Hammashoidon intraoraaliskanneri ja teknisentyön jyrsin, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tarkoituksena on kehittää hammashoitotyön hoitopolkuja oikomis- ja proteettisessa hoidossa. Se mahdollistaa laajemman palveluiden tuottamisen, tarjoamalla moderneja hammashoidon hoitotoimenpiteitä digitaalisoimalla prosesseja.

Toimintamallin nimi
Hammashoidon intraoraaliskanneri ja teknisentyön jyrsin, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tarkoituksena on kehittää hammashoitotyön hoitopolkuja oikomis- ja proteettisessa hoidossa. Se mahdollistaa laajemman palveluiden tuottamisen, tarjoamalla moderneja hammashoidon hoitotoimenpiteitä digitaalisoimalla prosesseja.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Topi Nyman

Luotu

11.11.2024

Viimeksi muokattu

13.11.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tarkoituksena on kehittää Satakunnan hyvinvointialueen hammashoidon digitaalista siirtymää modernisoimalla hampaiden mallintamiseen, suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä toimintatapoja sekä hoitopolkuja.

Toimintamallin tavoitteena on saada konkreettista kehitystä oikomishoidon ja proteetiikan tiimien työhön. 

Toimintaympäristö

Hanketta toteutetaan erityistason hammashoitopalveluissa oikomis- ja proteettisenhoidon tiimissä. Laitteistojen päivityksellä saavutetaan nykyaikaisempia hoitopolkuja ja työn luonnetta muokataan kohti kasvavaa digitalisaatiota. Hoito- ja materiaalikustannuksia pyritään vähentämään tarveaine- ja hammasteknisiäkuluja karsimalla, muuttamalla työvaiheita digitaaliseksi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hoitoprosessiin pääsevät lähetekäytännöllä proteettista tai oikomishoidollista hoitoa vaativat asiakkaat. Proteettisen työn osalta asiakasryhmä painoittuu aikuispotilaisiin ja iäkkäisiin. Oikomishoidollisesti asiakaskunta koostuu lapsista, nuorista tai nuorista aikuisista. Hankkeen aikana intraoraaliskanneria testataan laaja-alaisesti erilaisilla asiakkailla, ikään katsomatta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Organisaation näkökulmasta ICT-ratkaisujen toimivuus on ehdottoman tärkeää. Panostamalla ICT ratkaisujen toimivuuteen ja ajantasaisuuteen saavutetaan kustannussäästöä ja toimintaa pystytään aloittamaan aikataulussa.

Henkilöstön koulutukset digitaalisille laitteille edesauttaa hoitopolkujen muodostumista ja sujuvuutta. Teknisen työn jyrsimen käyttöön tulee kannustaa ja henkilöstöä ohjata kehittämään omia toimintatapoja intraoraaliskannerin käyttöä tukevaksi. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä