Hoitoon pääsyn seuranta
Hoitotakuun kiristyessä hoitoon pääsyn luotettava seuranta on tärkeää. Toimintamallin tarkoituksena on tuoda tilastot näkyviksi ja lisätä ymmärrystä niihin vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on julkaista vertailukelpoista hoitoonpääsytietoa.
Hoitoonpääsyn seurantaa säätelee Terveydenhuoltolaki, joka uudistaa hoitoon pääsyn määräaikoja 1.9.2023 alkaen. Hoitoonpääsyn tilastointia määrittelevät THL:n perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn kirjaamisohjeet, Kelan kansallinen koodistopalvelu, käytössä olevat useat eri potilastietojärjestelmät sekä organisaatioiden toimintamallit ja ohjeistukset.
Hoitoonpääsytilastot eivät ole olleet luotettavia Varsinais-Suomessa, sillä hoitoonpääsyn odotusaikaa ei ole pystytty laskemaan kuin murto-osasta kiireettömiä käyntejä. Raportointi on epäluotettavaa, koska tilastointi on ollut puutteellista ja potilastietojärjestelmissä on havaittu haasteita.
Hoitoonpääsyn tilastoinnin kehittäminen vaikuttaa koko Varsinais-Suomen hyvinvointialueen perusterveydenhuollon hoitotakuun seurannan toteutumiseen.
Tulevaisuuden Sotekeskus -hankkeen Raportoinnin kehittäminen projektin työntekijät ovat käynnistäneet hoitoonpääsytilastoinnin kehittämisen yhteistyön. Tukena on ollut vahvasti projektin ohjausryhmä. Kehittäjäverkostoon kuuluvat Varhan alueen sotekeskuksien hoidon tarpeen arviointia tekevät ammattilaiset ja heidän esihenkilönsä. Heidän kanssaan on käyty läpi raportoinnin nykytilaa ja toteutusta, ja opittu ymmärtämään tilastoinnin haasteita. Potilastietojärjestelmien pääkäyttäjien ja toimittajien asiantuntijoiden johdolla on potilastietojärjestelmäkohtaisia haasteita ja tilastointiin vaikuttavia tekijöitä. THL:n asiantuntijoilta on saatu runsaasti tärkeää ohjeistusta ja tukea kehittämistyöhön. Kansallisesta Tiedon laadun verkostosta on saatu vertaistukea, ja epäkohtia on pohdittu yhdessä.
Terveydenhuollon ammattilaisille suunnatussa alkukartoituksessa kävi ilmi, että hoitoonpääsyn tilastoinnin tarkoitusta ei täysin ymmärretty, ja ohjeet olivat puutteelliset. Kyselyn avulla havaittiin, että hoitoonpääsyn seurannasta kaivattiin lisää tietoa ja käytännön opastusta. Koulutuksen avulla on vahvistettu hoitoonpääsyn tilastoinnin tärkeyttä ja käytännön merkitystä.
Hoitoonpääsyn tilastointia halutaan parantaa, jotta voidaan luotettavasti laskea potilaan hoitoonpääsyn odotusaika. Luotettavan raportoinnin avulla on mahdollista seurata hoitotakuun täyttymistä.
Hoitoonpääsystä kertovia tunnuslukuja seurataan kuukausittain sekä avosairaanhoidosta että suun terveydenhuollosta. Tunnusluvut saadaan THL:n avohilmoraporttien hoitoonpääsytilastoista. Hoitoonpääsytilastot julkaistaan excel-taulukkoina kuukausittain tätä varten perustetussa teams verkostossa. Verkostossa on sotekeskusten esihenkilöitä, potilastietojärjestelmien pääkäyttäjiä sekä hoitotyön ammattilaisia. Tilastoissa käsitellään erikseen eri ammattiryhmien sekä fyysiset- että etäkontaktien hoitoonpääsystä kertovien käyntien määrät sekä odotusajat. Verkostossa käydään vapaata keskustelua asiaan liittyen ja ammattilaisilla on mahdollisuus kysyä projektityöntekijöiltä epäselvistä asioista.
Arviointikysymys: Paraneeko hoitoonpääsystä kertovat prosenttiluvut? Hankkeessa on asetettu tavoitteet, kuinka hoitoonpääsystä kertovat prosentit nousevat. Näitä seurataan kuukausittain. Julkaistut luvut kertovat suoraan siitä, onko kehittämistyö tuottanut tulosta.
Tehdyt toimenpiteet:
- THL:n hoitoonpääsyraporttien tutkiminen ja alueellinen vertailu
- kuntakohtaiset hoitoopääsystä kertovat palaverit
- potilastietojärjestelmäkohtaisten koulutusten järjestäminen ja niiden pohjalta kirjallisten ohjeiden teko
- info-videoiden julkaisu
- yhteydenpito yksiköihin, niihin jalkautuminen ja yksilöllinen kouluttaminen
- potilastietojärjestelmäkohtaiset työpajat, jossa mahdollisuus kysyä mieltä askarruttavista asioista
- tiivis yhteistyö potilastietojärjestelmien toimittajien kanssa, taustatietojen muutostyöt ja ongelmien ratkaisu yhdessä
- ongelmatilanteissa tiivis yhteistyö THL:n asiantuntijoiden kanssa
- jatkuva seuranta ja nopea reagointi mahdollisiin muutoksiin hoitoonpääsyluvuissa
- viestintä -> koko aiheesta tiedottaminen ja julki tuominen eri tilaisuuksissa ja asiayhteyksissä
Kohderyhmänä on ensisijaisesti kirjaamistyötä tekevät terveydenhuollon ammattilaiset, lähinnä hoidon tarpeen arviointia tekevät. Tarpeina on tunnistettu tiedon lisääminen ja sen merkitys, selkeät ohjeet, koulutus ja säännöllinen tietojen päivitys. Kohderyhmää on osallistettu järjestelmäkohtaisissa työpajoissa ja kuntakohtaisissa teamskeskusteluissa. Kohderyhmä on osallistunut ohjeiden laadintaan.