HUS eKonsultaatio
eKonsultaation avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta voi konsultoida videoyhteydellä erikoissairaanhoidon ammattilaista jo asiakkaan vastaanoton aikana.
Toimintamallin nimi
eKonsultaation avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta voi konsultoida videoyhteydellä erikoissairaanhoidon ammattilaista jo asiakkaan vastaanoton aikana.
eKonsultaation avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta voi konsultoida erikoissairaanhoidon ammattilaista jo asiakkaan vastaanoton aikana. Saman vastaanottokäynnin aikana saadaan erikoissairaanhoidon arvio asiakkaan tilanteeseen. eKonsultaatiossa hyödynnetään video-, ääni-, mobiili- ja chat-yhteyksiä, ja eri tiedostomuotojen jako on mahdollista.
eKonsultaatiot mahdollistavat uudella tavalla asiakkaan läsnäolon konsultaatiotilanteessa. Asiakas tulee kuulluksi ja on aktiivinen osapuoli hoitosuunnitelman rakentamisessa. Kuvayhteyden avulla myös statuslöydösten esittäminen helpottuu. Perusterveydenhuollolle eKonsultaatiot tarjoavat tukea päivittäiseen työhön ja kehittävät osaamista. Varhainen diagnostiikka hyödyttää myös erikoissairaanhoitoa ja vähentää lähetteiden käsittelyä.
Toimintaa kehitetään tiiviissä yhteistyössä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon toimijoiden kanssa. Samalla edistetään yhteisiä käytäntöjä asiakkaidemme hoidossa.
- Digitaalinen alusta konsultaatioiden toteuttamiseksi auttaa laajan alueen toimijoita rakentamaan yhteisiä käytänteitä asiakkaiden ja potilaiden hoidossa yli organisaatiorajojen.
- Toimintamalli mahdollistaa laajan ammattilaisosaamisen hyödyntämisen asiakkaan/potilaan tai hoitavan ammattilaisen maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Tukee asiakkaiden/potilaiden yhdenvertaista hoidon tarpeen arviointia.
- eKonsultaatioiden avulla voidaan tukea eri ammattiryhmien tietotaidon kehittymistä, kun erikoisalan konsultin saa matalalla kynnyksellä keskustelemaan yhdessä yhteisen asiakkaan/potilaan tilanteesta.
- Tehokas toimintamalli säästää potilaiden ja ammattilaisten aikaa, kun niin sanottujen turhien lähetteiden, lähetekäsittelyn ja palautuvien lähetteiden määrä vähenee. Toiminta auttaa pääsemään nopeampaan diagnosointiin ja hoidon suunnitteluun, mikä säästää myös yhteiskunnan varoja.
- Säännölliset käyttäjäkyselyt
- Yhteinen työryhmä ja erilaiset verkostot
- Osallistaminen toiminnan kehittämisessä
- Kertaalleen tehty asiakas/potilas kysely, nähdään tarpeellisena hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi asiakasraateja.
- Toiminta on toteutettu re-allokoimalla olemassa olevia resursseja, eKonsultaatioiden tuottaminen erikoissairaanhoidosta on vaatinut kunkin erikoisalan toiminnan muutosta ja johdon sitoutumista muutokseen.
- Kokoaikainen projektipäällikkö HUSissa
- Toimialojen käyttöönoton tukeminen ja tekninen valmistelu (HUS Tietohallinto tukena)
- Säännölliset koulutukset/infot kaikille käyttäjille ja kiinnostuneille
- Jatkuva viestintä
- Matalan kynnyksen pilotointi
- Palvelun alkutaipaleella tukena HUSin integraatiorahoitus
- Johdon sitoutuminen ja "kapellimestarin" rooli myös hyvinvointialueilla
- eKonsultaatio palveluita on tällä hetkellä 18 kpl, joista muutama HUSin sisäisiä
- Uusia toimintamalleja perinteisen terveysasemalta tulevan konsultaation lisäksi muun muassa eVuodeosastokierrot, sosiaalityön eKonsultaatio osana psykiatrian eKonsultaatio valikoimaa, käänteinen eKonsultaatio potilaan siirtyessä jatkohoitoon HUSista muualle ja chat-muotoiset lääketalon konsultaatiot.
Toimintamallin käyttöaste vielä matala, juurruttamistyötä jatketaan. Käyttöastetta ja uusia palveluja lisätään valikoimaan.