Fiilari-henkilöstökysely on Helsingin henkilöstön työhyvinvointia ja kaupungin uudistumista mittaava kysely. Fiilari tehdään vuorovuosin Kunta10-kyselyn kanssa.
Kusti-hankkeessa haastateltiin parhaat tulokset Fiilarissa syksyllä 2021 saaneita kotihoidon tiimejä.
Mukaan valikoitui kahdeksan kotihoidon tiimiä, joissa oli parhaat tulokset oman työn, työyhteisön ja johtamisen osalta.
Haastatteluiden perusteella tehtiin yhteenveto hyvästä lähijohtamisen ja henkilöstön mallista. Mallit visualisoitiin kahdeksi eri kuvaksi työyhteisötyöskentelyn tueksi.
Hyvä kotihoidon lähiesihenkilö:
On kiinnostunut henkilöstöstä, välittää ja kysyy kuulumisia, on tasapuolinen ja osa tiimiä (ei jalustalla).
On luotettava, vastuuttaa henkilöstöä, antaa ja ottaa vastaan palautetta, luottamus molemmin puolin.
On läsnä, fyysisesti ja henkisesti, kuuntelee ja viestii.
On henkilöstön puolella, helposti lähestyttävä, ystävällinen, lempeä ja rento, puuttuu epäkohtiin, tekee päätöksiä yhdessä henkilöstön kanssa.
Hyvä kotihoidon hoitaja:
Haluaa vaikuttaa, on kiinnostunut, haluaa osallistua päätöksentekoon ja hyväksyy vaikuttamismahdollisuudet.
Huolehtii osaamisesta, hyödyntää omia vahvuuksiaan, haluaa oppia uutta ja jakaa osaamistaan. Suhtautuu avoimesti ja hyödyntää teknologiaa.
Asennoituminen, on luotettava ja luottaa muihin, auttaa ja joustaa, omaa käytöstavat ja avoimen asenteen, hyväksyy omat ja muiden epäonnistumiset, on asiakaslähtöinen.