Henkkarit kaikille -kampanja
Kampanjassa autetaan henkilöllisyystodistuksen hankkimisessa heitä, joilla sitä ei ole. Näin varmistetaan vahvaa tunnistautumista edellyttävien digipalvelujen käyttäminen itsenäisesti tai tuetusti.
Kampanjan toteutus on tärkeää sellaisilla alueilla, joilla ei ole henkilöllisyystodistuksen hankkimiseen tarvittavia palveluja lainkaan tai lähellä helposti saavutettavissa. Tällaisia alueita ovat maaseudun kunnat, varsinkin harvaan asutulla maaseudulla ja maakuntien laita-alueilla, kuntaliitosalueet sekä kaupunkien laitaosissa sijaitsevat lähiöt. Suurin osa Suomesta on harvaan asuttua maaseutua, jossa on pitkät etäisyydet fyysisiin palveluihin.
Edellä mainituilta alueilta niin yritysten kuin julkisetkin palvelut ovat heikentyneet tai hävinneet kokonaan keskittämisen ja/tai väestön ikääntymisen ja vähenemisen sekä palvelujen digitalisoinnin myötä. Hyvinvointialueilla on jo nyt käytössä erilaisia digipalveluita ja niitä kehitetään edelleen. Maaseudun ja em. alueiden asukkaille digitaalisten ja sähköisten palvelujen saatavuus lisää palvelutarjontaa.
Toimintamalli on kehitetty Osallisuudella uusia palveluratkaisuja ja hyvinvointia Pohjois-Savoon hankkeessa (OSPA). Hankkeessa on seitsemän kuntapilottia, joista kolmessa kampanja on toteutettu osana hanketta. Idea kampanjaan syntyi Vesannon kunnassa. Henkkarit kaikille -kampanja on helppo toteuttaa muissakin kunnissa tai hyvinvointialueilla. OSPA-hankkeen hallinnoija on Kehittämisyhdistys Mansikka ry, rahoittajia ovat Pohjois-Savon ELY, maaseuturahasto sekä Pohjois-Savon liitto, Pohjois-Savon kehittämisrahasto.
Ongelma: Vesannon kunnan digineuvonnasta vastaava henkilö havaitsi, että monelta kuntalaiselta puuttuvat pankkitunnukset ja he eivät pääse käyttämään vahvaa tunnistautumista edellyttäviä palveluja. Myös paikallisessa pankissa havahduttiin siihen, että merkittävällä osalla asiakkaita ei tunnuksia ole. Pankkitunnusten puuttumisen yksi syy oli, ettei asukkailla ole tunnusten saamiseen vaadittavaa henkilöllisyystodistusta. Aiemmin henkilöllisyyden saattoi osoittaa näyttämällä ajokorttia. Henkilökortin tai passin hankkiminen edellyttää passikuvaa ja tunnistautumista poliisiasemalla. Vesannolla ei ole valokuvaamoa, eikä poliisiasemaa, matka lähimpiin palvelupisteisiin naapurikuntiin on kymmeniä, jopa yli 100 kilometriä kunnan laita-alueilta ja julkista liikennettä ei ole (monelta puuttuu oma auto), niin henkilöllisyystodistuksen hankkiminen on lähes mahdotonta ja lisäksi monelle liian kallista.
Sama havainto pankkitunnusten puuttumisesta tehtiin useammassa muussakin Pohjois-Savon kunnassa. Vesannon lisäksi kampanja toteutettiin Tuusniemellä ja Tervossa. Tarve on ilmennyt laajemmin muissakin kunnissa ja maaseutualueilla. OSPA-hanke päättyy, joten tässä hankkeessa kampanjaa ei pystytä laajentamaan. Kehittämisyhdistys Mansikka ry on hakenut Pohjois-Savon hyvinvointialueelta yleishyödyllisen toiminnan innovaatioavustusta, jotta kampanjaa voidaan jatkaa.
Henkkarit kaikille kampanjan toteutus käynnistyi Vesannolla Osallisuudella uusia palveluratkaisuja ja hyvinvointia -hankkeen (OSPA) pilottiryhmässä. Pilottiryhmän ytimen muodostivat kirkko-pankki-kunta -yhteisöt. Ydinryhmä kutsui kampanjan toteutukseen mukaan yhdistyksiä sekä vapaaehtoisia. Ydinryhmä koordinoi toteutusta.
Toimijoiden roolit ja tehtävät
Viestintä ja kuljetukset kuntataajamaan
- kunta: joka kotiin jaettavan tiedotteen laatiminen, tiedon levittäminen kunnan viestintäkanavissa, kunnan asiointiliikenteen hyödyntäminen kylistä valokuvaukseen ja bussikuljetukseen tulevien asiakkaiden osalta
- yhdistykset: tiedotteen jakaminen kaikkiin talouksiin kunnan alueella
- vapaaehtoiset: vapaaehtoiset ja yhdistykset organisoivat kyydit kuntataajamaan niistä kylistä ja kunnan osista, josta ei ole asiointiliikennettä (valokuvaus, matka poliisiasemalle)
- OSPA-hanke: mediatiedottaminen, viestintä hankkeen viestintäkanavissa, lehti-ilmoituksen maksaminen
Valokuvaus
- pankki: tilat valokuvaukseen sekä henkilökuntaa avustamaan valokuvauksen toteutusta (esim. valtakirjojen monistus, asiakkaiden puhelinnumerojen kirjaaminen valokuvaajaa varten, asiakkaiden ohjaaminen kuvaukseen)
- kunta: yhteydenotto valokuvaajaan + aikataulusta sopiminen, avustaminen sähköisen hakemuksen täyttämisessä valokuvauksen yhteydessä (mikäli asiakkaalla jo olemassa olevat pankkitunnukset), yleinen ohjeistus ja neuvonta
- seurakunta (kirkko): avustaminen sähköisen hakemuksen täyttämisessä, yleinen ohjeistus ja neuvonta
- OSPA-hanke: tapahtuman valokuvaus ja mediatiedottaminen, avustaminen toteutuksessa
Bussikuljetus poliisiasemalle:
- kunta: aikataulun sopiminen poliisiaseman lupapalveluiden kanssa (erillinen asiointipäivä kampanjaa varten normaalien aukioloaikojen ulkopuolella - maaseudulla lupapalvelut eivät ole avoinna päivittäin tai välttämättä ei edes joka viikko), ilmoittautumisten vastaanotto bussikuljetukseen, henkilökuntaa mukana bussissa sekä poliisiasemalla avustamassa
- vapaaehtoiset (seurakunta): mukana bussissa sekä poliisiasemalla avustamassa
- OSPA-hanke: kuljetuksen kilpailutus ja hankinta, eväiden tilaaminen ja tarvikkeiden hankinta kahvinkeittoon, mukana bussissa sekä poliisiasemalla avustamassa, tapahtuman valokuvaus ja mediatiedottaminen
Bussimatkapäivä oli pitkä varsinkin heille, jotka lähtivät sivukyliltä jo aikaisin aamulla. Ydinryhmä selvitti, että poliisiasemalla oli mahdollista keittää kahvia. Matkalaisille tarjottiin jo bussimatkan aikana juomaa, poliisiasemalla eväät ja kahvia.
OSPA -hankkeen kahdessa muussa pilottikunnassa, Tuusniemellä ja Tervossa "Henkkarit kaikille" -kampanjat toteutettiin pääosin samalla tavalla. Molemmissa kunnissa jatkojalostettiin tapahtuman toteuttamista ja yhteistyökumppanuudet poikkesivat jonkin verran Vesannon mallista.
Tuusniemellä viestintä hoidettiin postin kautta joka kotiin jaetulla tiedotteella, jonka kunta maksoi. Valokuvaus toteutettiin kunnantalossa ja valokuvaukseen jaettiin vuoronumeroita, jotta kuvauksiin tulevat saattoivat käyttää odotusajan esimerkiksi kauppa-asiointiin. Matkalle Outokummun poliisiasemalle eväät sponsoroivat paikalliset K- ja S-kaupat sekä pankki ja OSPA-hanke. Eväiden valmistuksesta vastasi kunnan oma keittiö. Mukana työryhmässä oli myös hyvinvointialueen työntekijä.
