Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Etälääkärivastaanotolla lääkäri tutkii asiakkaan etäyhteyksin hoitajan avustuksella etädiagnostiikkalaitteistoa hyödyntämällä. Toimintamallin avulla lisätään palveluiden saatavuutta ja nopeutetaan hoitoon pääsyä alueilla, jossa ei ole lääkäriä.
Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkouudistusta rakennetaan kohti vuotta 2026. Sen myötä Keski-Suomessa luovutaan pienistä, toimintavarmuudeltaan heikoista ja huonokuntoisista terveysasemista. Kyseisillä alueilla palveluiden saatavuus ja saavutettavuus taataan sähköisiä palveluita vahvistamalla ja palvelupiste toimintaa kehittämällä. Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton avulla turvataan lääkäripalvelua alueille, joissa lääkäriin pääsy on haastavaa.
Kohderyhmänä toimii Keski-Suomen terveyspalveluiden asiakkaat sellaisilla alueilla, joissa lääkäriin pääsy on haastavaa. Hoitaja-avusteista etälääkärivastaanottoa toteuttavat ammattilaiset ovat saaneet asiakkailta positiivista palautetta ja toimintaan ollaan oltu tyytyväisiä.
Hankkeen aikana on luotu kaksi eri asiakaskokemuskyselyä. Vuonna 2023 teetettyyn asiakaskokemuskyselyyn saatiin 263 vastausta. Kysymykseen saiko tarvittavan avun hoitaja-avusteisella etälääkärikäynnillä, asiakkaiden keskiarvoarvosana asteikolla 1-5 oli 4,5, eli kiitettävää. Vuonna 2024 teetettyyn asiakaskokemuskyselyyn saatiin 19 vastausta. Kysymykseen oliko tyytyväinen saamaansa hoitoon/palveluun, asiakkaiden keskiarvosana asteikolla 1-5 oli 4,9, eli kiitettävää.