Hoidon jatkuvuusmalli mielenterveysasiakas sosiaali- ja terveyskeskuksessa Pohjois-Pohjanmaan hva, Sujuvat-palvelut valmennus ( RRP, P4, I1)

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuella Oulussa Tuiran ja Kontinkankaan sosiaali- ja terveyskeskuksissa terveyden - ja sairaanhoidon palveluiden ja mielenterveyspalveluiden monipalveluasiakkaiden hoidon jatkuvuuden kehittäminen yhteistyössä. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmassa on asetettu tavoitteeksi, että mielenterveys- ja päihdepalveluita on saatavissa sote-keskuksista. Asiakas on kaikessa toiminnassa keskiössä ja on aktiivinen toimija. Hyvinvointialueen tavoitteena on ennaltaehkäisevän perustason hoitoon pääsyn paraneminen ja nopeutuminen. Järjestämissuunnitelmassa luvataan avun saaminen yhdellä yhteydenotolla.  Mielenterveysasioissa ajan voi varata työntekijälle oman sote-keskuksen kautta ja lyhytaikaista keskusteluapua on saatavilla nopeasti, kun sitä tarvitsee. Palveluita tarjotaan moniammatillisena ja monialaisena yhteistyönä. 

Pohteen sosiaali- ja terveyskeskuksissa rakennetaan toimintamalleja sellaisiksi, että ne tukevat paremmin ammattilaisen ja asiakkaan välisen hoitosuhteen jatkuvuutta. Hoitosuhteen jatkuvuus turvataan nimeämällä asiakkaalle omalääkäri, omahoitaja tai molemmat. Hoidon jatkuvuusmalliin siirryttäessä pitkäaikaiset asiakassuhteet huomioidaan pitämällä pysyvät hoitosuhteet voimassa. Hoidon jatkuvuusmalli koskee kiireetöntä hoitoa. Kiireellisessä vastaanottotyössä hoidon jatkuvuutta ei pystytä aina huomioimaan, vaan siinä hoito tapahtuu asiakaskohtaisesti oikean ammattilaisen toimesta. Pohteen alueella myös kehitetään ammattilaisten välisiä konsultaatiokäytäntöjä hoidon jatkuvuus huomioiden ja tiivistetään kuntoutuspalvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen ja terveyden- ja sairaanhoidon palvelujen yhteistyötä sote-keskuksissa. Uusien toimintamallien tavoitteena on sujuvampi moniammatillinen yhteistyö, tiimityön hyödyt ja parempi diagnostiikka ja hoidon koordinaatio. 

Kestävän kasvun ohjelman RRP2- hankkeessa tavoitteena on parantaa hoitoon pääsyä ja palveluiden saatavuutta. 

Kehitettävää toimintamallia pilotoidaan Oulussa Tuiran ja Kontinkankaan sote-keskukissa. Tuiran sote-keskuksen väestömäärä on 63 300 asukasta ja Kontinkankaan 83 500. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Potilaan hoidon jatkuvuudessa palvelualueiden yli oli haastetta. Moniammattillisesta tiimistä puuttui mielenterveys- ja päihdetyön henkilöstö. Ammattilaiset eivät löytäneet toisistaan vastinparia eri palvelualueiden välillä. Palvelualueilla (terveyden -ja sairaanhoito sekä mielenterveyspalvelut) oli erilaiset tiimijaot, jotka eivät mahdollistaneet selkeää hoitosuhteen jatkuvuutta palvelualuiden välillä. Konsultaatiokäytänteissä ei ollut selkeää ohjeistusta, mikä teki konsultaatioista haastavaa. 

Potilas ei tiennyt mihin ottaa yhteyttä, hän joutui olemaan yhteydessä useampaan paikkaan, yhden luukun periaate ei toiminut. Potilas ei tiennyt tuliko hänen asiansa hoidettua yhteydenoton jälkeen ja kuka hänen hoidostaan vastaa. Potilaat eivät saa heille kuuluvaa palvelua riittävän ajoissa. Hoitotakuu ei toteudu. 

Asiakkaista Oulussa perustason mielenterveyspalveluihin Tuiran sote-keskuksen alueella 75 % ja Kontinkankaalla 85 % jonottivat yli 3 kuukautta. Mielenterveys - diagnoosit terveyden- ja sairaanhoidon vastaaotoilla LifeCare-raportti: Tuira 2843 ja Kontinkangas 2942. 

Asiakas hakeutuu sote- keskukseen terveyden- ja sairaanhoidon hoitajan hoidontarpeen arvioon. Asiakas ohjautuu vaihtelevasti kiireellisyyden ja alueen palvelurakenteen mukaisesti suoraan vastaanotolle tai asian edistämistä jatketaan puhelimitse joko terveyden- ja sairaanhoidon palveluissa (hoitaja/lääkäri) tai mielenterveyspalveluissa hoidon tarpeen arviohoitajalla . Asiakas ohjautuu tarvitsemiinsa palveluihin eri käytänteiden mukaan. Hoidon tarpeen arvioin jälkeen asiakas joutuu odottaamaan mielenterveyspalveluiden hoitointerventioihin pääsyä. Mielenterveyspalveluiden portailla 1-3/4 yleislääkäri vastaa hoidosta. Ammattilaisilla on tarve konsultoida ammattilaisten välillä hoidon toteuttamisen ja suunnittelun näkökulmasta.      

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitettävän toimintamallin kohteena on sote-keskuksen hoidon alkuvaiheessa oleva mielenterveysasiakas. 

ARVOVIRTAKUVAUS  MIELENTERVEYSPOTILAS SOSIAALI- JA TERVEYSKESKUKSESSA

Aikuinen asiakas havaitsee mielenterveysongelman. Hän on yhteydessä sote-keskukseen puhelimella, chatin kautta tai hän menee sote-keskuksen kivijalkaan infoon tai akuuttiin. Hän voi myös ottaa ongelmansa puheeksi jonkin sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolla. Yhteydenoton ottaa vastaan sote-keskusken vastaanoton sairaanhoitaja, joka tekee alustavan hoidon tarpeen arvion ja tunnistaa asiakkaan ongelman. Vastaanoton hoitaja voi konsultoida tiimilääkäriä tai psyk.hta hoitajaa. Kiireellissä tilanteissa asiakas ohjataan akuuttilääkärin vastaanotolle, hän voi saada myös puolikiireellisen ajan lääkärille. Psykiatrinen hta-hoitaja voidaan joissakin tilanteissa pyytää käymään akuuttivastaanotolla, aina tämä ei ole mahdollista. 

Kiireettömissä tilanteissa vastaanoton hoitaja ohjaa asiakkaan täyttämään Terapianavigaattorin ellei hän ole jo sitä itsenäisesti täyttänyt. Asikas ohjataan psykiatrisen hoidon tarpeen arviohoitajalle ensijäsennykseen tarkempaa arviota varten. Asiakkaan tiedot laitetaan psyk. HTA-ajanvarauskirjalle ja hänelle soitetaan 1-3 vrk kuluttua. Psykiatrisen hta-hoitajan tarkempi arvio tehdään puhelimitse, arvio kestää 35-90 min. Asiakas ei tiedä milloin hänelle soitetaan eikä hän osaa valmistautua hoidon tarpeen arvioon puhelimitse. Asiakkaan kanssa sovitaan uusi soittoaika, mikäli soitettu ajankohta ei hänelle käy. Asiakkaan asia voi hoitua ensijäsennysajalla eikä hän tarvitse muuta hoitoa, hän voi saada uuden ajan psyk.hta-hoitajalle tai hänet ojataan lyhytinterventioihin 1-2 portaan hoitoihin, odottamaan mielenterveyspalveluihin pääsyä 3-4.portaan hoitoihin tai ohjataan kolmannen sektorin toiminnan pariin. Psyk. HTA hoitaja voi kunsultoida lääkäriä, psykiatria tai muita ammattilaisia. Mielenterveyspalveluissa 2-3 portaan hoitoihin on pitkät jonot ja riskinä on, että asiakas hakeutuu hoitoon saman asia vuoksi uudestaan. Jonotusaikana hän ei saa tarvitsemaansa tukea. Potilas voi myös palautua mielenterveyspalveluista takaisin psyk.hta hoitajalle, mikäli erikoissairaanhoidon kriteerit eivät täyty. Tarvitaan sujuvampi tapa asiakasohjautuvuudessa. 

Lääkäri antaa tarvittaessa kontrolliajan/soiton lääkärille, joka voi ensikontaktin jälkeen vaihtua, mikäli asiakas on käynyt akuuttilääkärin vastaanotolla. Lääkärin vastaanotolta potilas ohjautuu psykiatrisen hoidon tarpeen arviohoitajalle, joka tekee potilaan kanssa hoitosuunnitelmaa ja ohjaa eteenpäin. Tässä vaiheessa lääkäri ei tiedä, miten potilaan hoito jatkuu ja kuka on omahoitaja ( asiakkaan ollessa jo mielenterveyspalveluiden hoidossa).  Psyk.hta hoitajan työ painottuu hoidon tarpeen arvioon, matalan kynnyksen vastaanottoihin on vähän resursseja. Jatkokontakti voi olla myös vastaanoton sairaanhoitajalla.  Hoidon aloittanut lääkäri tarvitsee tiedon miten potilaan hoito jatkuu, kun hän on lähettänyt potilaan tarkempaan arvioon psykiatriselle hoidon tarpeen arviohoitajalle.  

Huomioitavaa: kun asiakas on suoraa yhteydessä Mielenterveys chatin kautta, saa hän heti kontaktin psykiatriseen sairaanhoitajaan, joka tekee hoidon tarpeen arvion, ensijäsennyksen ja matalan kynnyksen lyhytinterventio alkaa nopeasti.

JUURISYYANALYYSI

Ongelma: Miten minua Hoidetaan?

  • Ympäristö/Organisaatio:
  1. Moniammatilliset tiimit: tehtävänjako on epäselvä, yhteiset pelisäännöt puuttuvat. Ei tiedetä toisten ammattilaisten osaamista. Työskennellään liikaa itsekseen, moniammatillisuus puuttuu. 
  2. Vaihtuvuus hankaloittaa vastuutyöntekijöiden nimeämistä.
  3. Perusterveydenhuollon laaja-alainen hoito vs.esh sairaskeskeinen hoito. Osaamisen kohdentaminen/hyödyntäminen.Otetaanko max.hyöty irti. 
  • Koneet, laitteet, ohjelmistot:
  1. Eri tietojärjestelmät terveys/sosiaalitoimi
  2. Soitonsiirto: viesti oikealle henkilölle
  3. Potilaan yhteydenpitokanavat hoitaviin henkilöihin
  4. Potilastietojärjestelmä hidas, useita eri ohjelmia, ei mahdollista sijaisen merkkaamista. Hoitosuunnitelmia ei hyödynnetä.  Omahoitaja merkkaaminen.
  • Materiaalit, tilat
  1. Työntekijät eri puolilla taloa, vaikea saada yhteyttä, vastaanottohuoneet eivät ole henkilökohtaisia.
  • Työyhteisö ja osaaminen
  1. Liian isot työyhteisöt- kommunikaatio hankalaa
  2. Järjestöjen hyödyntäminen: kokemustoimijat /vertaistukihenkilöt yhteistyötä ei ole
  3. Ovenrako konsultaatio ongelmallista, ei tunneta toisia. Omahoitaja-omalääkäri yhteistyöstä puuttuu psyk.sh.
  4. Vastaanoton hoitajilta puuttuu menetelmät/ työkalut mielenterveyspotilaidenkohtaamiseen
  • Kysyntä ja asiakas
  1. Tarjotaan hoidon tarpeen arvioita ratkaisuksi, hoito pysähtyy tähän
  2. Potilaat laitetaan jonoon, mitä tilalle?
  3. Resurssit este asiakkaan oikea-aikaiselle hoidolle
  4. Tehty suunnitelma ei toteudu, esim. kontrollikäynnit 
  • Toimintatapamme (prosessit)
  1. Vastuutyöntekijää ei tiedetä
  2. Lääkäri ei ota vastuuta potilaan hoidosta
  3. Vastinpareja/hoitavaa tiimiä ei ole
  4. Prosessit liian epäselviä, monimutkaisia, pompottelua
  5. Epätietoisuutta kuka tekee mitä tekee: prosessi on epäselvä asiakkaalle.
  6. Lääkäri vaihtuu akuutista vastaanotolle
  7. Hoitosuunnitelma potilas vai organisaatiolähtöinen?
  8. Toimintatavoissa eroa: ei toimita annettujen ohjeiden mukaan. esim. ohjaaminen lääkärille? 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
  • Terveyden ja sairaanhoidon palvelut: apulaisylilääkäri, yleislääkäri, vastaanoton hoitajat (2)
  • Mielenterveyspalvelut: alueelliset mielenterveyspalvelut sairaanhoitajat (2), psykiatrisen hoidon tarpeen arviohoitaja (1)
  • Kokemustoimija
  • RRP2 Hoidon jatkuvuushanke Mipä-osion projektisuunnittelija

Toimintamallin omistajuus: terveyden ja sairaanhoidon palvelut apulaisylilääkäri Tuira sekä Mielenterveyspalvelut vastuuyksikköpäällikkö Kontinkangas

Kokoontuu n. 1 x vk 1 tunti Teamsilla. Tarvittaessa työpajoja livenä pidempia aika. Osallistetaan kaikki mukaan, avoin keskusteleva ilmapiiri.

  • Täydennetty  Sujuvat palvelut kotitiimi: vastuuyksikköpäälliköt mt-palvelut, tarvittaessa ayl mielenterveyspalvelut, mielenterveyspalveluiden hoitaja ja psykiatriset hta-hoitajat tiimivastaava ja hoitaja, projektisuunnittelijat RRP2 Mipä (2) ja Tesa(2-3), projektipäällikkö. Tarpeen mukaan kutsutaan eri asiantuntijoita mukaan.
  • Sosiaalipalvelut eivät nimenneet edustajaansa 
Tavoiteltu muutos

POHJANTÄHTI TAVOITE: 

Mielenterveysasiakkaista 90 %  pääsee mielenterveyspalveluiden hoitoon 3 kk sisään vuonna 2027

Asiakas pääsee tarvitsemalleen ammattilaiselle oikea-aikaisesti ja sujuvasti. Saa tarvitsemansa palvelun. Prosessi on selvä. Hoitava henkilö/henkilöt ovat tiedossa. Konsultaatiot sujuvia. Lääkäri tietää miten potilaan hoito jatkuu mielenterveyspalveluissa.

IDEAALIPROSESSI:

  1. Työikäinen asiakas havaitsee mielenterveysongelman 
  2. Hoidon tarpeen arviointi ensikontaktissa ja nopea yhteys psykiatriseen sairaanhoitajaan kanavasta riippumatta
  3. Moniammatillisen tiimin muodostuminen: käynnit, soitot, roolien muodostuminen
  4. Asiakkaan asioita hoitaa tiimi: lääkäri, vastaanoton hoitaja, psykiatrinen sairaanhoitaja, päihdesairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, fysioterapeutti jne.
  5. Asiakkaan mielenterveysongelma on hoidossa

Asiakas ohjautuu yhdellä kertaa oikeaan paikkaan ja hän tietää kuka hänen hoidostaan vastaa. 

Tarvitaan tehtävänjaon selkeyttämistä eri palvelualueiden ammattilaisten välillä: 

  • Lääkäri-psyk.sh yhteistyö ja konsultaatiot 
  • Työnjako vastanoton sh- psyk.sh ja konsultaatiot
  • Lääkäri-psykiatri konsultaatiot

Asiakaspolku selkeäksi: 

  • akuuttivastaanotolta psyk.hta:lle tai päihdesairaanhoitajalle
  • Yleislääkäriltä psyk.sh:lle tai päihdesairaanhoitajalle

 

 

Muutoksen mittaaminen

Kyselyt Webropol

  • Sote-keskus lääkäreille ja vastaanoton hoitajille
    • Kartoitetaan sote-keskus lääkäreiden ja hoitajien ja psykiatristen sairaanhoitajien välisen yhteistyön sujuvuutta. Tarkastellaan tietämystä mielenterveyspotilaiden ensilinjan arviointiin sekä lievien mielenterveysoireiden hoitoon ja neuvontaan liittyvistä työkaluista.
  • Mielenterveyspalveluiden psykiatrisille hoitajille Tuiran ja Kontinkankaan tiimeissä
    • Kartoitetaan psykiatristen sairaanhoitajien ja sote-keskusten lääkäreiden ja vastaanottojen hoitajien välisen yhteistyön sujuvuutta
  • Psykiatriset hoidon tarpeen arviohoitajat sote-keskuksessa: 2 viikon ajan uusien asiakkaiden tarkastelu
    • Kuinka nopeasti asiakas sai psy.hta-hoitajan kontaktin, konsultaation ja jatkohoidon tarve
  • Asiakaskysely kevät 2024
    • Miten asiakas koki saamansa hoidon, mitä kautta hakeutui hoitoon, mitä sai ensimmäisellä yhteydenotolla, kuinka kauan odotti lääkärille tai psykiatriselle hoitajalle pääsyä, milloin psykiatrinen hta- hoitaja otti yhteyttä ja mitä sai ensikontaktin jälkeen.

Kyselyt toteutettiin kehittämisen aikana 2 kertaa ( kevät 2024 ja loppuvuosi 2024)

VÄLITAVOITTEET

•85 % psykiatriseen hoidon tarpeen arvioon tulevista on täyttänyt Terapianavigaattorin v.2024 loppuun mennessä. Tesan hoitaja on ohjannut asiakasta täyttämään terapianavigaattorin ennen tarkempaan psyk.hta hoitajan yhteydenottoa.

  • Terapianavigaattorin täyttäneet ennen psykiatrisen hoidon tarpeen arvion yhteydenottoa

•Asiakkaista 85% saa ensijäsennyksen psykiatrisen sairaanhoitajan tekemänä 3 vrk sisään yhteydenotosta v.2024 loppuun mennessä 

  • Yhteydenotosta ensijäsennyksen 3 vrk sisään saaneet

•Asiakas tietää miten häntä hoidetaan. Asiakas tietää hoitosuunnitelmansa.  Hoitosuunnitelma on käyty läpi potilaan kanssa. 

