Hyte-viestinnän toimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, RRP P4, I2

Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien ja asiakkaiden kannalta. 

Toimintamallin nimi
Hyte-viestinnän toimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, RRP P4, I2
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien ja asiakkaiden kannalta. 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Kerava
Vantaa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Reetta Kyyrö

Luotu

10.12.2024

Viimeksi muokattu

12.02.2025
Ratkaisun perusidea

Yhteistyö ja kumppanuudet: Tavoitteena on, että viestintä perustuu yhteistyöhön, kumppanuuksiin ja yhteisiin tarpeisiin hyvinvointialueen, kuntien, HUS:n ja 3. sektorin toimijoiden välillä.

Järjestöyhteistyö: Tavoitteena on viestiä ajankohtaisesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä molemminpuolisesti alueen järjestö- ja yhdistystoimijoiden ja hyvinvointialueen välillä. Tavoitteena on vastata viestinnän tarpeisiin ja parantaa viestintää järjestöjen kanssa, esimerkiksi kehittämällä toimivat viestintäkanavat. 

Asukasviestintä: Tavoitteena on viestiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä. Painopisteenä on viestiä asukkaille eri toimijoiden hyte-palveluista, jotta ne olisivat paremmin löydettävissä ja saavutettavissa asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä

Kohderyhmänä on alueen asukkaat sekä hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen ammattilaiset ja esimerkiksi yhdistyksissä toimivat vapaaehtoiset ja aktiivit.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittäminen on lähtenyt uudenlaisesta tilanteesta, jossa hyvinvointialue on juuri käynnistänyt toimintansa, ja hyte-rakenteet on kehitetty ja käynnistetty. Kehittämisvaiheessa tarpeisiin on vastattu osin kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Hankekehittäminen on tuonut lisäresurssia sekä mahdollisuuden tehdä myös käytännönläheisempää työtä ja tavata eri yhteistyökumppaneita ja asukkaita.

Käyttöönotetut ja hyödyllisiksi arvioidut toimenpiteet:

  • Yhteydenottolomake yhteistyökumppaneille | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
  • Uutiskirje, jonka kohderyhmänä ovat eri yhteistyökumppanit sekä hyvinvointialueen ammattilaiset
  • Sosiaalisen median Instagram-tili,  jonka kohderyhmänä ovat eri yhteistyökumppanit sekä hyvinvointialueen ammattilaiset, mutta myös asukkaat (Instagram: @hyvinvoiva_VAKE)
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivut, jotka koostuvat
    • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön ajankohtaisista asioista
    • Tietoa hyvinvoinnin eri osa-alueista, kuten kulttuuri ja taide, liikunta, luonto ja mielekäs arki
    • Hyvinvointitarjotin, joka kokoaa alueen eri toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja tapahtumat yhteen paikkaan
  • Viestintäyhteistyö tapahtumista, ilmiöistä ja uutisista
Kansikuva
Maisema jossa erilaisia hyvinvointia tukevia toimintoja sekä puhelin.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä