Hoidon ja palvelun suunnitelmallisuus, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on kehittää hoidon ja palvelun suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta hyvinvointialueella. Luodaan geneerinen malli, jonka avulla asiakkaan hoito ja palvelut toteutuvat suunnitelmallisesti sekä malli sen arvioimiseksi. 

Toimintaympäristö **

Toimintamallin sekä kansallisesti määritellyn THS-lomakkeen kehittäminen on aloitettu Soitessa RRF2-hankkeessa. Kyseessä on koko organisaation läpäisevä, lakiin perustuva työkalu. Se tarkoittaa, että terveydenhuollon ammattihenkilö on tarvittaessa velvollinen laatimaan asiakkaalle terveys- ja hoitosuunnitelman. 

Tahtotila käyttöönotolle oli koko organisaatiossa yhteinen ja käyttöönotto tapahtui 15.1.24 läpileikkaavasti koko hyvinvointialueella käsittäen sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon. 

Terveys- ja hoitosuunnitelma on tarkoitettu asiakkaan kokonaisvaltaisen hoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Terveys- ja hoitosuunnitelma laaditaan kaikille asiakkaille, joiden hoito edellyttää koordinoimista ja jotka hyötyvät tehdystä suunnitelmasta. Tällaisia ovat erityisesti pitkäaikais- ja monisairaat asiakkaat.

Suunnitelma laaditaan aina asiakkaan ja Soiten ammattilaisten yhteistyönä. Suunnitelman laatimiseen ja ylläpitämiseen voivat osallistua kaikki terveydenhuoltoa toteuttavat ammattilaiset, riippumatta toimintayksiköstä tai potilastietojärjestelmästä. Myös asiakas näkee oman ajantasaisen terveys- ja hoitosuunnitelmansa OmaKanta -palvelusta. Sekä asiakas, että ammattilainen savat suunnitelman luettuaan nopeasti käsityksen hoitoon liittyvästä kokonaistilanteesta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Osahankkeen tavoitteena on luoda kriittisiin, ennalta määriteltyihin asiakasprosesseihin palvelukuvauksia yhteistyössä eri alueellisten ja kansallisten toimijoiden kanssa. 

Hankkeessa kehitettävien toimien myötä asiakkaiden hoitoon ja palveluun pääsy paranee ja tehostuu, monialainen yhteistyö ja asiakaskeskeinen toimintatapa kehittyvät. Samalla ymmärrys ja toimintatavat hoidon ja palvelun suunnitelmallisuudesta lisääntyvät ja jalkautuvat osaksi hyvinvointialueen toimintaa ja perehdytystä.

Tavoitteena on, että hankkeen loputtua alueemme asukkaat saavat laadukkaasti, yhdenvertaisesti ja kustannustehokkaasti palveluntarvettaan vastaavat palvelut suunnitelmallisesti. Osallisuus huomioiden, kehittämistoimenpiteissä hyödynnetään myös kokemusasiantuntijatoimintaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas ja ammattilainen: Terveys- ja hoitosuunnitelma on lakisääteinen potilaan oikeus, joka tukee asiakkaan omahoitoa. Perussairauksien hoito ja hoidon jatkuvuus varmistuu terveys- ja hoitosuunnitelman myötä. Suunnitelman avulla voidaan välttää turhat yhteydenotot tai käynnit ja päällekkäiset tutkimukset. Lisäksi eri käyntejä voidaan yhdistää samalle kerralle. Tarkoituksena on kartoittaa asiakkaan kokonaisvaltainen tilanne ja ennaltaehkäistä perussairauksien pahenemista. Tilannetta tarkastellaan myös arjen osalta ja pyritään löytämään sen sujumiseen apukeinoja.

Organisaatio: Sujuvoittaa asiakkaan palveluprosessia ja -ketjuja, häiriökysyntä vähenee. Resurssien vapautuminen. Hoitokustannusten väheneminen.