  • Tarvittavat seurantakontrollit on sovittu. 

•Lääkäri tietää keneen psykiatriseen sairaanhoitajaan on yhteydessä. Ammattilaisten välinen yhteistyö on sujuvaa, konsultaatiokäytännöt ovat selvillä. 

  • Kyllä-vastaukset nousevat lähtötilanteesta. 

•Psykiatrinen sairaanhoitaja tietää keneen lääkäriin hän on yhteydessä. Ammattilaisten välinen yhteistyö on sujuvaa, konsultaatiokäytännöt ovat selvillä. Hoitaja tietää miten voi konsultoida terveyskeskuslääkäriä. 

  • Kyllä vastaukset nousevat lähtötilanteesta.

•Terveyden- ja sairaanhoidon lääkärit ja hoitajat tietävät mielenterveyspalveluiden interventioista: Mielenterveyspalveluiden tarjoamat hoitomuodot ovat tesan tiedossa. Mielenterveystalon tuntemus lisääntyy.

  • En tiedä vastaus % pienenee lähtötilanteesta.

•Asikas saa tietoa kolmannen sektorin toiminnasta: Kolmas sektori tunnetuksi ryhmätoiminnoissa.

  • Ryhmätoiminnoissa mukana olevat asiakkaat ( tavoite täysi ryhmäkoko)

     

Toteutussuunnitelma

PDSA- SUUNNITELMAT

  • Ohjeistetaan terapianavigaattorin käyttö hoitajille ja lääkäreille
  • Mt-oirearvio chatiin ja puhelimeen hoitajien työn ja hta:n tueksi. Hoidon perusteet fi. käytössä.
  • Pilotoidaan tesan yhden tiimin ja psyk.hta kesken Kontinkankaalla suora ajanvarauksen antaminen
  • Hoitajille tarvittavat lisäkoulutukset mt-palveluista: yhteisessä tiimikokouksessa yleisinfoa hoidon porrastuksesta, terapianavigaattorista ja lyhytinterventioista. 
  • Tiimiytyminen: yhteisen työkokouksen järjestäminen terveyden- ja sairaanhoidon ja mielenterveyspalveluiden kesken sekä säännölliset kokoontumiset sovittu.
  • Henkilökunta tuntee Oulun 3. sektorin toimintaa: kolmas sektori mukaan ryhmätoimintoihin ja järjestöesittelyt sote-keskuksissa mielenterveysviikolla
  •  Lääkäri tietää miten hoito jatkuu mielenterveyspalveluissa. Lääkärin vastaanotolta psykiatriselle sairaanhoitajille siirtyminen. Asiakas tietää hoitosuunnitelmansa ja se on käyty läpi potilaan kanssa.
  • Mielitiimin ja psykiatrisen HTA-sairaanhoitajan lääkärin ja vastaanoton hoitajan välinen konsultaatio toimii. Selkeä konsultaatiomalli kiireettömät ja kiireelliset konsultaatio kuvattu. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakaslupaus:

Lupaamme sujuvaa ja selkeästi etenevää hoitoa mielenterveystesi haasteisiin. Hoitosi alkaa kolmessa vuorokaudessa. 

Kohderyhmänä on sote-keskukseen hakeutuva mielenterveysasikas. Asiakkaita on osallistettu tekemällä asiakaskysely. Kysely välitettiin Oulun Hyvän Mielen talon ja Mielenvireys ry:n toiminnassa oleville. Kysely kohdentui asiakkaille, jotka olivat hakeutuneet sote-keskukseen mielenterveysasioissa viimeisen kahden vuoden aikana. Kaksi vuotta rajattiin, koska Oulun sote-keskukissa on ollut mielenterveyspalveluiden psykiatriset hoidon tarpeen arviohoitajat tämän ajan. Aikaisemmin olivat psykiatriset sairaanhoitajat terveyskeskuksissa tekemässä matalan kynnyksen mielenterveystyötä. 

Tiimissä on ollut mukana kehittäjäasiakas, joka on osallistunut viikkopalavereihin sekä valmennuskertoihin. Hänen kautta on saatu saatu tietoa palveluprosessin toimivuudesta sekä asiakaskysely testautettiin mielenterveysjärjestössä toimivilla. Kehittäjäasiakas oli yhdessä ammattilaisten kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa Mielenvireys ry:n järjestöesittelyä sote-keskuksissa. Lisäksi hän oli suunnittelemassa ja toteuttamassa kokemustoimijan käyntikertaa masennusryhmässä.

Kohderyhmänä on myös Tuiran ja Kontinkankaan sote-keskusten terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden lääkärit ja hoitajat sekä Mielenterveyspalveluiden hoitajat. Henkilöstölle tehdyn maaliskuussa 2024 kyselyiden pohjalta tavoitteita täsmennettiin.  

Alkuvaiheen kyselyistä ilmeni seuraavaa: 

  • Psykiatrisen hoidon tarpeen arvion hoitaja sai yhteyden 47 % asiakkaista 1-3 vrk sisällä  
  • Ennen psykiatrisen hoidon tarpeen hoitajan vastaanottoa Terapianavigaattorin oli täyttänyt  40% asiakkaista.
  • Asiakkaista 57 % asia hoitui yhdellä psyk.hta-hoitajan vastaanotolla.
  • Mielenterveyspalveluiden lyhytinterventioihin ohjatui  24 %  asiakkaista. 
  • Psykiatrinen hoidon tarpeen arvio hoitaja konsultoi terveyden- ja sairaanhoidon lääkäriä Tuirassa 40 % ja Kontinkankaalla 10 %, terveyden-  ja sairaanhoidon hoitajaa molemmissa 10 %, psykiatria Tuirassa 10 % ja Kontinkankaalla 20 %, mielenterveyspalveluiden hoitajaa Tuirassa 10 % ja kontinkankaalla 40 %.
  • Psykiatriset sairaanhoitajat saivat varattua asiakkaalleen lääkäriajan ei juuri koskaan tai harvoin  61 %.
  • Psykiatrisista sairaanhoitajista 47 %  ei tiennyt miten voi konsultoida terveyskeskuslääkäriä.
  • Psykiatristen sairaanhoitajien ja terveyskeskuslääkäreiden sekä hoitajien  välisiä konsultaatiotapoja oli useita.
  • Terveyskeskuslääkäreistä 79 % ei tuntenut psykiatrista sairaanhoitajaan keneen voi olla yhteydessä asiakkaan asioissa. 
  • Terveyskeskuslääkäreistä 57 % on viestitellyt tai keskustellut ei koskaan tai harvoin psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa asiakkaan hoitoon liittyvässä asiassa.
  • Terveyskeskuslääkäreistä oli käyttänyt Mielenterveystalon ammattilaisten osiota potilastyössä ei koskaan tai harvoin Tuirassa 61 % ja Kontinkankaalla 81 %
  • Terveyskeskuslääkäreistä 50 % tunsi Mielenterveyspalveluiden hoidon porrastuksen jossain määrin.
  • Terveyskeskuslääkäreistä 51 % ei tiennyt mielenterveyspotilaiden hoidossa käytettyjä matalan kynnyksen interventioita ja niiden kestoa.
  • Vastaanoton sairaanhoitajat käyttivät useita ajanvarauskirjoja saadakseen yhetyttä psykiatriseen hoitajaan.
  • Vastaanoton hoitajista 85 % oli viestitellyt tai keskustellut ei koskaan/ harvoin/ joskus psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa asiakkaan hoitoon liittyvässä asiassa. 
  • Vastaanoton hoitajista 74 % oli ohjannut harvoin potilaan Mielenterveystalon omahoito-ohjelmiin. 
  • Vastaanoton hoitajista 38 % tunsi jossain määrin mielenterveyspalveluiden hoidon porrastuksen.
  • Vastaanoton hoitajista 79 % ei tiennyt mielenterveyspotilaiden hoidossa käytettyjä matalan kynnyksen interventioita ja niiden kestoa. 
  • Kysellyyn vastanneista asiakkaista jäi odottamaan hoidon jatkumista mielenterveyspalveluista Tuirassa 50 %ja Kontinkankaalla 10%. 
  • Vastanneista asiakkaista hoitoon pääsyä jonotti yli vuoden Tuirassa 66 % ja Kontinkankaalla 100% 
  • Asiakas ohjattiin kolmannen sektorin toimintaan Tuirassa 7 % ja Kontinkankaalla 20 % 
Idean valinta

Pilotoidaan 2 kk ajan terveyden- ja sairaanhoidon yhden tiimin ja psykiatrisen hoidon tarpeen arvio tiimin  kesken Kontinkankaalla suora ajanvarauksen antaminen psykiatriselle hoidon tarpeen arviohoitajalle.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Nykytilanteessa asiakas soittaa sote-keskukseen terveyden- ja sairaanhoidon hoidon tarpeen arvioon. sairaanhoitaja tekee ensimmäisen hoidon tarpeen arvion ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa tarkempaa arviota varten psykiatriselle hoidon tarpeen arviohoitajalle. Asiakaan asia laitetaan psyk.hta-ajanvarauskirjalle. Psyk.hta-hoitaja soittaa potilaalle lähipäivinä. Tehdyn kyselyn mukaan hoitajat eivät saa potilaaseen yhteyttä aina ensimmäisellä soitolla tai potilaan tilanteesta johtuen hänelle pitää soittaa uudestaan myöhemmin. Toimintatapa aiheuttaa viivettä asiakkaan tarkemman hoidon tarpeen arvioinnin aloituksessa ja vie hoitajien työaikaa. Sujuvampi tapa olisi, että terveyden- ja sairaanhoidon palveluista annetaan asiakkaalle aika, milloin psyk.hta hoitaja soittaa hänelle. 

Idean testaus asiakkaalla

Pilotin aikana toteutetaan asiakasseuranta erillisen excel-taulukon avulla. Psykiatriset hoidon tarpeen arviohoitajat täyttävät taulukkoa. 

Ratkaisun testaaminen
  • Pilotista päättäminen: Mt-johtotiimi 5/2024
  • Suunnittelupalaveri: projektisuunnittelija, psyk.hta vastuuyksikköpäällikkö ja tiimivastaava. Aikataulu ja työlista
  • Ajanvarauskirjojen muokkaus 6/2024
  • Terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden vahvistus pilotin ajankohdasta 8/2024
  • Excel- taulukon tekeminen 8/2024
  • Pilotista info: 8-9/2024
  • Pilotti alkaa 9/2024
  • Väliseuranta 9/2024: vastuuyksikköpäälliköt
  • Pilotti päättyy 11/2024
  • Pilotin tulokset_ terveyden- ja sairaanhoidon vastuuyksikköpäälliköt
  • Juurruttamisen päätös 11/2024

 

Kokeilun tavoitteet
  • Asiakkaan hoito alkaa sujuvammin eikä hän joudu odottamaan yhteydenottoa psyk.hta-hoitajalta. 
  • Asiakas saa Terapianavigaattorin ensijäsennysajan ensimmäisellä yhteydenotolla sote-keskukseen.

 

Kokeilussa opittua

Pilottiin käytetty aika oli liian lyhyt. Lisäksi yhden tiimiin potilaat olivat pieni kohderyhmä. Varatuille suora-ajanvausajoille ei ohjautunut potilaita, käytössä oli rinnalla myös entinen toimintatapa, jonka kautta asiakkaita ohjautui entiseen malliin. Ennen pilottia pelkona oli, että suora-ajanvaraus menee tukkoon. Näin ei käynyt.

Olisi tarvittu enemmän aikaa terveyen- ja sairaanhoidon toimijoiden perehdyttämiseen. Samaan aikaan otettiin käyttöön kehitetty Mipä-potilaan fraasipohja. Parempi olisi ollut, että terveyden- ja sairaanhoidon palveluissa olisi käytetty fraasipohjaa pidemmän aikaa, tämän jälkeen heitä olisi informoitu useamman kerran millaisia potilaita ohjataan suoraan ajanvaraukseen. 

Tarvitaan tiivis yhteistyö esihenkilöiden kanssa, jotta pilotin toimintamallin mukainen toiminta toteutuu. 

Ratkaisun perusidea
  • Hoidon tarpeen arviointi ensikontaktissa
  • Nopea yhteys psykiatriseen sairaanhoitajaan
  • Asiakkaan tarpeiden mukainen tiimi
  • Asiakkaan mielenterveysongelma on hoidossa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hoidon jatkuvuusmallin laajempaan käyttöönottoon tähtäävä kehittämistyö alkaa suunnittelu vaiheella. Suunnitteluvaiheeseen kuuluu ymmärryksen muodostaminen hoidon jatkuvuusmallin käyttöönotosta ja kehittämistyötä tekevistä yksiköistä. Kehittämistyötä tukevan materiaalin tuottaminen ja erilaisten verkostojen rakentaminen kuuluvat myös suunnitteluvaiheeseen. Yksikkötasolla suunnitteluvaiheessa kuuluu tunnistaa niin hoidon jatkuvuutta tukevat tekijät kuin ne tekijät jotka vaativat muutosta, jotta hoidon jatkuvuuteen päästään. 

Tärkeä osa kehittämistyötä on mielenterveyspalveluiden tiimimallin uudistaminen vastaamaan terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden tiimijakoa.  Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton edellys on, että ajanvarauskirjojen suunnittelu tukee hoidon jatkuvuutta. Myös muut toiminnan ja käytänteiden muutokset tukevat uuden toimintamallin  juurruttamista osaksi organisaatioiden toimintaa. 

Koko kehittämistyön ajan tehtyjä muutoksia arvoidaan ja kehitetään tarpeen mukaisesti. Kehittämistyön tavoitteena on luoda toimintamalleja, jotka jäävät käyttöön ja niitä kehitetään jatkuvasti myös hankerahoituksen päättymisen jälkeen.  

Esihenkilöt tekevät yhteistyötä ja tarvittaessa johtoryhmät linjaavat asioita. 

Uuden toimintamallin vakiinnuttamista seurataan vielä kehittämisen jälkeen kehittäjätiimissä, jossa mukana hankkeen aikana olleet omistajat.

Muutosten levittäminen ja vakiinnuttaminen koko organisaatioon: Muistutetaan henkilökuntaa asioista, yhteiset palaverit eri ammattilaisten kanssa jatkossakin.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli viedään RRP4 hankkeessa Pohteen muihin sote-keskuksiin keskittyen sujuviin konsultaatiomalleihin, yhteistyöhön, hoidon tarpeen tunnistamiseen ja nopeampaan pääsyyn psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle.

Toimintamallin käyttöönotto vaatii tiivistä keskustelua eri palvelualueiden johdon ja henkilöstön kanssa. Mielenterveyspalveluiden johtoryhmissä on tärkeää linjata ja edistää hoidon jatkuvuuden asioita.

Konsultaatiomallit soveltuvat myös muiden palveluiden välille, kun käytössä on sama potilastietojärjestelmä.

Kokemusasiantuntija kannattaa pitää mukana jatkossakin palavereissa.

Mitä opimme:

  • Uusien käytäntöjen vieminen eteenpäin on hidasta ja hankalaa. Terveysasemissa paljon eroja. 
  • Hankala saada yhteyttä johtoon ja saada asioita eteenpäin, johto kiireinen. 
  • Muutos vaatii aikaa, toistot tärkeitä. 
  • Tuttuus tukee arjen työtä.
  • Huomattu hukkaa työssä ja asiakkaat ohjautuneet väärään paikkaan.
  • Ryhmässä olisi hyvä olla mukana myös johdon jäseniä, jotta asiat menisivät heti eteenpäin. Ryhmässä olisi hyvä olla mukana eri tason työntekijöitä (esim. kokemusasiantuntija, tesan hoitajat ym)
  • Ryhmätyöskentely on ollut toimivaa ja ohjeet olleet ymmärrettäviä. Asiat etenee.
  • Hyvä informointi tärkeää. Ryhmän jäsenet tietoisia projektin kulusta.
Liitteet
Kuva
Mielenterveysasiakas sote-keskuksessa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tavoitteiden pohjalta tehty webropol kysely toistettiin uudestaan loppuvuodesta 2024. Toimenpiteiden johdosta konsultaatiot selkiintyivät, tiedetään kuka on asiakkaan omahoitaja mielenterveyspaveluissa ja miten häneen saa yhteyden kiireettömissä asioissa. Mielenterveyspalveluissa osataan konsultoida omalääkäriä ajanvarauskirjojen kautta, jolloin työ tulee näkyväksi aikaisemman LifeCare viestintään verrattuna.  Mielenterveyspalveluiden interventiot tulivat tutummiksi.  Yhteistyöparani ja eri palveluiden välille muodostui "yhteistyön silta". 

Tulokset:

  • Mielenterveyspalveluiden tiimijako vastaa terveyden- ja sairaanhoidon tiimijakoa. Helpottaa asiakkaan hoidon ympärillä olevien moniammatillista yhteistyötä. 
  • Pohteella käytössä fraasi Mipä ja Adhd potilaan hoidon tarpeen arvio sote-keskuksessa
  • Käytössä sujuvat konsultaatiokäytänteet. Kiireettömät konsultaatiot menevät ajanvarauskirjojen kautta omalääkäreille. Hoitaja - hoitaja konsultaatio tapahtuu ajanvarauskirjojen kautta. Tiedetään miten kiireelliset konsultaatiot toimivat.  Mielenterveyspalveluissa hoidossa olevan potilaan asioissa terveyden ja sairaanhoidon palveluista konsultoidaan omahoitajaa, ei hoidossa olevan asiat psykiatriselle hta hoitajalle.
  • Yleislääkäri saa tiedon mielenterveyspalveluista miten hoito jatkuu/etenee sinne lähettämisen jälkeen.
  • Yhteinen tiimipalaveri terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden ja mielenterveyspalveluiden kesken pysyvää toimintaa.
  • Terveyskeskuksessa tiedään paremmin mielenterveyspalveluiden työn sisältö.
  • Kokemustoimija mukana masennusryhmässä.