Hyte-viestinnän toimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, RRP P4, I2
Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien, asukkaiden ja asiakkaiden kannalta.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien, asukkaiden ja asiakkaiden kannalta.
Yhteistyö ja kumppanuudet: Tavoitteena on, että viestintä perustuu yhteistyöhön, kumppanuuksiin ja yhteisiin tarpeisiin hyvinvointialueen, kuntien, HUS:n ja 3. sektorin toimijoiden välillä.
Järjestöyhteistyö: Tavoitteena on viestiä ajankohtaisesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä molemminpuolisesti alueen järjestö- ja yhdistystoimijoiden ja hyvinvointialueen välillä. Tavoitteena on vastata viestinnän tarpeisiin ja parantaa viestintää järjestöjen kanssa, esimerkiksi kehittämällä toimivat viestintäkanavat.
Asukasviestintä: Tavoitteena on viestiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä. Painopisteenä on viestiä asukkaille eri toimijoiden hyte-palveluista, jotta ne olisivat paremmin löydettävissä ja saavutettavissa asukkaille.
Vantaan ja Keravan alueella kehitetään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palvelukonseptia osana kansallista kehittämis- ja määrittelytyötä, jota koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Kehittämistyöllä vastataan alueen nykytilan tarpeisiin, sillä Vantaalla ja Keravalla ei ole käytössä yhteisiä rakenteita ja toimintatapoja hyte-palveluohjaukseen.
Hyte-viestinnän toimintamallilla tuetaan tätä kehittämistä viestinnän keinoin. Lisäksi hyte-viestinnällä tuetaan hyvinvointialueen hyte-tehtäväalueen hyvinvoinnin ja terveyden - ja osallisuuden edistämiseen sekä järjestöyhteistyöhön liittyvää työtä. Viestintä toimii välineenä, jolla mahdollistetaan asukkaiden, asiakkaiden, henkilöstön ja eri sidosryhmien osallisuutta sekä välitetään ajankohtaista ja saavutettavaa tietoa palveluista ja ajankohtaisista mahdollisuuksista ja tapahtumista. Malli vastaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategian painopisteisiin:
- Toimimme yhdessä: Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiselle luodaan toimivat yhteistyörakenteet, toimintamallit ja mittarit. Viestintä tukee näiden rakenteiden syntymistä ja ylläpitoa.
- Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta: Viestinnän avulla tuodaan esiin yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja.
- Arvostamme henkilöstöämme: Sisäinen viestintä tukee työntekijöiden mahdollisuuksia uudistua, kehittää osaamistaan ja osallistua kehittämiseen.
- Parannamme palveluja: Viestintä tukee digitaalisten palvelujen kehittämistä ja ohjaa asiakkaita niiden käyttöön, muodostaen kokonaisuuden, joka tukee sekä asiakkaan hyvinvointia että ammattilaisten työtä.
Strategian visiossa korostuvat tiedon hyödyntäminen ja kumppaneiden kuuleminen. Hyte-viestinnän periaatteita ohjaavat strategian arvot: oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja rohkeus. Nämä näkyvät esimerkiksi selkokielisessä ja saavutettavassa viestinnässä, ajantasaisessa tiedottamisessa sekä rohkeudessa kokeilla uusia viestintätapoja ja kanavia.
Helmi–maaliskuussa 2025 toteutetussa asukaskyselyssä kartoitettiin asukkaiden kokemuksia ja toiveita hyvinvointialueen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä viestinnästä. Kyselyssä nousi esiin tarve lisätä tietoa vaikuttamiskanavista, kuten asiakasraadeista ja palautemahdollisuuksista. Viestintää koskevissa vastauksissa korostuivat verkkosivustoon liittyvät toiveet: 64 % vastaajista kertoi saaneensa tarvitsemansa tiedon hyvinvointialueen verkkosivuilta. Tämä korostaa verkkosivujen ajantasaisuuden ja käytettävyyden merkitystä osana strategista viestintää
Kehittämisen kohderyhmä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) viestinnän kohderyhmänä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ovat alueen asukkaat, asiakkaat, ammattilaiset ja erilaisten järjestöjen ja yhdistysten toimijat sekä muun muassa oppilaitokset ja seurakunnat.
Hyte-viestinnän kohderyhmien huomiointi edellyttää kohdennettua sisältöä, saavutettavuutta, osallisuuden mahdollistamista ja luottamuksen rakentamista. Viestinnän tulee olla suunnitelmallista ja jatkuvasti kehittyvää, jotta se tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita ja vastaa eri ryhmien tarpeisiin.
Kehittäminen on lähtenyt uudenlaisesta tilanteesta, jossa hyvinvointialue on juuri käynnistänyt toimintansa, ja hyte-rakenteet on kehitetty ja käynnistetty. Kehittämisvaiheessa tarpeisiin on vastattu osin kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Hankekehittäminen on tuonut lisäresurssia sekä mahdollisuuden tehdä myös käytännönläheisempää työtä ja tavata eri yhteistyökumppaneita ja asukkaita.
Käyttöönotetut ja hyödyllisiksi arvioidut toimenpiteet:
- Yhteydenottolomake yhteistyökumppaneille | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
- Uutiskirje, jonka kohderyhmänä ovat eri yhteistyökumppanit sekä hyvinvointialueen ammattilaiset
- Sosiaalisen median Instagram-tili, jonka kohderyhmänä ovat eri yhteistyökumppanit sekä hyvinvointialueen ammattilaiset, mutta myös asukkaat (Instagram: @hyvinvoiva_VAKE)
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivut, jotka koostuvat
- Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön ajankohtaisista asioista
- Tietoa hyvinvoinnin eri osa-alueista, kuten kulttuuri ja taide, liikunta, luonto ja mielekäs arki
- Hyvinvointitarjotin, joka kokoaa alueen eri toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja tapahtumat yhteen paikkaan
- Järjestöyhteistyön verkkosivut
- Viestintäyhteistyö tapahtumista, ilmiöistä ja uutisista hyödyntäen myös alueen kaupunkien eri viestintäkanavia
Kansikuva
