Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Etälääkärivastaanotolla lääkäri tutkii asiakkaan etäyhteyksin hoitajan avustuksella etädiagnostiikkalaitteistoa hyödyntämällä. Toimintamallin avulla lisätään palveluiden saatavuutta ja nopeutetaan hoitoon pääsyä alueilla, jossa ei ole lääkäriä.

Toimintamallin nimi
Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etälääkärivastaanotolla lääkäri tutkii asiakkaan etäyhteyksin hoitajan avustuksella etädiagnostiikkalaitteistoa hyödyntämällä. Toimintamallin avulla lisätään palveluiden saatavuutta ja nopeutetaan hoitoon pääsyä alueilla, jossa ei ole lääkäriä.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-palvelut, terveysasemat sekä Koti- ja asumispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton prosessi
Kuvateksti
Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton prosessi

Tekijä

Essi Kurkinen

Luotu

29.03.2023

Viimeksi muokattu

16.08.2024
Ratkaisun perusidea

Keski-Suomessa hoitaja-avusteista etävastaanottotoimintaa on ollut käytössä vuodesta 2021 lähtien. Kestävän kasvun ohjelman toimenpiteillä mallinnetaan olemassa olevaa toimintaa yhdenmukaiseksi toimintamalliksi sekä hankitaan uusia etädiagnostiikkalaitteita, jotta toimintaa saadaan laajennettua. 

Toimintamallin kuvaamisella varmistetaan ammattilaisten osaaminen videovastaanottojen pitämiseen ja diagnostiikkalaitteiden käyttöön sekä yhdenmukaiset käytänteet toiminnan laajentamiseen.

Toimintamallin laajentamisen tarkoituksena on lisätä palveluiden saatavuutta erityisesti niillä alueilla, joihin lääkäriin pääsy on ollut haastavaa. Tavoitteena on, että asiakas saa hoitoa 14 vrk:n aikana tiukentuneen terveydenhuoltolain mukaisesti tai nopeammin.  

Hoitaja-avusteisella etälääkärivastaanotolla lääkäri työskentelee videopohjaisella etäyhteydellä hoitajan ja asiakkaan ollessa vastaanotolla. Hoitaja tekee asiakkaalle mahdolliset esitutkimukset ja käyttää tutkimuslaitteita ( otoskooppi, stetoskooppi, yleiskamera ja ihokamera), joista kulkeutuu reaaliaikainen tieto lääkärille. Avustavan hoitajan sekä tutkimuslaitteiden antaman tiedon ja erilaisten kameroiden avulla lääkäri pystyy tekemään diagnoosin ja hoitosuunnitelman etäyhteydellä.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkouudistusta rakennetaan kohti vuotta 2026. Sen myötä Keski-Suomessa luovutaan pienistä, toimintavarmuudeltaan heikoista ja huonokuntoisista terveysasemista. Kyseisillä alueilla palveluiden saatavuus ja saavutettavuus taataan sähköisiä palveluita vahvistamalla ja palvelupiste toimintaa kehittämällä. Hoitaja-avusteisen etälääkärivastaanoton avulla turvataan lääkäripalvelua alueille, joissa lääkäriin pääsy on haastavaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä toimii Keski-Suomen terveyspalveluiden asiakkaat sellaisilla alueilla, joissa lääkäriin pääsy on haastavaa. Hoitaja-avusteista etälääkärivastaanottoa toteuttavat ammattilaiset ovat saaneet asiakkailta positiivista palautetta ja toimintaan ollaan oltu tyytyväisiä. 

Hankkeen aikana on luotu kaksi eri asiakaskokemuskyselyä. Vuonna 2023 teetettyyn asiakaskokemuskyselyyn saatiin 263 vastausta. Kysymykseen saiko tarvittavan avun hoitaja-avusteisella etälääkärikäynnillä, asiakkaiden keskiarvoarvosana asteikolla 1-5 oli 4,5, eli kiitettävää. Vuonna 2024 teetettyyn asiakaskokemuskyselyyn saatiin 19 vastausta. Kysymykseen oliko tyytyväinen saamaansa hoitoon/palveluun, asiakkaiden keskiarvosana asteikolla 1-5 oli 4,9, eli kiitettävää.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hoitaja-avusteista etälääkärivastaanottotoimintaa on toteutettu Keski-Suomessa jo useamman vuoden ajan. Luotu toimintamallikuvaus viedään henkilöstön sisäiseen ohjepankkiin, josta se on kaikkien ammattilaisten hyödynnettävissä. Lisäksi toimintamallikuvaus viedään toimintaa toteuttavien ammattilaisten teams-kanavan kansioon. Toimintamallikuvausta myös esitellään ammattilaisille ammattilaisviestinnän sekä henkilöstöinfon kautta.  

Toimintamallille on sovittu omistajuus ja vastuuhenkilöt, jotka huolehtivat päivittämisestä ja toiminnan levittämisestä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hoitaja-avusteista etälääkärivastaanottotoiminnan laajentamisen myötä lääkärijonoja on saatu purettua. Toimintamallikuvauksen avulla on saatu mallinnettua toiminnan laajentamiseen yhdenmukaiset käytänteet.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on useamman eri toimialueen yhteistyötä, joten toimintamallin soveltaminen edellyttää yhteisten toimintakäytänteiden sopimista, selkeiden vastuiden määrittelemistä sekä omistajuuden sopimista. Toimintamalli on sovellettavin muutoksin laajennettavissa myös kuntoutuksen palveluihin, suun terveydenhuoltoon ja ympärivuorokautiseen hoivaan.

Kansikuva
Etälääkäri

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt