla tavalla. Hyvän hoitotuloksen saavuttamiseksi tarvitaan myös jatkuvaa koulutusta ja kehitystä, jonka mahdollistaa työnantajan tuki.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Haavapotilaiden ajanvarauslista on vähentänyt huomattavasti kuormaa hoitajien työlistoilta. Kroonistuneita haavoja ei enää hoideta päivystyksessä tai puhelintyön päällä. Hoitoaikojen suunnittelu ja uusien aikojen varaaminen sujuu helposti. Ajanvarauslistan käyttöönotossa ei tullut odottamattomia yllätyksiä, muutoksen hyödyt olleet odotetun kaltaisia. Ajanvarauslistan, haavapotilaan kirjausohjeen ja nimettyjen hoitajien myötä haavojen hoito on yhtenäisempää ja kollegoiden konsultaatio nopeampaa ja sujuvampaa. Näillä keinoilla hoidon jatkuvuus ja potilastyytyväisyys ovat parantuneet.

Toimintamallia on arvioitu työyhteisössä maaliskuussa 2023 ja muutokset on koettu positiivisina. Tarvittaessa esim. ajanvarauslistaa muokataan resurssien tai potilasmäärien muuttuessa.