HyVä-digi, digitaalinen sotekeskus, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1)

Digitaalinen sote-keskus HyVä-digi on osa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sote-palvelu-tuotantoa.​ Yksikkö palvelee kaikkia hyvinvointialueen asiakkaita chatissa, videovastaanotolla ja Omaolo oirearvioissa.

Toimintaympäristö **

 Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Itä-Uudenmaan kunnissa digipalveluita on ollut käytössä todella niukasti. Digipalveluiden määrää yritettiin kasvattaa osana kivijalkapalvelutuotantoa Rakenneuudistushankkeen aikana vuosina 2020-2021. Resurssivaje ym. haasteet johtivat siihen, että hankittuja digityövälineitä ei saatu aktiivisesti käyttöön eikä prosessien suunnitteluun ja jalkautukseen ollut tarvittavaa henkilöstöä.

Alueen asukkaille ja työntekijöille tehtiin kyselyt digipalveluiden käyttöhalukkuudesta 2022. Sekä ammattilaiset että asiakkaat toivoivat digipalveluita enemmän käyttöön. Osana Suomen kestävän kasvun hanketta alettiin suunnittelemaan alueellista digisotekeskusta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueen asukkaille ja työntekijöille tehtiin kyselyt digipalveluiden käyttöhalukkuudesta 2022. Sekä ammattilaiset että asiakkaat toivoivat digipalveluita enemmän käyttöön.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on parantaa asukkaiden palveluiden saatavuutta ja vähentää ruuhkaa kivijalkaterveysasemilla.

Muutoksen mittaaminen

Seurataan asiakasmääriä kivijalkaterveysasemien kiirevastaanotolla ja puhelinjonoissa. Seurataan Hyvä-digin käyntimääriä chatissa ja Omaolon oirearvioiden määrää.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

HyVä-digin kohderyhmä on asukkaat, joilla on tarve terveydenhuollon palveluihin. Jatkossa HyVä-digi laajenee myös sosiaalipalveluihin sekä muihin perusterveydenhuollon palveluihin tarpeen mukaan. Asukaskyselyllä kartoitettiin asukkaiden halukkuutta käyttää digitaalisia palveluita. Myös aktiivisella viestinnällä perinteisillä- ja somekanavilla pyritään osallistamaan asukkaita.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Keski-Suomen hyvinvointialueen digisotekeskuksesta mallia ja sparrausapua.

Ratkaisun testaaminen

Ennen toiminnan käynnistämistä henkilökunta testasi ohjelmia ja toimintoja chatissa ja etävastaanotolla. Myös potilastietojärjestelmien riistiinkäyttöä testattiin. Etukäteen oli kuvattu potilastapauksia potilastietojärjestelmissä löytyvistä testipotilaista jotta voitiin seurata koko potilaan palveluketjua. 

Kokeilussa opittua

Chatkeskustelussa tärkeä informoida potilasta viivästyksistä. Minuutinkin odottelu tuntuu pitkältä ajalta. Chatissa on tärkeä kirjoittaa lyhyitä ja selkeitä ohjeita. 

Ratkaisun perusidea **

Digitaalinen sote-keskus on keskitetty tuotantoyksikkö, joka toimii sujuvana osana Itä-Uudenmaan laajuista sote-keskusta

  • Digitaalinen sote-keskus on yksi kanavista Itä-Uudenmaan sote-keskuksessa, jossa samaa työtä tehdään eri työvälineillä. Perinteinen palveluntuotanto on digitaalisen sote-keskuksen tärkein yhdyspinta.​

  • Keskuksella on tavoitetilassaan oma henkilöstö, johto sekä budjetti. Palvelua tuotetaan omana tuotantona​

  • Digitaalisen sote-keskuksen systemaattisen toiminnan kannalta on keskeistä, että nimetyt henkilöt / tiimi vastaavat sen johtamisesta arjessa. Johtamisessa on kriittistä huomioida henkilöstön tarpeet, toiveet ja kyvykkyydet.​

Digitaalinen sote-keskus toimii osittain virtuaalitiiminä ja organisatorisesti yhtenä yksikkönä

  • Digitaalinen sote-keskus on toiminnallisesti keskitetty​

  • Ammattilaiset palvelevat etänä kaikkien kuntien asiakkaita. Ammattilaiset voivat tehdä töitä siis myös kotoa käsin tai oman kuntansa toimitiloista toimivien ja asianmukaisten työkalujen avulla​

Digitaalinen sote-keskus palvelee kaikkia hyvinvointialueen asiakkaita

  • Digitaalisessa sote-keskuksessa keskitytään erityisesti ensivaiheessa etulinjaan sekä terveydenhuollon volyymipalveluihin, joissa suuri massa saadaan ohjattua sähköisiin palveluihin. ​

  • Myöhemmin digitaalisessa sote-keskuksessa tuotetaan myös laajemmin erilaisia terveyden- ja sosiaalihuollon palveluita sekä hoidon ja palvelun seurantaa. ​

  • Asiakasryhmistä ensivaiheessa kiinnostavimpia ovat työikäiset, lapset, nuoret ja perheet sekä miepä-asiakkaat. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vahva yhteistyö kivijalkaterveysasemien kanssa ja jatkuva tiedottaminen puolin ja toisin.

Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Yhteistyö kivijalkapalvelun ja yhteistyökumppaneiden kanssa tärkeää
  • Alkuvaiheen resurssoinnissa hyvä huomioida, että juoksevia asioita on paljon eikä ammattilaiset jotka ovat asiakastyössä näitä ehdi hoitaa
  • Alkuperehdytys ja tiimiyttäminen etätyössä erityisen tärkeässä roolissa
  • Laitteiden, tunnusten ja oikeuksien hankkiminen ja korjaaminen vaatii aikaa - testaus!
  • Viestinnällä voi vaikuttaa nostamalla positiivisia puolia digipalveluista
  • Johdon suhtautuminen etätyöhön ja digipalveluihin ratkaiseva
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Yllättävän paljon asioita voidaan hoitaa etänä. Sähköisen asioinnin etuna on kuvan lähettäminen tai videoyhteyden avaaminen joten puheluun verrattuna voidaan hoitaa asiakkaan asiaa pidemmälle tai valmiiksi jopa yhden kontaktin aikana.

Liitteet
Kuva
HyVä-digin asiakasmäärä 1.9.2023-31.12.2023