Hyvä vastaanotto - geneerinen malli
Toimintamallin painopisteenä on saatavuuden parantaminen ja odotusaikojen lyhentäminen sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Hyvä vastaanotto on systemaattinen työskentelymalli toiminnan muutoksen aikaansaamiseksi. Prosessin tuottamat uudet toimintatavat on tärkeä kuvata ylös.
Bra Mottagning menetelmä (suom. Hyvä vastaanotto) kehitettiin Jönköpingin kehittämisyksikkö Qulturumissa Ruotsissa. Työskentelytapa tuotiin Suomeen Hyvä vastaanotto - hankkeen myötä vv. 2010-2012. Hankkeen isäntäkuntana toimi Espoo ja siihen osallistui kymmeniä terveyskeskuksia. Hyödynnettäväksi Tulevaisuuden Sotekeskus-hankkeessa v. 2019 ->
Asiakasymmärrysttä on koottu kartoituksen yhteydessä mm tarkastelemalla miltä kysyntä näyttää (potilaskunta), olemassa oleva kapasiteetti (resurssit), kysynnän ja kapasiteetin vaihtelut, tärkeimmät prosessit, sujuvuus ja läpimenoajat, erilaiset tavat kuvata sitä miten "päivä sujui", demograafisen tiedon analyysi, potilaiden käsitykset hoidosta, henkilökunnan osaaminen, kiinnostus kehittyä ammatillisesti ja työtyytyväisyys.
Aiemmin toteutettujen hankkeiden tuotoksista ja raporteista löytyy vinkkiä omaan kehittämistyöhön -> https://innokyla.fi/fi/kokonaisuus/lapimurtotyoskentely-sote-kehittamisessa/tyoskentelytila