Tervossa valokuvauspäivänä paikallinen yhdistys, Tervon Tekevät, avasi tilaan kahvion. Pankki tarjosi bussimatkalle eväät. Viestinnästä joka kotiin vastasivat yhdistykset.
"Henkkarit kaikille" -kampanjan kautta mahdollisimman moni kuntalainen saa henkilöllisyystodistuksen ja voi hankkia pankkitunnukset päästäkseen käyttämään vahvaa tunnistautumista vaativia digitaalisia palveluja. Digitaalisten palvelujen saatavuus lisääntyy joko omatoimisesti, digituen tai omaisten/läheisten avustamana.
Tuloksia Pohjois-Savossa
Vesanto: Valokuvaukseen yhden päivän aikana osallistui 80 henkilöä (n. 5 % asukkaista). Bussimatkalla mukana oli noin 30 henkilöä. Lisäksi osa saapui paikalle inva-takseilla. Bussimatkalle osallistuvat olivat pääosin ikäihmisiä. Valokuvaukseen osallistui useita nuoria ja työikäisiä, jotka pystyivät omatoimisesti tekemään sähköisen hakemuksen. Nuoret kertoivat, että tarvitsevat henkilöllisyystodistusta/pankkitunnuksia mm. yhteishakuun, kirjautuakseen Omakantaan ja avatakseen pankkitilin.
Tuusniemi: Valokuvaukseen osallistui 110 henkilöä (n. 5 % asukkaista) ja bussimatkalle noin 40 henkilöä.
Tervo: Valokuvaukseen osallistui 96 henkilöä (n. 7 % asukkaista) ja bussimatkalle yli 40 henkilöä.
Kaikissa kunnissa kysyttiin ikäihmisiltä käyttävätkö mukana olleet jatkossa digitaalisia palveluja. Vastaukseksi saatiin "kyllä, joko itsenäisesti opettelemalla tai läheisten avustamana". Myös joidenkin osallistujien omaiset kertoivat asioinnin helpottuvan, kun pankkitunnusten myötä sähköisen asioinnin valtuutus mahdollistui.
Pääasiallinen kohderyhmä: ikäihmiset, muita: nuoret, vammaiset, työikäiset, työttömät, maahanmuuttajat
Tuusniemellä tehdyn asukaskyselyn (jaettiin joka talouteen, vastausprosentti 37) perusteella 24 % kunnan asukkaista ei käytä lainkaan sähköisiä/digitaalisia palveluja. Vastaajista suurin osa oli ikäihmisiä, mutta myös muissa kohderyhmissä (mm. nuoret, työttömät) oli digittömiä. Tuusniemellä toteutetun kyselyn tuloksia voi soveltaa mihin tahansa pieneen pohjoissavolaiseen maakunnan laita-alueen kuntaan - OSPA-hankkeen pilottikunnissa digisyrjäytyminen nousi esiin monin tavoin eri yhteyksissä. Kampanjan pääasiallinen kohderyhmä olivat ikäihmiset. Tapahtumien yhteydessä todettiin, että muitakin kohderyhmiä tavoitettiin.
Sekä valokuvauspäivänä että poliisiasemalla jokainen joutui odottamaan vuoroaan, jopa useita tunteja. Silti odottaminen koettiin positiivisena: samalla kohtasi muita ihmisiä ja pääsi heidän kanssaan keskustelemaan. Kampanjan tapahtumat olivat osallistujille samalla kaivattua sosiaalista kanssakäymistä. Keskusteluissa ilmeni, että monet asuivat yksin ja kokivat yksinäisyyttä - eikä pelkästään ikäihmiset.
Henkilöllisyystodistuksen ja sen myötä pankkitunnusten saaminen koettiin myös yhtenä väylänä palvelujen parempaan saamiseen sekä mahdollisesti uusiin osallisuuden ja vuorovaikutuksen rakentamisen mahdollisuuksiin.