Yhteiskunta: Mallin avulla myös julkisen sektorin, kansalaisjärjestöjen ja paikallisyhteisöjen toiminta on mahdollista nivoa osaksi asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvointia. Voimme kontaktoida muita palvelu- tai hoitotahoja, kuten mielenterveyspalvelut, kuntoutus tai kolmas sektori. Näin voidaan ennaltaehkäistä myös raskaimpiin terveyspalveluihin ajautumista. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjätiimiin kuuluvat osahankkeen kehittäjäkoordinaattori ja muiden osahankkeiden kehittäjäkoordinaattorit sekä hanketyöntekijät.

Kehittämistyön vahvana tukena hankkeen aikana on ollut myös hankkeen johto ja koordinaatio sekä organisaation johto.

Osahankkeen kehittäjäkoordinaattori ja vastuuhenkilö huolehtii osahankkeen kehittämistyön etenemisestä, kokoamisesta yhteen ja koko osahankkeen tavoitteiden saavuttamisesta. Hän huolehtii säännöllisistä palavereista, niiden asiasisällöistä, muistioista ja tarvittaessa osahankkeen tuotosten tiedottamisesta eteenpäin.

Kehittäjäkoordinaattori huolehtii tehtävästä kehittämistyöstä osahankkeen tavoitteiden suuntaisesti, tuo informaatiota osahankkeen palavereihin ja huolehtii esim. hankesalkkuraporttien kirjaamisesta omalta osaltaan.

Yhteiskehittäminen on ollut vahvaa tässä osahankkeessa ja sitä on tehty monialaisesti. Osahankkeessa on koottu moniammatillisia työryhmiä joiden kanssa on pohdittu prosessien ja ohjautumisen sujuvuutta, mittareita, vaikuttavuutta ja yhteistyötä asiakasrajapinnassa.

Benchmarking.... 

Jalkautuminen toimialueille....

Tavoiteltu muutos

LC terveys- ja hoitosuunnitelma käyttöönotto koko hyvinvointialueella:

  • Hoitotakuu toteutuu sekä hoidon ja palvelujen saatavuus paranee
  • Osaamisen yhdistäminen, yhteisten palvelupolkujen kehittäminen ja käyttöönotto, 
  • Yhteisiä asiakassuunnitelmia tehdään ketterämmin käyttäen pohjana terveysLC terveys- ja hoitosuunnitelmaa yhteisesti sovitun mallin mukaisesti 
  • Asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelun aiempaa oikea-aikaisemmin ja asiakaslähtöisemmin
  • Hoidon ja palvelun suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus on lisääntynyt läpileikkaavasti kaikissa palveluissa
  • Hoitohenkilöstön työaikaa säästyy toimintamallin avulla ja he pystyvät antamaan hoitoa nopeammin sen tarpeessa oleville
  • Henkilöstön työajankäyttö ja palvelujen kustannusvaikuttavuus tehostuvat sekä palveluprosessit nopeutuvat, ovat joustavampia ja kehittyvät
  • Asiakas saa monialaisesti tietoa palveluista, tuen mahdollisuuksista ja matalan kynnyksen ohjausta (sähköiset palvelut, robotiikka, henkilöstön asiakasohjauksen merkitys
  • Palvelujen monialainen yhteistyö ja asiakaskeskeinen toimintatapa kehittyvät
  • Digipalveluiden tehokkaampi hyödyntäminen palveluiden organisoinnissa ja asiakaslähtöisessä toiminnassa palveluiden saannin parantamiseksi ja alueellisen yhdenvertaisuuden lisäämiseksi
Muutoksen mittaaminen

Palveluketjujen määrä, käyttöönotettujen asiakassuunnitelmien määrä, henkilöstön kokemukset palveluketjutyöskentelyistä (palautekyselyt, Webropol-kysely toteutettu 9/23, joka uusitaan hankkeen lopussa kehittämistyön vaikuttavuuden arvioimiseksi)

Pitkällä tähtäimellä heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluun pääsy paranee ja kertynyt hoito-, kuntoutus- ja palveluvelka pienenee vuosittain hankkeen aikana ja osuus toteutuneista kiireettömän hoidon käynneistä, joissa saavutetaan seitsemän vuorokauden hoitoon pääsyn määräaika kasvaa vuosittain.

