Henkilöstön digiosaamisen kehittäminen
Henkilöstön kehittämissuunnitelmaan sisältyvällä digiosaamisen suunnitelmalla varmistetaan ja kohdennetaan oikein eri rooleissa työskentelevien ammattilaisten tarkoituksenmukainen digiosaamisen ja sen kehittämisen tuki.
Sähköisen ja etäasioinnin lisääminen on kansallinen tavoite ja digitaalisten palveluiden sekä sähköisten järjestelmien määrä sote-alalla kasvaa jatkuvasti. Digitaalisten palvelujen lisääminen edellyttää työntekijöiltä uutta osaamista sekä uudenlaista tapaa tehdä ja organisoida työtä. Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä.
Kehittämistyön aluksi haluttiin selvittää henkilöstön digiosaamisen nykytila ja laatia sen kehittämiseksi suunnitelma tuleville vuosille. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella on organisaation päästrategiaa tukeva digiohjelma, jossa digiosaaminen ja sen varmistaminen on määritelty yhdeksi painopisteeksi. Digiosaamisen kehittämissuunnitelma sisällytetään osaksi hyvinvointielueen henkilöstön kehittämissuunnitelmaa.
- Henkilöstö: nykytilan kartoitukseen osallistuminen
- Projektiryhmä:
- Koulutussihteeri: silta ja tiedon välittäjä kehittämistyöhön osallistuneiden välillä, käytännön asioiden koordinointi ja hyvinvointialueen yhteyshenkilö kehittämisprojektissa
- Koulutuspäällikkö: hyvinvointialueen koulutuspalveluiden asiantuntija
- Kehittämisasiantuntija: digiohjelman tavoitteet ja yhteys digikehittämishankkeisiin
- Asiantuntijat: nykytilakartoitus ja tulosten analysointi, kehittämissuunnitelman laatiminen yhdessä hyvinvointialueen projektiryhmän kanssa
Selkeä tavoitteen ja toimeksiannon määrittely sekä konkreettinen, aikataulutettu projektisuunnitelma. Säännöllinen viestintä henkilöstölle projektin eri vaiheista.
Pitkällä aikavälillä hyvinvointialueen henkilöstöllä on ymmärrys ja tietoisuus valituista digipalveluratkaisuista ja toimintamalleista ja se osaa tehokkaasti hyödyntää niiden tarjoaman potentiaalin palvelutuotannossa. Sähköisen asioinnin osuus kasvaa tasaisesti ja siten vapauttaa ammattilaisten resursseja mm. asiakkaiden henkilökohtaiseen ohjaamiseen ja palveluun.
Kehittämistoimenpiteiden jälkeen työntekijöiltä pyydetään palautetta (NPS, sisältö, saatavuus, hyödynnettävyys). Osaamiskartoitus toistetaan ja tulosten perusteella voidaan arvioida, onko digiosaamisen taso noussut.
Pitkällä aikavälillä ammattilaisten digiosaamisen kehittyminen kasvattaa organisaation sähköisen asioinnin osuutta.
- Työpajasarja ja digiosaamisen työkalupakin rakentaminen esihenkilöille perehdyttämisen, kehityskeskusteluiden ja päivittäisjohtamisen tueksi
- Digiosaamisen sisällyttäminen mm. perehdytysvaiheen työkaluihin ja kehityskeskusteluihin
- Perehdytys- ja itseopiskeluaineistojen tuottaminen ja ylläpito
- Kohdennettu täydennyskoulutus
- Käyttökoulutukset, infotilaisuudet, sisällyttäminen arkitoimintaan (esim. osastotunnit, kehittämispäivät)
- Digimentoritoiminnan ja -verkoston rakentaminen
- Digiosaamisen arviointi, seuranta ja mittaaminen yksilö-, toimialue- ja organisaatiotasoilla
Kohderyhmänä on koko hyvinvointialueen henkilöstö. Sähköinen osaamiskartoitus kohdennettiin kaikille työntekijöille ja sen tulosten perusteella laaditussa suunnitelmassa on huomioitu eri ammattiryhmät. Sekä osaamiskartoituksesta että digiosaamisen kehittämissuunnitelmasta on tiedotettu henkilöstölle esihenkilöiden, intranetin ja sisäisen uutiskirjeen muodossa sekä erilaisilla digikehittämisen foorumeilla.