HYVAEP (RRP, P4, I1) Sosiaalipalveluiden digitaalisen kalenterin ja ajanvarauksen käyttöönoton kuvaus

Sosiaalipalveluiden digitaalinen kalenteri tarjoaa ammattilaisille mahdollisuuden kirjata asiakasvaraukset tietoturvallisesti. Digitaalinen ajanvaraus pyritään avaamaan palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialuille siirryttäessä vuonna 2023 tuli yhtenäistää palveluita ja digitaalista asiointia. Sosiaalipalveluihin hankittiin koko alueelle käyttöönotettavaksi digitaalinen kalenteri- ja ajanvarausjärjestelmä. Järjestelmän käyttöönotto toteutui 01/2023, jonka jälkeen sosiaalipalveluiden ammattilaiset ovat ottaneet digitaalista kalenteria omaan käyttöönsä vaiheittain ja palvelualueittain. Kun ammattilaiset ovat omaksuneet digitaalisen kalenterin käytön, voidaan myös asukkaille antaa ajanvarausmahdollisuuksia sosiaalipalveluiden sellaisiin palveluihin, joissa ei tarvita palvelutarpeen arviointia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hyvinvointi- ja palvelustrategia sekä erillinen digistrategia ohjaavat digitaalisen kalenterin ja ajanvarauksen kehittämistyötä. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella halutaan tarjota asukkaille digitaalisen ajanvarauksen mahdollisuus kaikkiin niihin palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asukkaat: Digitaalinen ajanvaraus mahdollistaa asukkaalle ajasta ja paikasta riippumattoman palvelukanavan. Asukas pystyy varaamaan, siirtämään ja perumaan tapaamisaikoja digitaalisen ajanvarauksen kautta.

Ammattilaiset: Ammattilaisilla on mahdollisuus merkata asiakastapaamiset digitaaliseen kalenteriin tietoturvallisesti. Digitaalinen ajanvaraus vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Organisaatio: Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä ja asukkaiden peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukas voi hallinnoida itse ajanvarauksiaan. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäminen toteutetaan yhteistyössä palvelujen, tietohallinnon ja hankkeen kanssa. Palvelualueilla on tärkeä rooli  digitaaliseen ajanvarauksiin sopivien palveluiden tunnistamisessa, palveluiden yhtenäistämisessä ja ammattilaisten työn muutosjohtamisessa. Palvelualueet vastaavat ammattilaisten digitaalisen kalenterin käytöstä ja digitaaliseen ajanvaraukseen avattavista palveluista sekä seuraa kysynnän ja tarjonnan toteutumista. 

Tietohallinto vastaa digitaalisen ajanvarausjärjestelmän kehitys- ja ylläpitotehtävistä sekä digitaaliseen ajanvaraukseen avattavien palvelujen taustojen tekemisestä. Hanke toimii kehittämistyön edistäjänä ja koordinoijana. 

Tavoiteltu muutos

Digitaalinen kalenteri mahdollistaa ammattilaisille asiakasvarausten tekemisen tietoturvalliseen järjestelmään. Kun ajanvaraukset ovat digitaalisessa kalenterissa voi ajat tarvittaessa (esim. sairauspoissaolo) perua toinen ammattilainen. Työturvallisuus lisääntyy, kun voidaan ammattilaisten sijainti tarkistaa digitaalisesta kalenterista.

Digitaalisen ajanvarauksen tavoitteena on, että asukas voi hallinnoida ajanvarauksiaan. Tällöin ammattilaisten työaikaa vapautuu muihin työtehtäviin. Digitaalisen ajanvarauksen on todettu vähentävän asukkaiden peruuttamattomia ajanvarauksia. Digitaalinen ajanvaraus on asukkaiden toivotuin digitaalinen palvelu, jonka vuoksi hyvinvointialueella on tavoitteena avata mahdollisimman paljon eri palvelujen aikoja digitaaliseen ajanvaraukseen.

Muutoksen mittaaminen

Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti kansallisena tavoitteena on, että sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista yhä suurempi osuus hoidetaan digitaalisin välinein. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä digitaalisin välinein. 

Digitaalinen kalenteri mahdollistaa sosiaalipalveluissa kaikkien asiakaskäyntien tilastoinnin. Erikseen voidaan mitata digitaalisesti varattujen aikojen määriä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaalisen kalenterin käyttöönoton kohderyhmänä ovat kaikki sosiaalipalveluissa ajanvarauksellista työtä tekevät ammattilaiset. Digitaalisen ajanvarauksen kohderyhmänä ovat asukkaat, joilla on mahdollisuus asioida digitaalisten palvelukanavien kautta. 

Digitaalisen kalenterin osalta kehittämistyötä tehdään ammattilaisilta saadun palautteen mukaan. Digitaalisen ajanvarauksen osalta kehittämistyötä tehdään sekä ammattilaisilta että asukkailta saatujen palautteiden mukaan. 

Ratkaisun perusidea

Sosiaalipalveluiden digitaalinen kalenteri tarjoaa ammattilaisille mahdollisuuden kirjata asiakasvaraukset tietoturvalliseen ympäristöön. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalista ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen kalenterin käyttöönotossa ja digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä on palvelualueilla merkittävä rooli uuteen toimintatapaan sitouttamisessa sekä ajanvaraukseen sopivien palveluiden tunnistamisessa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta). Ammattilaisille työläin osa prosessia on digitaalisen kalenterin käyttöönotto ja siten uuden toimintamallin opettelu. Ammattilaiselle digitaalisten aikojen avaaminen asukkaille on vaivatonta. Vaadittavat taustatyöt tehdään tietohallinnon, pääkäyttäjien ja esihenkilöiden yhteistyöllä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaaliseen kalenteriin siirtyminen vaatii esihenkilöiden sitoutumista, hyötyjen perustelua ja ammattilaisten kouluttamista. Tärkeää on sitouttaa esihenkilöt seuraamaan käyttöönoton toteutumista. 

Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisen kalenterin myötä sosiaalipalveluiden ajanvaraukset on kirjattu tietoturvalliseen ympäristöön. Digitaalisen ajanvarauksen myötä palveluiden asiakaslähtöisyys paranee , kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Digitaalisten ajanvarausten myötä ajanvarauspuhelut sekö peruuttamattomat käynnit vähenevät. Ammattilaisten työaikaa vapautuu ajanvarauksellisesta työstä muihin työtehtäviin.