HyVä-digi, digitaalinen sotekeskus, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1)

Digitaalinen sote-keskus HyVä-digi on osa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sote-palvelu-tuotantoa.​ Yksikkö palvelee kaikkia hyvinvointialueen asiakkaita chatissa, videovastaanotolla ja Omaolo oirearvioissa.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille. Tämä on linjassa valtakunnallisten hyvinvointialueiden tavoitteiden kanssa.

Hyvinvointialueen hankalassa taloustilanteessa digisotekeskus pyrkii edelleen toimimaan matalan kynnyksen palveluna asukkaille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Itä-Uudenmaan kunnissa digipalveluita on ollut käytössä todella niukasti. Digipalveluiden määrää yritettiin kasvattaa osana kivijalkapalvelutuotantoa Rakenneuudistushankkeen aikana vuosina 2020-2021. Resurssivaje ym. haasteet johtivat siihen, että hankittuja digityövälineitä ei saatu aktiivisesti käyttöön eikä prosessien suunnitteluun ja jalkautukseen ollut tarvittavaa henkilöstöä.

Alueen asukkaille ja työntekijöille tehtiin kyselyt digipalveluiden käyttöhalukkuudesta 2022. Sekä ammattilaiset että asiakkaat toivoivat digipalveluita enemmän käyttöön. Osana Suomen kestävän kasvun hanketta alettiin suunnittelemaan alueellista digisotekeskusta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueen asukkaille ja työntekijöille tehtiin kyselyt digipalveluiden käyttöhalukkuudesta 2022. Sekä ammattilaiset että asiakkaat toivoivat digipalveluita enemmän käyttöön.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on parantaa asukkaiden palveluiden saatavuutta ja vähentää ruuhkaa kivijalkapalveluissa.

Muutoksen mittaaminen

Seurataan asiakasmääriä kivijalkaterveysasemien kiirevastaanotolla ja puhelinjonoissa. Seurataan Hyvä-digin käyntimääriä chatissa ja Omaolon oirearvioiden määrää.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

HyVä-digin kohderyhmä on asukkaat, joilla on tarve sosiaali- tai terveydenhuollon palveluihin. HyVä-digi laajenee loka/marraskuussa 2024 mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä suun terveydenhuoltoon. Asiakaspalautekyselyillä kartoitetaan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun ja mahdollisia palvelun kehittämistarpeita. 

Aktiivisella viestinnällä perinteisillä- ja somekanavilla pyritään osallistamaan asukkaita.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Keski-Suomen hyvinvointialueen digisotekeskuksesta mallia ja sparrausapua.

Ratkaisun testaaminen

Ennen toiminnan käynnistämistä henkilökunta testasi ohjelmia ja toimintoja chatissa ja etävastaanotolla. Myös potilastietojärjestelmien riistiinkäyttöä testattiin. Etukäteen oli kuvattu potilastapauksia potilastietojärjestelmissä löytyvistä testipotilaista jotta voitiin seurata koko potilaan palveluketjua. 

Kokeilussa opittua

Chatkeskustelussa tärkeä informoida potilasta viivästyksistä. Minuutinkin odottelu tuntuu pitkältä ajalta. Chatissa on tärkeä kirjoittaa lyhyitä ja selkeitä ohjeita. 

Ratkaisun perusidea

Digitaalinen sote-keskus on keskitetty tuotantoyksikkö, joka toimii sujuvana osana Itä-Uudenmaan laajuista sote-keskusta

  • Digitaalinen sote-keskus on yksi kanavista Itä-Uudenmaan sote-keskuksessa, jossa samaa työtä tehdään eri työvälineillä. Perinteinen palveluntuotanto on digitaalisen sote-keskuksen tärkein yhdyspinta.​

  • Keskuksella on tavoitetilassaan oma henkilöstö, johto sekä budjetti. Palvelua tuotetaan organisaation omana tuotantona​.

  • Digitaalisen sote-keskuksen systemaattisen toiminnan kannalta on keskeistä, että nimetyt henkilöt / tiimi vastaavat sen johtamisesta arjessa. Johtamisessa on kriittistä huomioida henkilöstön tarpeet, toiveet ja kyvykkyydet.​

Digitaalinen sote-keskus toimii osittain virtuaalitiiminä ja organisatorisesti yhtenä yksikkönä

  • Digitaalinen sote-keskus on toiminnallisesti keskitetty​

  • Ammattilaiset palvelevat etänä kaikkien kuntien asiakkaita. Ammattilaiset voivat tehdä töitä siis myös kotoa käsin tai oman kuntansa toimitiloista toimivien ja asianmukaisten työkalujen avulla​

Digitaalinen sote-keskus palvelee kaikkia hyvinvointialueen asiakkaita

  • Digitaalisessa sote-keskuksessa keskityttiin alussa erityisesti ensivaiheessa etulinjaan sekä terveydenhuollon volyymipalveluihin, joissa suuri massa saadaan ohjattua sähköisiin palveluihin. ​

  • Nyt digitaalisessa sote-keskuksessa tuotetaan myös sosiaalihuollon palveluita ja syksyn 2024 aikana palveluita laajennetaan mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä suun terveydenhuoltoon. 

  • Terveydenhuollon palveluissa tehdään hoidon tarpeen arviota sekä hoidetaan äkillisiä sairastumisia. Lisäksi digisotekeskuksessa tehdään hoidon seurantaa. 

  • Pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrolleista sekä työttömien terveystarkastuksista osa hoidetaan digisotekeskuksessa.

  • Asiakasryhmistä ensivaiheessa kiinnostavimpia olivat työikäiset, lapset, nuoret ja perheet sekä miepä-asiakkaat. ​Nykytilassa kiinnostuksen kohteena ovat kaikki alueen asukkaat joiden asia voidaan hoitaa ilman fyysistä kontaktia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vahva yhteistyö kivijalkaterveysasemien kanssa ja jatkuva tiedottaminen puolin ja toisin.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Yhteistyö kivijalkapalvelun ja yhteistyökumppaneiden kanssa tärkeää
  • Alkuvaiheen resurssoinnissa hyvä huomioida, että juoksevia asioita on paljon eikä ammattilaiset jotka ovat asiakastyössä näitä ehdi hoitaa
  • Alkuperehdytys ja tiimiyttäminen etätyössä erityisen tärkeässä roolissa
  • Laitteiden, tunnusten ja oikeuksien hankkiminen ja korjaaminen vaatii aikaa - testaus!
  • Viestinnällä voi vaikuttaa nostamalla positiivisia puolia digipalveluista
  • Johdon suhtautuminen etätyöhön ja digipalveluihin ratkaiseva
  • 100 % etätyötä ei suositella. Uudessa työssä työkavereiden tukeminen on helpompaa lähityössä ja kynnys kysyä työkaverilta on matalampi. Tekninen valmius on eri henkilöillä eri tasolla. Koska asiakkaat ovat etänä ja voivat antaa ammattilaiselle suoraa palautetta, on esihenkilön helpompi tarjota tukea läsnä ollessa.
  • Monipuolinen ja monikanavainen viestintä ja tiedottaminen aktiivisesti ja jatkuvasti avainasemassa uuden palvelun vakiinnuttamisessa.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yllättävän paljon asioita voidaan hoitaa etänä. Sähköisen asioinnin etuna on kuvan lähettäminen tai videoyhteyden avaaminen joten puheluun verrattuna voidaan hoitaa asiakkaan asiaa pidemmälle tai valmiiksi jopa yhden kontaktin aikana.

Eri ammattiryhmien kokoaminen yhteen yksikköön tuo etuna konsultoinnin helppouden ja joustavuuden asiakkaan asian hoitamiseen. 

Digisotekeskukseen hakeutuvat asiakkaat matalalla kynnyksellä arkaluonteisissakin asioissa. Palvelua on helppo lähestyä kun asiointi alkaa nimettömänä ja palveluun pääsee nopeasti.

Alussa asiakkaiden asiat olivat suoraviivaisia ja yksinkertaisia. Kun asiakkaat ovat oppineet käyttämään HyVä-digä ovat asiat myös monimutkaisempia ja vaativat ammattilaisilta enemmän selvittelyä ja asian hoitamiseen kuluu enemmän aikaa.

Digisotekeskuksen perustamisvaiheessa suunniteltiin ajanvarauksellisten etävastaanottojen pitämistä. Tämä kuitenkin osoittautui liki mahdottomaksi toteuttaa lukuisista potilastietojärjestelmistä johtuen. Tilanteen toivotaan korjaantuvan uuden yhteneväisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän myötä vuoden 2025 aikana.

Liitteet
Kuva
HyVä-digin asiakasmäärä 1.9.2023-31.12.2023