HUS eKonsultaatio
eKonsultaation avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta voi konsultoida videoyhteydellä erikoissairaanhoidon ammattilaista jo asiakkaan vastaanoton aikana.
Toimintaympäristö
- Digitaalinen alusta konsultaatioiden toteuttamiseksi auttaa laajan alueen toimijoita rakentamaan yhteisiä käytänteitä asiakkaiden ja potilaiden hoidossa yli organisaatiorajojen.
- Toimintamalli mahdollistaa laajan ammattilaisosaamisen hyödyntämisen asiakkaan/potilaan tai hoitavan ammattilaisen maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Tukee asiakkaiden/potilaiden yhdenvertaista hoidon tarpeen arviointia.
- eKonsultaatioiden avulla voidaan tukea eri ammattiryhmien tietotaidon kehittymistä, kun erikoisalan konsultin saa matalalla kynnyksellä keskustelemaan yhdessä yhteisen asiakkaan/potilaan tilanteesta.
- Tehokas toimintamalli säästää potilaiden ja ammattilaisten aikaa, kun niin sanottujen turhien lähetteiden, lähetekäsittelyn ja palautuvien lähetteiden määrä vähenee. Toiminta auttaa pääsemään nopeampaan diagnosointiin ja hoidon suunnitteluun, mikä säästää myös yhteiskunnan varoja.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
- Alkutilanne 2019
- Sähköisten ja paperisten lähetteiden kasvava määrä, suuri osa lähetteistä palautuu.
- Palautuvien lähetteiden ohjeiden tekemiseen kuluva ammattilaisten aika
- Suuret ja hallitsemattomat puhelinkonsultaatiomäärät
- Alueelliset palvelut vs. Uusimaa tasoiset
- Palveluketjujen katkonaisuus
- Monisairaiden hoidon vaativuus
- Kiire, viiveet ja odotusajat
- Sähköisten ja paperisten lähetteiden kasvava määrä, suuri osa lähetteistä palautuu.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
eKonsultaatioita kehitetään yhteistyössä HUSin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden kanssa säännöllisesti.
Työryhmään on koottu edustajia kaikilta Uudenmaan hyvinvointialueilta ja HUSin toimijoita.
- Säännölliset työryhmän tapaamiset ja uutiskirjeet
- Säännöllinen raportointi
- Kuukausittaiset koulutustunnit kaikille käyttäjille ja kiinnostuneille
- Koulutuskäynnit/infot yksiköissä Uudellamaalla ja HUSissa
- Viestintä ja markkinointi monikanavaisesti
Tavoiteltu muutos
- Asiakaslähtöinen tapa toimia ja rakentaa yhteistyötä yli organisaatiorajojen
- Tukea palveluketjuja
- Nopeuttaa hoidon optimointia ja hoitoon pääsyä
- Lisätään tietoisuutta/osaamista ja ymmärrystä toisten toimijoiden realiteeteista
- Moniammatillinen yhteistyö
- Halutaan tuoda hallittavuutta konsultaatioliikenteeseen: vähennetään puhelinkonsultaatioita, lisätään eKonsultaatioita
Muutoksen mittaaminen
eKonsultaatioista seurataan käyttömäärää palveluittain ja yksiköittäin reaaliaikaisesti.
Pidemmällä aikavälillä seurataan eKonsultaatio toiminnan vaikutusta palautuvien lähetteiden määrään ja läpimenoaikoihin.
Toteutussuunnitelma
- Juurruttamistyötä on jatkettava. Viestintä & markkinointi, asiaa on pidettävä esillä ja siitä on muistutettava koko alueella.
- Yhteisten ja alueellisten tavoitteiden seuranta.
- Jatkuva yhteistyö ja avoin dialogi toimijoiden välillä.
- Uusien eKonsultaatio palveluiden ja hyödyntämistapojen avaukset, ja niistä informointi.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
- Säännölliset käyttäjäkyselyt
- Yhteinen työryhmä ja erilaiset verkostot
- Osallistaminen toiminnan kehittämisessä
- Kertaalleen tehty asiakas/potilas kysely, nähdään tarpeellisena hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi asiakasraateja.