Haavapotilaan hoitopolku Kaukajärven terveysasemalla

Toimintamallin tarkoituksena on selkeyttää haavapotilaiden hoidon aloitusta sekä lisätä hoidon jatkuvuutta Kaukajärven terveysasemalla. 

Toimintaympäristö

Tämä kurssi on osunut erittäin hyvään ajankohtaan, sillä terveyskeskuksessamme tapahtuu paljon kehitystä. Voisi sanoa, että ”kehittyminen” on todella ajankohtainen teema terveydenhuollossa. Kurssilla meillä oli mahdollisuus toteuttaa harjoitusprojekti, ja valitsimme aiheeksi haavahoidon. Vaikka projekti oli harjoitustyö, olemme jo ehtineet toteuttaa todellisia muutoksia. 

Tämä kokemus opetti minulle, että kehittäjän työ vaatii paitsi hyviä tuloksia myös kykyä viestiä ideat selkeästi, fasilitoida ryhmätyötä ja myydä ajatukset organisaatiolle. Nämä ovat taitoja, joita on kehitettävä jatkuvasti.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

 

Kroonista haavaa sairastavan potilaan hoito on kokonaisvaltaista ja moniammatillista. Se vaatii aikaa, resursseja (henkilöstöä ja välineitä) sekä jatkuvaa seurantaa ja hoitoa. Viime aikoina terveysasemalla on ollut usein resurssipulaa, jonka vuoksi sairaanhoitajien vastaanottoaikoja ei ole tarpeeksi saatavilla. Potilaat ovat lähes aina kiitollisia hoidosta, mutta he arvostavat erityisesti hoidon jatkuvuutta. Kehitysprojektimme tavoitteena on vähentää sairaanhoitajien kokemaa työkuormitusta päivystyksessä, lisätä työhyvinvointia sekä potilaiden tyytyväisyyttä. Tavoitteena on myös tukea hoidon jatkuvuutta ja tehostaa haavahoitopotilaiden hoitoa. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Viime aikoina terveysasemalla on ollut usein resurssipulaa, jonka vuoksi sairaanhoitajien vastaanottoaikoja ei ole tarpeeksi saatavilla. Tämä on aiheuttanut esim. päivystävän sairaanhoitajan työkuorman lisääntymistä. Haavapotilaan vastaanottoaika jää usein liian lyhyeksi tai varattavia aikoja ei ole tarpeeksi saatavilla. Tämän vuoksi krooniset haavapotilaat ovat ohjautuneet päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle aj hyvin mahdollista hoitaja ei ole tunnettu potilaalle. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ensin pidimme työyhteisölle hukkapajan, jossa tarkentui kehittämistehtävän aihe. Tämän jälkeen toteutimme ratkaisutyöpajan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa vahvistettiin haavapotilaan hoidon tehostamista. Suunnitelma luonnosteltiin fläppitaululle.

Tavoiteltu muutos

Ensin pidimme työyhteisölle hukkapajan, jossa tarkentui kehittämistehtävän aihe. Tämän jälkeen toteutimme ratkaisutyöpajan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa vahvistettiin haavapotilaan hoidon tehostamista. Suunnitelma luonnosteltiin fläppitaululle.

Konkreettisena muutoksena kehittämistyön aikana terveysasemalle on järjestetty kroonisten haavahoitopotilaiden oma Kätsy-varasto. Terveysasemalla priorisoitiin hoidon jatkuvuutta siten, että potilas ohjautui aina tutulle haavahoitajalle riippumatta siitä, mihin hoitaja oli työpäivän aikana sijoitettu. Teamsiin luotiin Haavapotilaan tietopankki.

 

 

Muutoksen mittaaminen

Mittareina käytettiin henkilöstökyselyä haavahoitojen kuormituksesta ja haavahoitopotilaiden tyytyväisyyttä mittaavia kyselykaavakkeita ennen haavahoitopolun käynnistämistä ja sen jälkeen. 

Toteutussuunnitelma

Haavahoito vaatii aikaa ja resursseja (henkilöstöä ja välineitä).

Millaisia toimenpiteitä tulee tehdä, jotta tavoiteltu muutos saavutetaan: esm. haavahoitajien tarvitsema pidempi vastaanottoaika, 30min ei riittää.

 Millaisia keinoja aiotte käyttää: Sovittiin, että haavahoitoon varattu vastaanottoaika kestää yksilöllisesti 30–60 minuuttia. Järjestetty kroonisten haavahoitopotilaiden oma Kätsy-varasto.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Olemme tehneet PowerPoint esityksen projektista hoitajille. Kehittäjä ovat kysyneet henkilökohtalaisesti haavahoitajilta kuinka haavahoito on sujunut projektin aikana ja esim. onko kyselyt annettu potilaalle.

