Hyte-viestinnän toimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, RRP P4, I2
Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien ja asiakkaiden kannalta.
Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKEHyva Hyvät palvelut -hankkeen HyväHyte-kärjessä (investointi 2) edistettiin hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Kehittämistyössä viestinnän merkitys ja siihen vaaditut resurssit nousivat esiin.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2023–2025 toimenpiteissä halutaan varmistaa, että tietoa hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistävistä ja tukevista palveluista on saatavilla selkeästi eri viestintäkanavissa. Sen lisäksi, että varmistetaan hyvinvointialueen omien palveluiden löydettävyys viestinnällisin keinoin, varmistetaan myös muiden toimijoiden ennaltaehkäisevien ja hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvluiden löydettävyys eri viestintäkanavissa.
Viestintä on vaikuttavampaa, kun siihen on hyte-työssä sovitut rakenteet, resurssit, työvälineet ja sitä toteutetaan yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
Kehittämisen kohderyhmä
Kohderyhmänä on alueen asukkaat sekä hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen ammattilaiset ja esimerkiksi yhdistyksissä toimivat vapaaehtoiset ja aktiivit.