Helsingin kaupunki – Kansallisen asiakaspalautteen keruun kehittäminen

Yhtenäisen ja kansallisesti yhteensopivan asiakaspalautteen keruun kehittäminen Helsingin kaupungin sote-palveluissa. Kehitystyö liittyy kansalliseen tavoitteeseen siitä, että jatkossa asiakaspalautetta kerätään yhtenäisellä tavalla koko maassa. 

Toimintaympäristö

Asiakaspalautteen keruuta kehitetään vuosina 2023–2025 osana toimialan Kestävän kasvun hanketta. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä on syntynyt tarve yhtenevälle ja vertailukelpoiselle tiedolle. Tietoa tarvitaan eri toimijoiden saataville ja muun muassa päätöksenteon ja johtamisen tueksi. 

 Asiakaspalautetieto tulee osaksi kansallista vähimmäistietosisältöä. Asiakaspalautetietoa tullaan jatkossa hyödyntämään kansallisessa ohjauksessa sekä alueiden palveluiden kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa. Lisäksi tieto tuodaan myös asiakkaiden ja kansalaisten saataville. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallissa huomioidaan monipuoliset ja eri välineillä toteutettavat palautteen keruutavat, jotta palautteen antaminen on mahdollista eri vastaajaryhmille.