Teoriaa läpimurtotyöskentelystä

 

Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP), Sujuvat palvelut -valmennus

 

Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma, Hyvä vastaanotto 2.0

 

Muuta hyödyllistä materiaalia

 

 

 

Teoriaa läpimurtotyöskentelystä

Artikkeleja ja työkirja toteuttajille

Aiempien hankkeiden tuotokset ja raportit

 

 

 

Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP), Sujuvat palvelut -valmennus

Sujuvat palvelut -valmennus tarkoittaa läpimurtomenetelmällä toteutettua noin vuoden kestävää kehittämisen prosessia. Tarkoituksena on kehittää heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisiä palvelukokonaisuuksia. Sujuvat palvelut -valmennuksia toteutetaan vuosien 2023–2025 aikana viisi valmennuskierrosta, yksi kierros kestää noin vuoden. Valmennuksiin osallistuu vähintään yksi kehittämistiimi jokaiselta hyvinvointialueelta, yhdelle kierrokselle mahtuu mukaan enintään kymmenen kehittämistiimiä. 

Valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. THL tukee valmennusta ja vastaa sen sisällöstä.

Läpimurtomenetelmä on kansainvälisesti kuvattu kehittämisen konsepti, jota hyödynnettiin viimeksi Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman Hyvä vastaanotto -valmennuksessa. Työskentelytapa on systemaattinen ja rakentuu muun muassa lean-oppien pohjalle.

Valmennusten aikana hyvinvointialueiden kehittämisosaaminen paranee, kun tiimit oppivat systemaattisen kehittämisen menetelmiä, joista on hyötyä kaikessa työn kehittämisessä. Lisäksi valmennuksen edetessä tiimit oppivat omista ja muiden kokemuksista.

Osallistuneiden tiimien toimintamallit ja posterit löytyvät Sujuvat palvelut valmennuksen kansallisen kokonaisuuden (RRP, P4, I1)  liitetyt toimintamallit välilehdeltä.

 

 

Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma, Hyvä vastaanotto 2.0

Hyvä vastaanotto-valmennuksia järjestettiin 50 tiimille osana Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmaa vuosina 2021-2022. Osallistuneiden tiimien loppuraportit ja posterit löytyvät alta.  

Heinänen, T., Mattila, H., Krogell, J. & Launio S. 2024. Vastaanottopalveluiden saatavuuden parantaminen - Hyvä vastaanotto 2.0 -valmennus: Läpimurtovalmennus osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa

Hyvä vastaanotto-valmennuksen talteen otettu materiaali

Kansallisen saatavuuspäivän esitysmateriaalit löytyvät Innokylästä

Hyvä vastaanotto-valmennuksen loppuraportit:

Etelä-Suomen yhteistyöalue

Itä-Suomen yhteistyöalue

Länsi-Suomen yhteistyöalue

Pohjois-Suomen yhteistyöalue

Sisä-Suomen yhteistyöalue

Hyvä vastaanotto -valmennuksen posterit

Tiimien tarinoita kehittämismatkasta (kolumnit soteuudistus.fi-sivulla)

Älä yritä keksiä pyörää uudelleen – Riihimäen suun terveydenhuollossa ideoitiin olemassa olevan pohjalta

Vuosaaren tuhkimotarina

Lapua: Pienillä muutoksilla isoja onnistumisia

Löytyykö teiltä Rohkelikkoja terveyskeskuksen toiminnan kehittämiseen? Ylöjärveltä löytyy

Turku: Tulevan hyvinvointialueen paras fysioterapiayksikkö, josta muut voivat ottaa mallia

Keiturin Soten asiakaslupaus muotoutui THL:n Hyvä vastaanotto -valmennuksessa

Mitä lupaamme sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaalle? ylilääkäri Heli Mattila

Systemaattinen kehittäminen on vaikuttavaa – esimerkkinä Hyvä vastaanotto -valmennukset, ylilääkäri Tuula Heinänen

 

 

 

Muuta hyödyllistä materiaalia

PirSOTEn saatavuusvalmennus Innokylässä

Hyvä vastaanotto-valmennus Etelä-Pohjanmaalla (linkki Innokylään)

Liitteet