Höntsä -silta eteenpäin -hankkeessa kehitetty peli, jossa herätellään luovuutta, liikutaan ja pidetään hauskaa yhdessä! Joukkueittain pelattava Höntsä-peli koostuu kolmesta kategoriasta: liikunta-, luovuus- ja jokeritehtävät. Peli sopii erinomaisesti tukemaan ryhmäytymistä.

Toimintaympäristö **

Pelin tavoite on liikkua, herätellä luovuutta ja pitää hauskaa yhdessä! Se sopii hyvin esimerkiksi tukemaan ryhmäytymistä. Peli kannustaa helpolla tavalla luoviin ja liikunnallisiin menetelmiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Peli sopii kaikille luovien ja liikunnallisten menetelmien kehittämisestä kiinnostuneille ryhmille vapaa-aikaan, ohjaukseen ja ryhmäytymisen kehittämiseen.

Ratkaisun testaaminen

Yksi ryhmästä toimii pelinjohtajana. Pelinjohtajalla on iso rooli pelin tehtävien tuunaajana ja tehtäväsuoritusten vastaanottajana. Monessa pelikortissa pelinjohtaja saa päättää suoritettavan tehtävän tarkemman aiheen.

Pelinjohtajan kannattaa etukäteen tutustua kortteihin ja varata tehtävissä tarvittavat välineet esille:

  • kyniä ja peperia
  • sekuntikello
  • pompoteltava pallo
  • pelimerkit joukkueille

Korttien tehtävät on jaettu kolmeen erilaiseen kategoriaan: liikunta-, luovuus- ja jokeritehtäviin. Korttipakassa on myös tyhjiä kortteja, joihin voidaan keksiä uusia tehtäviä korttipakkaa täydentämään.

Ratkaisun perusidea **

Pisteet määrittävät sen, kuinka paljon pelilaudalla pääsee eteenpäin. Pelin voittaa ensimmäisenä maaliin päässyt joukkue. Voitto ei kuitenkaan ole pääasia, vaan mukava yhdessäolo. Pelin sääntöjä voidaan yhdessä sovitusti soveltaa.

Pelaaminen:

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Ihannekoko on 3-6 osallistujaa per ryhmä.

  • Pelin aloittajajoukkue arvotaan, esim. kivi/paperi/sakset –leikin avulla.
  • Pelilauta on väritetty korttien värien mukaan. Päästessään pinkkiin ruutuun joukkue nostaa sattumanvaraisesti luovuuskortin ja sinisessä ruudussa liikuntakortin. Keltaisessa ruudussa nostetaan jokerikortti. Violetissa ruudussa joukkue saa itse valita, minkä värisen kortin se nostaa.
  • Jokaiseen korttiin on merkitty tehtävän arvo, joka voi olla 1, 3 tai 6 pistettä. Jokainen piste vastaa yhtä montaa askelta pelilaudalla. Hieman helpoimmista tehtävistä saa vähemmän pisteitä ja vaativammista enemmän. Kortteihin on myös merkitty suoritusaika, jonka sisällä tehtävä tulee suorittaa.
  • Joukkueet suorittavat kaikki tehtävät pelinjohtajalle, joka on vastuussa tehtäväsuoritusten hyväksymisestä. Mikäli joukkue suorittaa tehtävän onnistuneesti, se pääsee peliruudulla eteenpäin yhtä monta askelta, kuin suoritetun tehtävän pistemäärä on. Jos tehtävän suorittaminen ei jostain syystä onnistu, joukkue ei pääse pelilaudalla eteenpäin. Pelinjohtajan hyväksyttyä tai hylättyä tehtävän, vuoro siirtyy seuraavalle joukkueelle.
  • Tuplanuoli-ruutuun päästessään joukkue saa uuden vuoron ja saa suorittaa heti uuden tehtävän. Mikäli uuden vuoron uusilla pisteillä joukkue pääsee seuraavaan tuplanuoliruutuun, he eivät saa uutta vuoroa heti edellisen tuplanuoli-ruudun jälkeen
Liitteet
Kuva
Värikäs Höntsäpelin logo. Logon alla näkyvät hankkeen totetuttajaorganisaatioiden logot.
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Pelin ovat kehittäneet Pekka Roilas (Urheiluopisto Kisakeskus) ja Judit Kemppilä (Suomen nuorisoseurat ry).