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Meidän toimintamalli oli hukkatyöpaja, ratkaistutyöpaja, implementaatio ja mittaukset.

Ideointi

Ensin pidimme työyhteisölle hukkapajan, jossa tarkentui kehittämistehtävän aihe. Tämän jälkeen toteutimme ratkaisutyöpajan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa vahvistettiin haavapotilaan hoidon tehostamista. Suunnitelma luonnosteltiin fläppitaululle.

Idean valinta

Pyysimme sairaanhoitajia äänestämään ideoista.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Ensi meillä oli ajatus tehdä oma haavanhoidon polku, mutta sitten muutimme sen ”Tehostuminen projektiin”, koska PIRHA:lla on jo kattava polku, jonka voisimme ottaa käyttöön. 

Idean testaus asiakkaalla

Sairaanhoitaja olivat heti tyytyväisiä haavanhoito Kätsy-varastoon. Sitten kuulimme valituksia siitä, että 30  minuuttia ei riitä tapaamisaikaan vastaanotolla. Sovittiin, että haavahoitoon varattu vastaanottoaika kestää yksilöllisesti 30–60 minuuttia.

Ratkaisun testaaminen

Aikataulu: Ratkaisutyöpäjä pidettiin joulukuussa. Henkilöstökyselyä haavahoitojen kuormituksesta ja haavahoitopotilaiden tyytyväisyyttä mittaavia kyselykaavakkeita: kyselylomakkeet (toinen kierros) kerätiin 1.4.2025.

Kokeilun tavoitteet

Kehitysprojektimme tavoitteena on vähentää sairaanhoitajien kokemaa työkuormitusta päivystyksessä, lisätä työhyvinvointia sekä potilaiden tyytyväisyyttä. Tavoitteena on myös tukea hoidon jatkuvuutta ja tehostaa haavahoitopotilaiden hoitoa. Toissijaisen tavoitteena oli parantaa potilasturvallisuutta kouluttamalla sairaanhoitajia MRSA-kantaja potilaan hoidosta vastaanotolla.

Kokeilussa opittua

Tämä kokemus opetti minulle, että kehittäjän työ vaatii paitsi hyviä tuloksia myös kykyä viestiä ideat selkeästi, fasilitoida ryhmätyötä ja myydä ajatukset hoitajille. Jos he päättävät, etteivät halua osallistua tai ole kiinnostuneita projektista, se kuolee. Sitten mikään ei muut eikä kehitystä tapahdu.

Ratkaisun perusidea

Perusidea on tärkeää pysyä sinnikkäänä ja uskoa, että pienetkin parannukset voivat lopulta johtaa suuriin muutoksiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  1. Konkreettisesena muutoksena järjestetty haavahoidon oma Kätsy-varasto. Nyt haavahoidon päivittäinen toiminta on tehostunut ja haavahoitajien työ on sujuvoittunut, koska on riittävästi välineitä ja ne löytyvät helposti. 
  2. Terveysasemalla priorisoitiin hoidon jatkuvuutta siten, että potilas ohjautuu aina tutulle haavahoitajalle riippumatta siitä, mihin hoitaja oli työpäivän aikana sijoitettu. Olemme hyväksyneet muutoksen, että hoitaja poistuu muista tehtävistään hoitamaan tuttua haavapotilasta. Sovittiin, että haavahoitoon varattu vastaanottoaika kestää yksilöllisesti 30–60 minuuttia.
  3. Teamsiin luotiin Haavapotilaan tietopankki, joka sisältää selkeät ohjeet. Esim. nyt käytetään suojatakeja, maskeja ja totta kai hanskoija MRSA-kantajapotilaan hoitoa varten vastaanotolla. PIRHAN hoitoketu on helposti löydettävissä ja sinne pääsee helposti. Seuraavaa idea on, että siirretään tietopankki Hoitukiin (ja sen avulla voidaan seurata.)

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Suosittelen, että pidetään työyhteisölle ensin hukkapaja, jossa tarkenetaan kehittämistehtävän aihe, sitten ratkaisutyöpaja. Pidä ihmiset mukana ja sitoutuneina projektiin. On tärkeää saada johto mukaan projektiin. Kollegat eivät mielellään ota vastaan käskyjä muilta kollegoilta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Suurin yllätys oli se, kuinka vaikeaa on saada ihmisiä mukaan projektiin. Oli yllättävää, kuinka monta kertaa minun piti muistuttaa hoitajia jakamaan kyselylomakkeita potilaille. Ja lopulta en koskaan onnistunut vakuuttamaan heitä. Saimme potilailta hyvin vähän kyselylomakkeita.

Suurin muutos oli kenties MRSA-potilaiden hoidossa, mutta senkin toteuttaminen on ollut vaikeaa. Olen oppinut, että ihmiset eivät halua muuttaa vanhoja tapojaan.