HYVAEP (RRP, P4, I1) Sosiaalipalveluiden digitaalisen kalenterin ja ajanvarauksen käyttöönoton kuvaus

Sosiaalipalveluiden digitaalinen kalenteri tarjoaa ammattilaisille mahdollisuuden kirjata asiakasvaraukset tietoturvallisesti. Digitaalinen ajanvaraus pyritään avaamaan palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.

Toimintamallin nimi
HYVAEP (RRP, P4, I1) Sosiaalipalveluiden digitaalisen kalenterin ja ajanvarauksen käyttöönoton kuvaus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaalipalveluiden digitaalinen kalenteri tarjoaa ammattilaisille mahdollisuuden kirjata asiakasvaraukset tietoturvallisesti. Digitaalinen ajanvaraus pyritään avaamaan palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, sosiaalihuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanna Tikka

Luotu

28.05.2024

Viimeksi muokattu

19.06.2025
Ratkaisun perusidea

Sosiaalipalveluiden digitaalinen kalenteri tarjoaa ammattilaisille mahdollisuuden kirjata asiakasvaraukset tietoturvalliseen ympäristöön. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalista ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialuille siirryttäessä vuonna 2023 tuli yhtenäistää palveluita ja digitaalista asiointia. Sosiaalipalveluihin hankittiin koko alueelle käyttöönotettavaksi digitaalinen kalenteri- ja ajanvarausjärjestelmä. Järjestelmän käyttöönotto toteutui 01/2023, jonka jälkeen sosiaalipalveluiden ammattilaiset ovat ottaneet digitaalista kalenteria omaan käyttöönsä vaiheittain ja palvelualueittain. Kun ammattilaiset ovat omaksuneet digitaalisen kalenterin käytön, voidaan myös asukkaille antaa ajanvarausmahdollisuuksia sosiaalipalveluiden sellaisiin palveluihin, joissa ei tarvita palvelutarpeen arviointia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaalisen kalenterin käyttöönoton kohderyhmänä ovat kaikki sosiaalipalveluissa ajanvarauksellista työtä tekevät ammattilaiset. Digitaalisen ajanvarauksen kohderyhmänä ovat asukkaat, joilla on mahdollisuus asioida digitaalisten palvelukanavien kautta. 

Digitaalisen kalenterin osalta kehittämistyötä tehdään ammattilaisilta saadun palautteen mukaan. Digitaalisen ajanvarauksen osalta kehittämistyötä tehdään sekä ammattilaisilta että asukkailta saatujen palautteiden mukaan. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen kalenterin käyttöönotossa ja digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä on palvelualueilla merkittävä rooli uuteen toimintatapaan sitouttamisessa sekä ajanvaraukseen sopivien palveluiden tunnistamisessa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta). Ammattilaisille työläin osa prosessia on digitaalisen kalenterin käyttöönotto ja siten uuden toimintamallin opettelu. Ammattilaiselle digitaalisten aikojen avaaminen asukkaille on vaivatonta. Vaadittavat taustatyöt tehdään tietohallinnon, pääkäyttäjien ja esihenkilöiden yhteistyöllä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisen kalenterin myötä sosiaalipalveluiden ajanvaraukset on kirjattu tietoturvalliseen ympäristöön. Digitaalisen ajanvarauksen myötä palveluiden asiakaslähtöisyys paranee , kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Digitaalisten ajanvarausten myötä ajanvarauspuhelut sekö peruuttamattomat käynnit vähenevät. Ammattilaisten työaikaa vapautuu ajanvarauksellisesta työstä muihin työtehtäviin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaaliseen kalenteriin siirtyminen vaatii esihenkilöiden sitoutumista, hyötyjen perustelua ja ammattilaisten kouluttamista. Tärkeää on sitouttaa esihenkilöt seuraamaan käyttöönoton toteutumista. 

Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä. 

Kehittämisen vaihe

Valmis