Toteutussuunnitelma

Organisaatiomme ammattilaisille kohdennettu kysely hoidon ja palveluiden suunnitelmallisuudesta toteutettiin 8/23. Kyselyn vastauksista nousi voimakkaasti esille yhteisen hoitosuunnitelmalomakkeen tarve. Toimintamallin edistämisen suunnittelu aloitettiin syksyllä 2023 monialaisesti. Terveys- ja hoitosuunnitelman käyttöönotosta päätettiin hyvinvointialueemme hallintoryhmässä 12/23. 

Koulutukset ammattilaisille aloitettiin hyvinvointialueellamme 2/23, ensimmäiset 6 kohdennettiin perusterveydenhuoltoon. Seuraavat 6 kohdennettiin koko organisaation ammattilaisille. Lisäksi jalkauduttiin yksiköihin pitämään face-to-face-koulutuksia. 

Sähköinen esitietolomake saatiin käyttöön heti käyttöönoton alussa, jonka koettiin helpottavan ammattilaisten työtä ja se auttaa asiakastakin jäsentämään kokonaistilannettaan ennen vastaanotolle tuloa.  Asiakkaita ja ammattilaisia on osallistettu toimintamallin kehittämiseen. Tarpeellisia muutoksia tehdään prosessiin kokemusasiantuntijan sekä ammattilaisten ehdotusten perusteella. 

Koulutuksia jatketaan non-stop -tyylisesti syksyllä ja viestintään sekä tiedottamiseen panostetaan. Lisäksi mietitään prosessin keventämistä, jotta saadaan tehtyjen THS määriä kasvamaan. Lisäksi kohdennetaan koulutuksia sekä THS-hyödyntämistä tiettyihin toimintoihin, jotta saadaan määrien kasvua nimenomaan pitkäaikaissairaiden ja monia palveluita käyttävien kohdalla. 

Syksyllä toteutetaan uusintakysely, jotta saadaan tietoa toimintamallin vaikuttavuudesta THS käyttöönoton myötä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Tämän hankkeen avulla vauhditetaan sosiaali- ja terveydenhuollon covid-19- pandemiasta elpymistä sekä edistetään asiakkaiden ja potilaiden palveluun ja hoitoon pääsyä korona-aikana heikentyneen hoito-, kuntoutus- ja palveluvelan purkamiseksi hoitotakuun ja määräaikojen puitteissa. Lisäksi kehitetään tavoitteellisesti palveluja heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Työntekijöiden toimintatapoja, osaamista ja työvälineitä kehitetään myös, jotta heidän on mahdollista toteuttaa työtään hoitotakuun ja palvelujen määräaikojen mukaisesti niin, että hoito-, kuntoutus- ja palveluprosesseihin pääsy on joustavampaa, nopeutuu ja niiden vaikuttavuus kasvaa. Kehittämistyö kohdentuu myös alueen kuntiin ja kolmanteen sektoriin, ja siinä hyödynnetään niiden hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita, jotka on nivottu osaksi monialaista hyvinvoinnin palvelukonseptia sekä hyvinvoinnin digitaalista palvelutarjotinta. 

Hankkeen keskeisimmät kohderyhmiä ovat alueen väestö, asiakkaat ja potilaat, monipalveluasiakkaat, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sivistystoimen ammattilaiset, kokemusosaajat, alueen kunnat ja järjestöt.  

Hankkeen valmisteluun on osallistettu monialaisesti eri sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ammattilaisia ja johtoa. Hankkeen käynnistyessä sen toteutuksen tarkempaan suunnitteluun on osallistettu asiakas- ja potilasnäkökulman saamiseksi  kokemusasiantuntijaa, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, kuntien ja kolmannen sektorin edustajia. Kehittämistyössä on ollut edustaja kokemustoiminnasta sekä sote-alan ja kehittämistyön eri tahojen toimijoita. 

Ratkaisun perusidea **

Terveys- ja hoitosuunnitelman käyttöönotto terveysLifeCaressa. Terveys- ja hoitosuunnitelma laaditaan osana hoidon suunnittelua kaikille,  joiden hoito edellyttää koordinoimista ja jotka hyötyvät suunnitelmasta. Näitä asiakasryhmiä ovat mm. pitkäaikaissairaat, monisairaat, paljon palveluja käyttävät ja asiakkaat joiden hoitoa toteutetaan usean yksikön toimesta. Terveys- ja hoitosuunnitelma on asiakkaan oikeus ja se laaditaan aina, kun asiakas itse sitä toivoo. 

Yhteisen asiakassuunnitelman toimintamalli (so-te). Yhteiseen asiakassuunnitelmaan kootaan kaikki asiakkaan tarvitsemat palvelut. Yhteinen suunnitelma voidaan laatia monipalveluprosessissa tai muussa tilanteessa, kun asiakkaan nähdään hyötyvän palveluiden koordinoinnista. Suunnitelma tiivistää ammattilaisten ja muiden sektoreiden yhteistyötä, kun vastuista sovitaan yhteisesti ja näin vältytään päällekkäiseltä työltä. Yhteinen asiakassuunnitelma on osa asiakkaan palveluihin ohjaamista ja väline asiakkaan palvelukokonaisuuden hallinnalle ja koordinoinnille. Pohjana käytetään te LC terveys- ja hoitosuunnitelmaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Määriteltiin käyttöönottoa koskevat yleiset periaatteet ja tavoitteet

  • kohderyhmä; kenelle toimintamalli on tarkoitettu
  • mitä käyttöönoton myötä tavoitellaan

Selvitettiin yhteistyötahot ja toimintatavat

  • hoidon- ja palvelujen tasot (perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito,  sosiaalipalvelut sekä mahdolliset ostopalvelut)
  • työnjako, hoidonporrastus, konsultaatiokäytännöt
  • toimintatavat, nykytila sekä tavoiteltu tila
  • työohjeet
  • asiakasohjeet
  • yhteistietokanavat ja yhteistyötietojen kuvaaminen
  • sidosryhmät, yhteistyötahot
    • yhteinen näkemys, yhteistyö ja toimintatavat

Kartoitettiin käytössä olevat sähköiset palvelukanavat, joita kohderyhmä voi hyödyntää

  • kohderyhmä
  • omahoito-ohjelmat
  • itsearviointi, mittarit ja seulat
  • tukimateriaalin hyödyntäminen ja linkittäminen
  • esitietolomakkeet

Selvitettiin lakisääteiset velvoitteet ja erilaiset suositukset, menetelmät

  • mitkä lait vaativat huomiota työkalua käyttöönotettaessa
  • mitkä portaat organisaatiossa käydään läpi ennen käyttöönottoa

Määriteltiin asiakkaan polku ja prosessi

  • määriteltiin kokonaiskuvasta punainen lanka, prosessinomainen eteneminen tavoitteesta, toteutuksesta ja tuen, hoidon- ja palvelun toteutumisesta. Muista asiakasnäkökulma!
  • kuvattiin prosessi jäsennellysti -> tarpeesta kohti tavoitteeseen ja toteutuksesta toteutumiseen

Toimintamallin arviointi yhteistyökumppaneiden kanssa

  • tarkista prosessin asiasisällöt toimijoiden kanssa lisäksi varmista yhteistyö/moniammatillinen arvioinnin mahdollisuus, konsultaatio ja jatkohoidon varmistaminen
  • palaute, tarkista ja pyydä palautetta prosessin asiasisällöistä asiakkaalta
  • kartoita prosessin osallistujien ammattilaisten osaamisen vahvistamisen tarve
  • vahvista prosessin osallistujien osaamista ja yhteistyötä sekä verkostoitumista sekä sisäistä viestintää

Viestintä

  • markkinoi asukkaita, henkilöstöä ja verkostoja
  • pyydä käyttäjäpalautetta prosessista

Tiedolla johtaminen

  • määritä ja varmista yhteistyössä toimintamallin omistajuus (omistajuuden tehtävät mm. säännöllinen päivittäminen ja kehittäminen)
  • hyödynnettävyys hoidon- ja palveluiden kehittämisessä, suunnittelussa ja päätöksen teossa

Terveys- ja hoitosuunnitelman käyttöönottoa edistetään jalkautumalla yksiköihin, tiedottamalla ja kouluttamalla henkilökuntaa. 

Soitelaisten intraan on koottu kattava tietopaketti ammattilaisen työpöydälle, josta löytyy kaikki tarvittava perehdytysmateriaali. 

