Hyte-viestinnän toimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, RRP P4, I2

Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien ja asiakkaiden kannalta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKEHyva Hyvät palvelut -hankkeen HyväHyte-kärjessä (investointi 2) edistettiin hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Kehittämistyössä viestinnän merkitys ja siihen vaaditut resurssit nousivat esiin.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2023–2025 toimenpiteissä halutaan varmistaa, että tietoa hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistävistä ja tukevista palveluista on saatavilla selkeästi eri viestintäkanavissa. Sen lisäksi, että varmistetaan hyvinvointialueen omien palveluiden löydettävyys viestinnällisin keinoin, varmistetaan myös muiden toimijoiden ennaltaehkäisevien ja hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvluiden löydettävyys eri viestintäkanavissa.

Viestintä on vaikuttavampaa, kun siihen on hyte-työssä sovitut rakenteet, resurssit, työvälineet ja sitä toteutetaan yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä

Kohderyhmänä on alueen asukkaat sekä hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen ammattilaiset ja esimerkiksi yhdistyksissä toimivat vapaaehtoiset ja aktiivit.

 

Ratkaisun perusidea

Yhteistyö ja kumppanuudet: Tavoitteena on, että viestintä perustuu yhteistyöhön, kumppanuuksiin ja yhteisiin tarpeisiin hyvinvointialueen, kuntien, HUS:n ja 3. sektorin toimijoiden välillä.

Järjestöyhteistyö: Tavoitteena on viestiä ajankohtaisesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä molemminpuolisesti alueen järjestö- ja yhdistystoimijoiden ja hyvinvointialueen välillä. Tavoitteena on vastata viestinnän tarpeisiin ja parantaa viestintää järjestöjen kanssa, esimerkiksi kehittämällä toimivat viestintäkanavat. 

Asukasviestintä: Tavoitteena on viestiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä. Painopisteenä on viestiä asukkaille eri toimijoiden hyte-palveluista, jotta ne olisivat paremmin löydettävissä ja saavutettavissa asukkaille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittäminen on lähtenyt uudenlaisesta tilanteesta, jossa hyvinvointialue on juuri käynnistänyt toimintansa, ja hyte-rakenteet on kehitetty ja käynnistetty. Kehittämisvaiheessa tarpeisiin on vastattu osin kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Hankekehittäminen on tuonut lisäresurssia sekä mahdollisuuden tehdä myös käytännönläheisempää työtä ja tavata eri yhteistyökumppaneita ja asukkaita.

Käyttöönotetut ja hyödyllisiksi arvioidut toimenpiteet:

  • Yhteydenottolomake yhteistyökumppaneille | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
  • Uutiskirje, jonka kohderyhmänä ovat eri yhteistyökumppanit sekä hyvinvointialueen ammattilaiset
  • Sosiaalisen median Instagram-tili,  jonka kohderyhmänä ovat eri yhteistyökumppanit sekä hyvinvointialueen ammattilaiset, mutta myös asukkaat (Instagram: @hyvinvoiva_VAKE)
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivut, jotka koostuvat
    • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön ajankohtaisista asioista
    • Tietoa hyvinvoinnin eri osa-alueista, kuten kulttuuri ja taide, liikunta, luonto ja mielekäs arki
    • Hyvinvointitarjotin, joka kokoaa alueen eri toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja tapahtumat yhteen paikkaan
  • Viestintäyhteistyö tapahtumista, ilmiöistä ja uutisista