Haavahoito sujuvaksi yhtenäisillä hoitokäytänteillä

Kroonisten haavojen hoito perusterveydenhuollossa lisääntyy väestön ikääntymisen ja sairastavuuden myötä. Lisääntyvä hoitohenkilökunnan tarve ja yhtenäisten hoitokäytänteiden puute lisää kustannuksia. Tavoitteena on luoda tehokas haavahoitomalli terveysasemalle.

Toimintamallin nimi
Haavahoito sujuvaksi yhtenäisillä hoitokäytänteillä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kroonisten haavojen hoito perusterveydenhuollossa lisääntyy väestön ikääntymisen ja sairastavuuden myötä. Lisääntyvä hoitohenkilökunnan tarve ja yhtenäisten hoitokäytänteiden puute lisää kustannuksia. Tavoitteena on luoda tehokas haavahoitomalli terveysasemalle.

Toteutuspaikka
Tipotien terveysasema, Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Tampere
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Tekijä

Meliina Kolhi

Luotu

27.05.2022

Viimeksi muokattu

28.03.2023
Ratkaisun perusidea

Terveysasemalle perustettiin erillinen ajanvarauslista haavapotilaille, jossa on huomioituna haavahoitoresurssi ja riittävät vastaanottoajat. Listan myötä hoitajien kuormaa on saatu vähennettyä ja aikoja ei tarvitse varata muun työn päälle. Listan avulla saadaan nopeasti käsitys haavapotilaiden määrästä ja pystytään reagoimaan muutoksiin esimerkiksi aikoja lisäämällä. Haavapotilaita hoitaa kolme nimettyä hoitajaa, jolloin hoidon jatkuvuus toteutuu paremmin. Haavojen seurannan selkeyttämiseksi ja kirjaustyön helpottamiseksi tehtiin kirjallinen ohje havainnoitavista asioista, jotka tarkistetaan ja kirjataan hoitokäynneillä. Ohje tukee samalla haavahoito-osaamista.

Toimintaympäristö

Kroonisten haavojen hoito on arkipäivää terveysasemilla. Väestön ikääntyessä ja pitkäaikaissairauksien lisääntyessä haavojen esiintyvyys kasvaa. Kokemuksen mukaan haavojen hoito ja hoitosuunnitelman tekeminen ovat pääasiassa hoitajavetoista, ja yleislääkärin osuus hoidossa jää usein varsin pieneksi. Valtakunnallisen Käypä hoito -suosituksen mukaisesti hoidon perustana on lääkärin tekemä haavadiagnoosi ja hoitosuunnitelma. Varhainen diagnostiikka ja selkeä hoitosuunnitelma ehkäisevät haavaa kroonistumasta ja nopeuttavat paranemista.

Haavojen hoito ei ole vain terveydenhuollon haaste. Potilaalle haava voi aiheuttaa elämänlaadun heikkenemistä, sosiaalisesta toiminnasta eristäytymistä, kipua, esteettistä haittaa, taloudellisia vaikeuksia sekä ylimääräisiä käyntejä terveydenhuollossa. Näiden ilmiöiden ehkäisemiseksi oikea-aikainen ja moniammatillinen hoito on tärkeää. Hoitajien ja lääkärien lisäksi tulee muistaa mm. fysio-, jalka- ja ravitsemusterapeuttien konsultaatio.

Haavahoito ei ole ainoastaan paikallishoitoa. Hoidon kulmakivenä on paranemisen esteenä olevien tekijöiden hoito, kuten heikentynyt verenkierto, diabetes, tupakointi ja ylipaino. Merkittävimpiä konservatiivisia hoitokeinoja ovat haavan terävä puhdistaminen, kosteustasapainosta huolehtiminen, turvotusten hoito sekä pitkäaikaissairauksien hoito (mm. diabeteksen hoitotasapaino). Haavahoitotuotteet ovat vain 10 % kokonaishoidosta ja näiden käyttö tulee olla mahdollisimman yksinkertaista. Haavan paranemishaasteiden sekä epätyypillisten ja kirurgista hoitoa vaativien haavojen kohdalla tulee muistaa varhainen erikoissairaanhoidon konsultaatio. 

Haavapotilaiden määrä lisääntyy väistämättä, jonka myötä myös kustannukset nousevat. Tarvitsemme yhtenäiset ja ajantasaiset hoitokäytänteet, jotta hoitotulokset paranevat ja kustannukset vähenevät.

"It's not the hole in the patient, it's the whole patient."  -tuntematon

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehitystoimet kohdistuvat hoitohenkilökunnan toimintaan, jonka kautta saadaan parannettua hoitotyötä ja potilaiden haavahoitopolkua.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uudet toimintatavat muodostuivat työyhteisön kehityspajoissa. Näiden käyttöönotto toteutettiin hoitaja-lääkäri -työparin toimesta. Tiedotimme työyhteisöä tasaisesti uudesta toimintamallista yhteisissä tapaamisissa ja sähköpostitse.

Ajanvarauslista oli ensimmäinen konkreettinen muutos, jonka luominen tapahtui nopeasti ilman haasteita. Listan aukioloajan (vastaanottoaikojen määrä) suunnittelussa oli mukana myös esihenkilö. Hoitoaikojen pituudeksi määriteltiin 30-60 min.

Haavapotilaiden hoidon jatkuvuuden parantamiseksi nimettiin kolme vapaaehtoista hoitajaa, jotka vuorotellen hoitavat terveysaseman haavapotilaat. Hoitajista löytyi riittävästi halukkaita ja muutoksiin on pystytty vastaamaan uusilla hoitajilla. Hoitajien työtä helpottamaan teimme Käypä hoito -suositusta ja Hoitukea hyödyntäen kirjausohjeen, jossa käy ilmi haavahoidossa huomioitavat asiat. Ohjeet helpottavat haavan kehityksen seurantaa ja lääkärin konsultaatiota, kun haavasta on tehty samat huomiot systemaattisesti.

Viimeisenä kehitystyön osana on tehdä haavapotilaille opas, jossa kerrotaan haavan kehittymiseen ja paranemiseen vaikuttavista asioista, joihin potilas pystyy myös itse vaikuttamaan. Oppaan tekeminen on vaatinut eniten resurssia työparilta. Tarkoituksena on jakaa opas potilaille, joilla on riski saada kroonistunut haava.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Haavapotilaiden ajanvarauslista on vähentänyt huomattavasti kuormaa hoitajien työlistoilta. Kroonistuneita haavoja ei enää hoideta päivystyksessä tai puhelintyön päällä. Hoitoaikojen suunnittelu ja uusien aikojen varaaminen sujuu helposti. Ajanvarauslistan käyttöönotossa ei tullut odottamattomia yllätyksiä, muutoksen hyödyt olleet odotetun kaltaisia. Ajanvarauslistan, haavapotilaan kirjausohjeen ja nimettyjen hoitajien myötä haavojen hoito on yhtenäisempää ja kollegoiden konsultaatio nopeampaa ja sujuvampaa. Näillä keinoilla hoidon jatkuvuus ja potilastyytyväisyys ovat parantuneet.

Toimintamallia on arvioitu työyhteisössä maaliskuussa 2023 ja muutokset on koettu positiivisina. Tarvittaessa esim. ajanvarauslistaa muokataan resurssien tai potilasmäärien muuttuessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallista saatiin tehtyä selkeä, jonka myötä sen toteutus ja soveltaminen eri toimipaikoissa, erityisesti terveysasemilla, on mahdollista. Toteutus vaatii haavahoidosta kiinnostuneita hoitajia, joilla haavahoidon perustaidot ovat hallinnassa. Hoitajien ja lääkäreiden yhteistyö on välttämätöntä, jotta hoito etenee oikealla tavalla. Hyvän hoitotuloksen saavuttamiseksi tarvitaan myös jatkuvaa koulutusta ja kehitystä, jonka mahdollistaa työnantajan tuki.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä