Teoriaa läpimurtotyöskentelystä
Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP), Sujuvat palvelut -valmennus
Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma, Hyvä vastaanotto 2.0
Muuta hyödyllistä materiaalia
Teoriaa läpimurtotyöskentelystä
Artikkeleja ja työkirja toteuttajille
- Läpimurto työskentelyn käsikirja
- Hyvä vastaanotto Yleislääkärilehden artikkeli
- Läpimurto SLL artikkeli
- Interventions to reduce waiting times systematic review
- Läpimurtotyöskentely (breakthrough collaboratives) / Innokylän työkalut - sivulla
Aiempien hankkeiden tuotokset ja raportit
- Hyvä vastaanotto 1 loppuraportti
- Hyvä vastaanotto 2 loppuraportti
- Parempi arki loppuraportti
- Yhteisasiakkaiden palveluiden kehittäminen. Kehittämistyötä tukeva diasarja
- Parempi arki tiekartta
- ODA loppuraportti
- ODA loppuraportti (PPT)
- Oma-olopalvelun käyttöönoton käsikirja
Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP), Sujuvat palvelut -valmennus
Sujuvat palvelut -valmennus tarkoittaa läpimurtomenetelmällä toteutettua noin vuoden kestävää kehittämisen prosessia. Tarkoituksena on kehittää heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisiä palvelukokonaisuuksia. Sujuvat palvelut -valmennuksia toteutetaan vuosien 2023–2025 aikana viisi valmennuskierrosta, yksi kierros kestää noin vuoden. Valmennuksiin osallistuu vähintään yksi kehittämistiimi jokaiselta hyvinvointialueelta, yhdelle kierrokselle mahtuu mukaan enintään kymmenen kehittämistiimiä.
Valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. THL tukee valmennusta ja vastaa sen sisällöstä.
Läpimurtomenetelmä on kansainvälisesti kuvattu kehittämisen konsepti, jota hyödynnettiin viimeksi Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman Hyvä vastaanotto -valmennuksessa. Työskentelytapa on systemaattinen ja rakentuu muun muassa lean-oppien pohjalle.
Valmennusten aikana hyvinvointialueiden kehittämisosaaminen paranee, kun tiimit oppivat systemaattisen kehittämisen menetelmiä, joista on hyötyä kaikessa työn kehittämisessä. Lisäksi valmennuksen edetessä tiimit oppivat omista ja muiden kokemuksista.
Osallistuneiden tiimien toimintamallit ja posterit löytyvät Sujuvat palvelut valmennuksen kansallisen kokonaisuuden (RRP, P4, I1) liitetyt toimintamallit välilehdeltä.
Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma, Hyvä vastaanotto 2.0
Hyvä vastaanotto-valmennuksia järjestettiin 50 tiimille osana Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmaa vuosina 2021-2022. Osallistuneiden tiimien loppuraportit ja posterit löytyvät alta.
Heinänen, T., Mattila, H., Krogell, J. & Launio S. 2024. Vastaanottopalveluiden saatavuuden parantaminen - Hyvä vastaanotto 2.0 -valmennus: Läpimurtovalmennus osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa.
Hyvä vastaanotto-valmennuksen talteen otettu materiaali
Kansallisen saatavuuspäivän esitysmateriaalit löytyvät Innokylästä
Hyvä vastaanotto-valmennuksen loppuraportit:
Etelä-Suomen yhteistyöalue
- Haminan terveysasema, Kymsote
- Lohjan kaupungin suunterveydenhuolto
- Kouvola ja Kotka, Kymsote
- Vantaan kaupunki: Hakunila ja Länsimäki
- Vantaan kaupunki: Koivukylän terveysasema
- Vantaan kaupunki: Myyrmäen terveysasema
- Vantaan kaupungin ennaltaehkäisevä terveydenhuolto
- Vantaan suun terveydenhuollon liikelaitos
Itä-Suomen yhteistyöalue
- Keuruun vastaanotto
- Laukaan vastaanotto
- Leppävirran terveysasema
- Pieksämäen terveyskeskus
- Siilinjärven terveyskeskus
- Siun sote suun terveydenhuolto
- Sosteri
Länsi-Suomen yhteistyöalue
- Euran sote-keskus
- Loimaan sosiaali- ja terveyspalvelukeskus
- Porin perusturva
- Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymä
- Rauman kaupungin terveyspalvelut
- Suun terveydenhuolto – pohjoinen alue (Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Pedersöre, Luoto)
- Turun kaupunki avokuntoutuspalveluiden fysioterapia
- Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueen terveyskeskus
Pohjois-Suomen yhteistyöalue
- Iin terveysasema / Oulunkaari
- Kalajoen terveyskeskus
- Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
- Limingan terveyskeskus
- Peruspalvelukuntayhtymä Kallio
- Peruspalvelukuntayhtymä Selänne
- Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
- Rovaniemen kaupungin avovastaanotto
- Sosiaali- ja terveyspiiri Helmi
Sisä-Suomen yhteistyöalue
- Akaan avosairaanhoito
- Hämeenlinnan suun terveydenhuolto
- Hämeenlinnan terveyspalvelut, Viipurintien terveysasema
- Janakkalan terveyskeskus
- Keiturin Sote Oy
- Kolmostien Terveys Oy
- Lapuan vastaanottopalvelut ja fysioterapia
- Riihimäen seudun suun terveydenhuolto
- Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä
- Seinäjoki ja Isokyrö
- Valkeakosken terveyskeskus
- Ylöjärven terveyskeskus
Hyvä vastaanotto -valmennuksen posterit
- Etelä-Suomen yhteistyöalue
- Itä-Suomen yhteistyöalue
- Länsi-Suomen yhteistyöalue
- Pohjois-Suomen yhteistyöalue
- Sisä-Suomen yhteistyöalue
Tiimien tarinoita kehittämismatkasta (kolumnit soteuudistus.fi-sivulla)
Lapua: Pienillä muutoksilla isoja onnistumisia
Löytyykö teiltä Rohkelikkoja terveyskeskuksen toiminnan kehittämiseen? Ylöjärveltä löytyy
Turku: Tulevan hyvinvointialueen paras fysioterapiayksikkö, josta muut voivat ottaa mallia
Keiturin Soten asiakaslupaus muotoutui THL:n Hyvä vastaanotto -valmennuksessa
Mitä lupaamme sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaalle? ylilääkäri Heli Mattila
Muuta hyödyllistä materiaalia
PirSOTEn saatavuusvalmennus Innokylässä
Hyvä vastaanotto-valmennus Etelä-Pohjanmaalla (linkki Innokylään)