Höntsä -silta eteenpäin -hankkeessa kehitetty peli, jossa herätellään luovuutta, liikutaan ja pidetään hauskaa yhdessä! Joukkueittain pelattava Höntsä-peli koostuu kolmesta kategoriasta: liikunta-, luovuus- ja jokeritehtävät. Peli sopii erinomaisesti tukemaan ryhmäytymistä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Höntsäpeli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Höntsä -silta eteenpäin -hankkeessa kehitetty peli, jossa herätellään luovuutta, liikutaan ja pidetään hauskaa yhdessä! Joukkueittain pelattava Höntsä-peli koostuu kolmesta kategoriasta: liikunta-, luovuus- ja jokeritehtävät. Peli sopii erinomaisesti tukemaan ryhmäytymistä.

Toteutuspaikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja), Suomen Nuorisoseurat ry, Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry, Urheiluopisto Kisakeskus, Oulun Diakonissalaitoksen säätiö, Oulun seudun koulutuskuntayhtymä, Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Juhana Salminen

Luotu

27.04.2021

Viimeksi muokattu

01.10.2021
Ratkaisun perusidea **

Pisteet määrittävät sen, kuinka paljon pelilaudalla pääsee eteenpäin. Pelin voittaa ensimmäisenä maaliin päässyt joukkue. Voitto ei kuitenkaan ole pääasia, vaan mukava yhdessäolo. Pelin sääntöjä voidaan yhdessä sovitusti soveltaa.

Pelaaminen:

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Ihannekoko on 3-6 osallistujaa per ryhmä.

  • Pelin aloittajajoukkue arvotaan, esim. kivi/paperi/sakset –leikin avulla.
  • Pelilauta on väritetty korttien värien mukaan. Päästessään pinkkiin ruutuun joukkue nostaa sattumanvaraisesti luovuuskortin ja sinisessä ruudussa liikuntakortin. Keltaisessa ruudussa nostetaan jokerikortti. Violetissa ruudussa joukkue saa itse valita, minkä värisen kortin se nostaa.
  • Jokaiseen korttiin on merkitty tehtävän arvo, joka voi olla 1, 3 tai 6 pistettä. Jokainen piste vastaa yhtä montaa askelta pelilaudalla. Hieman helpoimmista tehtävistä saa vähemmän pisteitä ja vaativammista enemmän. Kortteihin on myös merkitty suoritusaika, jonka sisällä tehtävä tulee suorittaa.
  • Joukkueet suorittavat kaikki tehtävät pelinjohtajalle, joka on vastuussa tehtäväsuoritusten hyväksymisestä. Mikäli joukkue suorittaa tehtävän onnistuneesti, se pääsee peliruudulla eteenpäin yhtä monta askelta, kuin suoritetun tehtävän pistemäärä on. Jos tehtävän suorittaminen ei jostain syystä onnistu, joukkue ei pääse pelilaudalla eteenpäin. Pelinjohtajan hyväksyttyä tai hylättyä tehtävän, vuoro siirtyy seuraavalle joukkueelle.
  • Tuplanuoli-ruutuun päästessään joukkue saa uuden vuoron ja saa suorittaa heti uuden tehtävän. Mikäli uuden vuoron uusilla pisteillä joukkue pääsee seuraavaan tuplanuoliruutuun, he eivät saa uutta vuoroa heti edellisen tuplanuoli-ruudun jälkeen
Toimintaympäristö **

Pelin tavoite on liikkua, herätellä luovuutta ja pitää hauskaa yhdessä! Se sopii hyvin esimerkiksi tukemaan ryhmäytymistä. Peli kannustaa helpolla tavalla luoviin ja liikunnallisiin menetelmiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Peli sopii kaikille luovien ja liikunnallisten menetelmien kehittämisestä kiinnostuneille ryhmille vapaa-aikaan, ohjaukseen ja ryhmäytymisen kehittämiseen.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Pelin ovat kehittäneet Pekka Roilas (Urheiluopisto Kisakeskus) ja Judit Kemppilä (Suomen nuorisoseurat ry).

Kansikuva
Värikäs pelilauta pöydällä.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä