Henkilöstökysely asiakkaille tarjottaviin digipalveluihin liittyen ​

Webropol-kysely toteutettiin ammattilaisille  syksyn 2022- kevään 2023 aikana. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, miten perusterveydenhuollon henkilöstö suhtautuu sähköisten palvelujen tuottamisen laajentamiseen​. 

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueella digitaalisten / sähköisten palveluiden tuottaminen on vähäistä. Kyselyllä haluttiin saada käsitys siitä, miten henkilöstö suhtautuu sähköisten palveluiden tuottamiseen ja laajentamiseen. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarkoituksena oli osallistaa henkilökunta ja saada selville heidän näkemyksensä siitä, mitä digitaalisia palveluita voitaisiin alueellamme kehittää. Tämä valmisteleva työ liittyy vahvasti myös alueemme digistrategiaan, jonka tavoitteena on kehittää alueemme digitaalisia palveluita asukkaiden ja ammattilaisten hyväksi. 

Tavoiteltu muutos

Kyselyn vastauksilla tavoiteltiin tukea jo olemassa olevalle tiedolle kehittää sähköistä asiointia ja palveluita Pohjanmaan hyvinvointialueella. Sähköisen asioinnin lisäämisellä alueen asiakkaille tavoitellaan tyytyväisempiä asiakkaita ja henkilöstöresurssien kohdentamista niille tarkoitettuihin tehtäviin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kysely sähköisen asioinnin valmiuksista laadittiin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon esihenkilöille. Lisäämällä sähköistä asiointia on tarkoitus tuoda palveluita asiakkaita lähemmäksi (videovastaanotto) ja helpottaa asiointia.