Terveys- ja hoitosuunnitelmakoulutuksia on pidetty tähän mennessä yhteensä 12 kertaa Teamsin välityksellä.  Osallistujapalaute on ollut myönteistä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Prosessin sujumisen kannalta ammattilaisen ja asiakkaan yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää. Sähköisiä eEsitietolomakkeita kannattaa hyödyntää, sillä se helpottaa ammattilaisen työtä ja kirjaamista. Prosessille on myös aina nimettävä omistaja, sillä juurtumista ei muuten tapahdu. 

Koulutuksiin on panostettava ja järjestettävä niitä aina tarpeen mukaan. Tiedotus ja viestintä tämän lisäksi juurruttamisvaiheessa hyvin tärkeää.

Prosessia on tarkasteltava uudelleen, mikäli tarvetta ilmenee. Joskus prosessin keventäminen on paikallaan, jotta saadaan toimintamallista sujuva ja ammattilaisten arjessa sellainen, että siitä tulee tapa. 

Terveys- ja hoitosuunnitelmalomake ei aina toimi täysin ongelmitta. Yhteistyö sovellustuen sekä TietoEvryn kanssa on ensiarvoisen tärkeää. 

THS ei vielä täysin toimi so- ja te-asiakkuuksien näkökulmasta. Soitessa käytämme THS-lomaketta kuitenkin monialaisessa neuvottelussa tehtävän yhteisen suunnitelman pohjana. Tämä ei kuitenkaan poista muiden ammattilaisten lakisääteistä velvollisuutta kirjata omiin järjestelmiinsä olennaisia asioita. 

Mitään ikä- tai yksikkökohtaisia rajoitteita ei ole THS käytölle. 

On myös muistettava, että hoitovastuussa oleva taho kirjaa hoitolinjaukset tai -suunnitelman tai päivittää THS-lomakkeen aina, kun niihin tulee muutoksia. THS ei automaattisesti kokoa tietoja yhteen. 

Tämän toimintamallin mukaan toimien, kun THS on tehty, asiakas tietä olennaiset ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen keinot sekä hoito- ja palvelumahdollisuudet, jotka edistävät asukkaan terveyttä ja hyvinvointia. Asukkaan hakeutuessa riittävän ajoissa tuen tai hoitoon ja palveluun voivat hoitokustannukset vähentyä ja asukkaan terveys, hyvinvointi ja turvallisuus voivat vahvistua.

Toimintamalli on asiakaslähtöinen ja suunnattu hyvinvointialueemme asukkaille. Siinä korostuvat tietoisuus palveluista, niiden saatavuus ja asiakkaan oma osallisuus terveyttä ja hyvinvointia edistävissä toimissa. Toimintamalliin sisältyy kattavasti tietoutta varhaisesta tuesta ja palveluista sekä hoidosta yli sektorirajojen monipuolisesti huomioiden eri toimijat hyvinvointialueella, kunnissa, järjestöissä sekä digitaalisten palveluiden hyödyntämisen paikallisesti ja kansallisesti. Tavoitteena on vahvistaa asukkaiden omaa panostamista terveyteen ja hyvinvointiin. Toimintamalli on oiva keino palveluiden yhteensovittamiseen.

Koska toimintamallissa on kyse geneerisestä mallista, voidaan kyseistä toimintamallia hyödyntää laajasti eri hyvinvointialueilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Ammattilaisille suunnatut koulutukset ovat olleet tärkeässä osassa toimintamallin jalkauttamista käytäntöön. Saimme käyttöön sähköisen esitietolomakkeen, joka helpottaa ammattilaisen työtä sekä kirjaamisen että tiedonkeruun suhteen. 

Resurssien ollessa niukat varsinkin perusterveydenhuollossa, on tullut esille minimikirjauskriteereiden laadinta ja sen myötä prosessin tarkastelu uudelleen. Koetaan, että THS laadintaa varten varattava 60 minuutin aika hoitajalle voi olla jossain yksiköissä mahdottomuus. 

Asiakkailta ja ammattilaisilta tullaan keräämään palautetta arvioinnin ja kehittämistyön tueksi. Käyttäjäpalautteessa mitataan tiedollista sisältöä ja palveluihin ohjautumista.