Haavapotilaan hoitopolku Kaukajärven terveysasemalla
Toimintamallin tarkoituksena on selkeyttää haavapotilaiden hoidon aloitusta sekä lisätä hoidon jatkuvuutta Kaukajärven terveysasemalla.
Tämä kurssi on osunut erittäin hyvään ajankohtaan, sillä terveyskeskuksessamme tapahtuu paljon kehitystä. Voisi sanoa, että ”kehittyminen” on todella ajankohtainen teema terveydenhuollossa. Kurssilla meillä oli mahdollisuus toteuttaa harjoitusprojekti, ja valitsimme aiheeksi haavahoidon. Vaikka projekti oli harjoitustyö, olemme jo ehtineet toteuttaa todellisia muutoksia.
Tämä kokemus opetti minulle, että kehittäjän työ vaatii paitsi hyviä tuloksia myös kykyä viestiä ideat selkeästi, fasilitoida ryhmätyötä ja myydä ajatukset organisaatiolle. Nämä ovat taitoja, joita on kehitettävä jatkuvasti.
Kroonista haavaa sairastavan potilaan hoito on kokonaisvaltaista ja moniammatillista. Se vaatii aikaa, resursseja (henkilöstöä ja välineitä) sekä jatkuvaa seurantaa ja hoitoa. Viime aikoina terveysasemalla on ollut usein resurssipulaa, jonka vuoksi sairaanhoitajien vastaanottoaikoja ei ole tarpeeksi saatavilla. Potilaat ovat lähes aina kiitollisia hoidosta, mutta he arvostavat erityisesti hoidon jatkuvuutta. Kehitysprojektimme tavoitteena on vähentää sairaanhoitajien kokemaa työkuormitusta päivystyksessä, lisätä työhyvinvointia sekä potilaiden tyytyväisyyttä. Tavoitteena on myös tukea hoidon jatkuvuutta ja tehostaa haavahoitopotilaiden hoitoa.
Ensin pidimme työyhteisölle hukkapajan, jossa tarkentui kehittämistehtävän aihe. Tämän jälkeen toteutimme ratkaisutyöpajan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa vahvistettiin haavapotilaan hoidon tehostamista. Suunnitelma luonnosteltiin fläppitaululle.
Ensin pidimme työyhteisölle hukkapajan, jossa tarkentui kehittämistehtävän aihe. Tämän jälkeen toteutimme ratkaisutyöpajan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa vahvistettiin haavapotilaan hoidon tehostamista. Suunnitelma luonnosteltiin fläppitaululle.
Konkreettisena muutoksena kehittämistyön aikana terveysasemalle on järjestetty kroonisten haavahoitopotilaiden oma Kätsy-varasto. Terveysasemalla priorisoitiin hoidon jatkuvuutta siten, että potilas ohjautui aina tutulle haavahoitajalle riippumatta siitä, mihin hoitaja oli työpäivän aikana sijoitettu. Teamsiin luotiin Haavapotilaan tietopankki.
Mittareina käytettiin henkilöstökyselyä haavahoitojen kuormituksesta ja haavahoitopotilaiden tyytyväisyyttä mittaavia kyselykaavakkeita ennen haavahoitopolun käynnistämistä ja sen jälkeen.
Haavahoito vaatii aikaa ja resursseja (henkilöstöä ja välineitä).
Millaisia toimenpiteitä tulee tehdä, jotta tavoiteltu muutos saavutetaan: esm. haavahoitajien tarvitsema pidempi vastaanottoaika, 30min ei riittää.
Millaisia keinoja aiotte käyttää: Sovittiin, että haavahoitoon varattu vastaanottoaika kestää yksilöllisesti 30–60 minuuttia. Järjestetty kroonisten haavahoitopotilaiden oma Kätsy-varasto.
Olemme tehneet PowerPoint esityksen projektista hoitajille. Kehittäjä ovat kysyneet henkilökohtalaisesti haavahoitajilta kuinka haavahoito on sujunut projektin aikana ja esim. onko kyselyt annettu potilaalle.
Meidän toimintamalli oli hukkatyöpaja, ratkaistutyöpaja, implementaatio ja mittaukset.
Ensin pidimme työyhteisölle hukkapajan, jossa tarkentui kehittämistehtävän aihe. Tämän jälkeen toteutimme ratkaisutyöpajan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa vahvistettiin haavapotilaan hoidon tehostamista. Suunnitelma luonnosteltiin fläppitaululle.
Pyysimme sairaanhoitajia äänestämään ideoista.
Ensi meillä oli ajatus tehdä oma haavanhoidon polku, mutta sitten muutimme sen ”Tehostuminen projektiin”, koska PIRHA:lla on jo kattava polku, jonka voisimme ottaa käyttöön.
Sairaanhoitaja olivat heti tyytyväisiä haavanhoito Kätsy-varastoon. Sitten kuulimme valituksia siitä, että 30 minuuttia ei riitä tapaamisaikaan vastaanotolla. Sovittiin, että haavahoitoon varattu vastaanottoaika kestää yksilöllisesti 30–60 minuuttia.
Aikataulu: Ratkaisutyöpäjä pidettiin joulukuussa. Henkilöstökyselyä haavahoitojen kuormituksesta ja haavahoitopotilaiden tyytyväisyyttä mittaavia kyselykaavakkeita: kyselylomakkeet (toinen kierros) kerätiin 1.4.2025.
Kehitysprojektimme tavoitteena on vähentää sairaanhoitajien kokemaa työkuormitusta päivystyksessä, lisätä työhyvinvointia sekä potilaiden tyytyväisyyttä. Tavoitteena on myös tukea hoidon jatkuvuutta ja tehostaa haavahoitopotilaiden hoitoa. Toissijaisen tavoitteena oli parantaa potilasturvallisuutta kouluttamalla sairaanhoitajia MRSA-kantaja potilaan hoidosta vastaanotolla.
Tämä kokemus opetti minulle, että kehittäjän työ vaatii paitsi hyviä tuloksia myös kykyä viestiä ideat selkeästi, fasilitoida ryhmätyötä ja myydä ajatukset hoitajille. Jos he päättävät, etteivät halua osallistua tai ole kiinnostuneita projektista, se kuolee. Sitten mikään ei muut eikä kehitystä tapahdu.