Haminan kaupungin asukasmarkkinointikampanja Salasuhde Haminaan
Hamina tavoitteli kampanjallaan tunnettuutta sekä erityisesti aktiivisia ja arjen luksusta arvostavia senioreita uusiksi kuntalaisiksi. Lähtökohtaisesti kohderyhmällä oli jo jokin side tai tunneyhteys Haminaan.
Kehitimme mallin lisäämään kapungin asukasmäärää: markkinoinnin kohderymänä olivat erityisesti senioriasukkaat. Haminan kaupunki on ollut jo useita vuosia muuttotappiokunta ja tavoitteenamme on saada nettomuutto postiviiseksi tulevina vuosina.
Emme havitellet muuttajia suoraan tällä kampanjalla, vaan tavoitteena oli saada muuttoa harkitsevia löytämään Hamina yhtenä muuttokohteena. Lähtökohtaisesti kohderyhmällä oli jo jokin side tai tunneyhteys Haminaan. Se on syntynyt esimerkiksi seuraavista elementeistä:
- Entinen kotikaupunki; Haminassa kasvaneet ja aiemmin asuneet
- Reserviupseerikoulu (RUK); kävijät, puolisot, vanhemmat
- Meri- ja tapahtumakaupunki; lomareissu Haminassa
Tavoitteemme oli roihauttaa piilotetut paikkakuntarakkauden tunteet eloon ja sykähdyttää samalla laajemmaltikin.
Kts. edellinen vastaus. Kohderyhmämme oli siis senioriasukkat ja ne Haminasta muuttaneet, joiden sydän jäi Haminaan.
Kehittajat Haminan kaupungin johtoryhmä, viestintäpäällikkö ja yhteistyökumppanina mainostoimisto.
Asukasmäärän kasvua, Haminaan pysyviä asukkaita ja kesäasukkaita. Lisäksi tavoitteena oli lisätä Haminan tunnettuutta niin asukas- kuin matkailumarkkinoinnin näkökulmasta.
Kampanjan osalta mittareina:
- kilpailun osallistujamäärä
- verkkosivuliikenteen kasvu
- somenäkyvyys.
Pitkän aikavälin mittarina asukasmäärän kasvu.
Markkinointikampanja tehtiin vuonna 2021. Hamina on taistellut muuttotappion kanssa - aivan kuten moni muukin vastaavankokoinen kunta Suomessa - mutta tällä kampanjalla lähdettiin tuomaan Haminaa rohkeasti esille potentiaalisena kotikaupunkina.
Vuonna 2021 toteutetun kampanjan antia on hyödynnetty vuonna 2022 muun muassa suorapostitusten kautta: asunto- ja työpaikkainfoa sekä vinkkejä tapahtumakaupunki Haminan tarjonnasta.
Kohderyhmänä olivat aktiiviset, toimeliaat ja elämänlaatua arvostavat "senioriasukkaat", ikäryhmältään +45-vuotiaat. Ajankohdallisesti etätyö oli lyönyt läpi työelämässä ja omalta kodilta haettiin tilaa sekä mukavuuksia. Kampanjamme oli valtakunnallinen, mutta painopisteenä olivat erityisesti Uudenmaan alue ja muut Haminan lähialueet.
Kampanjan alkuvaiheessa kilpailuun osallistuneet nettisivukävijät jättivät oman
tarinansa Hamina kokemuksistaan. Parhaat tarinat nostettiin mukaan mainontaan.
Tällä tavoin
- osallistimme asukkaat ja vierailijat luomaan sisältöä.
- saimme tarinoista sosiaaliseen mediaan (FB ja IG) luettua ja tykättyä sisältöä.